Eerste test 2021 Suzuki GSX-S1000

Eerste test 2021 Suzuki GSX-S1000. Er werd lang uitgekeken naar de onthulling van de eerste GSX-S1000 in 2015, maar de Suzuki lag onmiddellijk al een stapje achter op de concurrentie. De vrij klassieke naked bike uit Hamamatsu gooit het nu over een andere boeg, met een Katana-achtig design en technische verbeteringen die zouden moeten volstaan om hem weer helemaal up-to-date te krijgen. TestlocatieLe Mans, FrankrijkTestomstandighedenRegenTemperatuur22 gradenTestkilometers98BijzonderhedenSERT-piloten Xavier Siméon en Gregg Black waren onze gidsen voor de dag. Jammer dat het zulk slecht weer was… Waarom rijden we de 2021 Suzuki GSX-S1000? De Suzuki GSX-S1000 is ondertussen alweer zes jaar oud, dus ...
Eerste test 2021 Suzuki GSX-S1000. Er werd lang uitgekeken naar de onthulling van de eerste GSX-S1000 in 2015, maar de Suzuki lag onmiddellijk al een stapje achter op de concurrentie. De vrij klassieke naked bike uit Hamamatsu gooit het nu over een andere boeg, met een Katana-achtig design en technische verbeteringen die zouden moeten volstaan om hem weer helemaal up-to-date te krijgen. TestlocatieLe Mans, FrankrijkTestomstandighedenRegenTemperatuur22 gradenTestkilometers98BijzonderhedenSERT-piloten Xavier Siméon en Gregg Black waren onze gidsen voor de dag. Jammer dat het zulk slecht weer was… Waarom rijden we de 2021 Suzuki GSX-S1000? De Suzuki GSX-S1000 is ondertussen alweer zes jaar oud, dus het werd dringend tijd voor een nieuw model. Dat ziet er een stuk agressiever en moderner uit, maar we zijn vooral benieuwd naar hoe hij zal rijden. En zal het verschil met z’n voorganger groot genoeg zijn? Was de oude Suzuki GSX-S1000 te braaf? Met 150 pk brak hij geen potten in zijn segment, maar we herinneren ons wel dat het een breed inzetbare motorfiets was die bovendien veel toegankelijker was dan zijn exclusievere rivalen, zoals de KTM Super Duke of de Aprilia Tuono V4. De GSX-S1000 stelde zijn potentieel meer in dienst van de rijder. Maar de Suzuki was ook wat schuchter tegenover zijn grote rivaal, de Kawasaki Z1000, waarvan het design nog altijd zichtbaar is in het huidige Z-gamma. De taart was te groot voor Suzuki om er geen stuk van te nemen. Van de ‘goedkope’ Yamaha MT-09 tot de peperdure Ducati Streetfighter is het segment van de naked bikes in Europa van essentieel belang geworden voor de fabrikanten. Met behoud van de lang afgeschreven basis van de 2005-GSX-R en een nauw verwant chassis, moest de nieuwe GSX-S1000 eerst aan de Euro 5-norm voldoen. Die aanpassingen hadden zijn heftige karakter wat kunnen dempen, maar tot ieders verbazing is dat niet het geval. Integendeel. Elf wijzigingen, waaronder de injectie, de airbox, het uitlaatsysteem met een tweede katalysator, de nokkenassen en de kleppen, zorgen voor een winst van 2 pk. Het maximumkoppel is nauwelijks iets gedaald, maar vooral de pieken zijn verdwenen en de lichte dip, die rond 7.000 tpm optrad, is weggewerkt. Eerste test 2021 Kawasaki ZX-10R Gidsen van SERT We zijn in het Suzuki Endurance Racing Team-kantoor (SERT) op het circuit van Le Mans, niet ver van Parijs. Vergezeld door een groot aantal bekers staan de GSX-R-kampioenschapsmachines van de afgelopen jaren als in een optocht opgesteld. Bij de ingang, tussen de laatste officiële motorfiets en die van het Junior Team, valt de GSX-S1000 nauwelijks op. Zijn opvallend blauwe kleurstelling past in deze racewereld en de naked bike heeft nu een streetfighter design in de juiste vorm, met twee boven elkaar geplaatste ledkoplampen zoals die van de endurancemotoren, agressieve vormen en zelfs winglets. Bij elkaar opgeteld onthullen ze een pretentieloze agressiviteit. Het gekende Easy Start System start de motor tot hij aanslaat met een korte druk op de startknop. Gemakkelijk wegrijden bij een laag toerental of op hellingen is kinderspel met de Low RPM Assist. Deze GSX-S1000 doet er duidelijk alles aan om het leven van zijn eigenaar te vergemakkelijken. Met de SERT-rijders Xavier Siméon en Gregg Black (Sylvain Guintoli kon er niet bij zijn) gaan we op weg onder een dreigende bewolking. We kunnen wel wat elektronische hulp gebruiken mocht er een stormbui losbarsten. De GSX-S1000, die bekritiseerd wordt om zijn magere elektronische pakket dat beperkt is tot ABS, een dit jaar herziene antislip en traction control, heeft de drie rijmodi gekregen die al langer op de GSX-R1000 aanwezig zijn. Plotseling vallen de eerste druppels. Ik kies voor de Rain-modus, die de gasrespons van de nieuwe ride-by-wire intoomt zonder het vermogen te veranderen. De uitschakelbare traction control biedt vijf standen, wat twee meer is dan op de vorige versie. Als bonus kunnen de standen tijdens het rijden worden aangepast door gewoon het gas dicht te draaien. Het asfalt is ondertussen kleddernat. Op- en terugschakelen gaat probleemloos, dankzij de nieuwe op-en-neer-quickshifter die standaard op de GSX-S1000 zit. Altijd precies en soepel, wat de versnellingsbak fantastisch maakt. 2021 Suzuki GSX-S1000: vol van karakter Een ijzeren vuist in een fluwelen handschoen. Zelden is een uitdrukking zo treffend geweest. De viercilindermotor is uitzonderlijk goed om zonder onderbreking vanuit lage toeren op te pakken. Vol van karakter, maar nooit gewelddadig. Het blok kent geen zwakte. En als hij een paar pk's tekortkomt tegenover de concurrenten, dan is dat alleen bij zeer hoge toerentallen, waar je zelden komt. Al helemaal niet wanneer de regen de glimmende asfaltwegen van Manche in een echte ijsbaan verandert, zoals ’s ochtends het geval is. Zelfs de Dunlop Roadsport 2’s kunnen niet voorkomen dat je een paar keer het wiel voelt glijden op wegmarkeringen. De rechte zitpositie is aangepast, met een 23 mm hoger en breder stuur, een 19-liter brandstoftank, die 2 liter groter is, en een vlak, maar comfortabel zadel dat ‘slechts’ 810 mm hoog is. Als passagier zul je het eens te meer betreuren dat je comfort wordt opgeofferd aan het design van het taps toelopende kuipwerk. De achterkant contrasteert met de massieve motortankunit, en dat is het gewenste effect. Die visuele breedte verdwijnt echter als je de tank tussen je benen wringt. Zoals bij alle naked bikes is het totale gebrek aan bescherming niet aangenaam voor lange ritten, vooral omdat het moeilijk voor te stellen is dat er een ruitje geplaatst kan worden op de smalle koplampunit met daarboven het grote lcd-dashboard. Dat zit trouwens boordevol informatie, maar Suzuki wilde het niet in kleur weergeven. Dus het is niet erg leesbaar. Het is eerder een warboel, omdat de informatie zo talrijk en klein is. Gerucht: Suzuki zet vernieuwde GSX-R1000 in voor WorldSBK Vele kwaliteiten Geen vervelende trillingen, een toffe sound en een motor die beter accelereert: de 2021 Suzuki GSX-S1000 heeft vele kwaliteiten. Maar hoe zit het met zijn rijgedrag? Ondanks het hoge tempo dat we tijdens deze natte test in de omgeving van Le Mans hebben gereden, was de rit niet droog genoeg om zijn levendigheid en ware stuurkarakter te beoordelen. We weten dat de ophanging is herzien. Ze reageert relatief hard op grote schokken, maar absorbeert de kleintjes erg soepel. We zullen de Suzuki onder betere omstandigheden moeten testen om de juiste sensaties van deze naked bike te ontdekken. En we hebben er alle vertrouwen in om die te vinden, want uiteindelijk is de GSX-S1000 niet heel veel veranderd. Het rijklaargewicht van 214 kg is 5 kg zwaarder dan het vorige model, vooral dankzij het Euro 5-uitlaatsysteem met een tweede katalysator. Die toename in gewicht is nauwelijks merkbaar. De redelijke zithoogte (810 mm) in combinatie met de uitstekende balans van de GSX-S1000 maakt hem opmerkelijk neutraal. In de regen werken de radiale remmen van Brembo progressief en krachtig, met veel hulp van het goed werkende ABS. Conclusie 2021 Suzuki GSX-S1000 Met een tweede, veel gedurfder model, wil Suzuki de klantenbasis van de GSX-S1000 verjongen. De vooruitzichten zijn goed, aangezien er in Frankrijk meer dan een maand voor de release al honderd bestellingen zijn genoteerd. De verbeterde afwerking en de zorg die aan het ontwerp is besteed, wijzen op een nieuw beleid van het merk dat zich wil positioneren in een premium niche en toch zijn producten toegankelijk wil houden. En ook al beseffen we dat de prijs niet altijd doorslaggevend is, toch heeft deze € 14.999,- kostende 1000cc-naked bike met nieuwe look een geweldige troef in handen. Pluspunten 2021 Suzuki GSX-S1000 Souplesse, versnellingsbak, stoer design Minpunten 2021 Suzuki GSX-S1000 Weinig vernieuwend, geen kleurendisplay

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?