Eerste test BMW R1250GS 40 Years GS Edition

Het is BMW zowaar gelukt om met de BMW R1250GS 40 Years GS Edition, het model die de afgelopen veertig jaar zo massaal is geproduceerd dat je hem werkelijk op iedere straathoek ziet, een spraakmakende eigen stijl mee te geven. De allerlaatste cijfers zijn niet bekend, maar als BMW eind 2018 de wereldwijde verkoopcijfers van de GS opmaakt, staat de teller op 786.855 exemplaren. De afgelopen twee jaar zijn er ongetwijfeld genoeg GS’en verkocht om de kaap van achthonderdduizend te slechten. Toch is dat niet de reden voor deze speciale zwart-gele variant. De naam verraadt wel het bestaansrecht van deze motorfiets: ...
Het is BMW zowaar gelukt om met de BMW R1250GS 40 Years GS Edition, het model die de afgelopen veertig jaar zo massaal is geproduceerd dat je hem werkelijk op iedere straathoek ziet, een spraakmakende eigen stijl mee te geven. De allerlaatste cijfers zijn niet bekend, maar als BMW eind 2018 de wereldwijde verkoopcijfers van de GS opmaakt, staat de teller op 786.855 exemplaren. De afgelopen twee jaar zijn er ongetwijfeld genoeg GS’en verkocht om de kaap van achthonderdduizend te slechten. Toch is dat niet de reden voor deze speciale zwart-gele variant. De naam verraadt wel het bestaansrecht van deze motorfiets: R1250GS 40 Years GS Edition. De ‘moeder aller allroads’ bestaat alweer veertig jaar inderdaad. Hiep hiep hoera! BMW R1250GS 40 Years GS Edition: waarom rijden we hem? Goeie vraag: waarom rijden we deze Duitse tophit? Misschien om nog maar eens te ervaren waarom al die mensen toch een GS rijden. En om uit te vinden of Euro 5 te streng is geweest voor dit feestbeest in Bumlebee-jubileumverpakking. TestlocatieNoord- en Zuid-HollandOmstandighedenNat en modderigTemperatuur5 gradenTestkilometers634BijzonderhedenEerste nachtvorst is een feit, handvatverwarming mag aan de bak Fans en haters Trakteren blijft iets vreemds in de motorindustrie. De GS viert weliswaar zijn verjaardag, maar als hij genereus trakteert, draait de klant uiteindelijk voor het lekkers op. Een R1250GS 40 Years GS Edition kost € 22.499,-, terwijl een standaard-GS voor € 20.150,- in de boeken staat. De traktatie kost dus € 2.349,-. Dat bedrag levert je overigens wel iets op. De 40 Years heeft de kenmerkende: geel-zwarte kleurstelling die van de R100GS is afgekeken, gele handkappen, gele kleppendekselvalbeugels, geel-zwart zadel, geel mini-windscherm en een goud gekleurd stuur. Overigens plakte BMW nog eens een extra € 4.896,- aan luxe op deze boxer. De teller loopt hard op als je er een Dynamic-, Touring- of Comfort-pakket tegenaan smijt. De rest van de ellenlange lijst van extra’s zal ik je besparen. Eerste test 2021 Triumph Trident 660 De lijst met vernieuwingen is niet half zo lang als de lijst met accessoires. Dat de GS tegenwoordig om Euro 5 lacht, lijkt op het eerste gezicht het belangrijkste nieuws, maar is het niet. Het meest opvallende nieuws vind je niet terug in brochures of specificaties, maar hoor je terug op straat. Werkelijk iedereen heeft een mening over de 40 Years GS Edition. Het is lang geleden dat de GS zoiets overkwam. Net als je denkt dat iedereen de motorfiets wel kent en er geen woord meer vuil aan wil maken, kan die gedachte door een paar opvallende gele onderdelen bij het oud vuil. De R1250GS 40 Years GS Edition verdeelt de motorwereld in twee kampen. Fans en haters staan recht tegenover elkaar. De een wil er nog niet dood op gevonden worden, de ander trekt direct zijn portemonnee om te kijken of er toevallig nog € 22.499,- in zit. Die zie je niet over het hoofd.Van de R100GS gejat kleurenschema.Prima afleesbaar dashboard.Mooi koppie. Catastrofale gevolgen ‘Allemachtig, wie heeft die kleuren voor dat ding bedacht’, klinkt het de ene keer niet al te complimenteus. Nog geen vijf minuten later steekt iemand dolenthousiast de loftrompet tussen tientallen opgestoken duimpjes door. Het zwart-geel doet hem denken aan de BMX-fiets die hij vroeger dolgraag wilde hebben, maar nooit kreeg. Eerlijk gezegd doet de kleurstelling van deze GS mij ook aan een fiets denken. Aan een piepklein kinderfietsje met de naam Polly (of iets dergelijks) met zijwielen en een plastic mandje voorop. Nee, dat is geen compliment. Het geel gekleurde schermpje herinnert me aan de tophalf op mijn vaders Laverda SF750 die een oranje gekleurd ruitje had. In 1978 was dat leuk, in 2020 werkt het niet meer zo goed voor mij. Tegelijk besef ik me twee zaken dondersgoed: over smaak valt niet te twisten en met deze geel-zwarte boxer heb je eindelijk weer de volledige aandacht. En hoe gek en aandachttrekkerig dat mogelijk ook klinkt, dat is best leuk. BMW R 1250 GS vs. Honda CRF 1100L Africa Twin AS - Dubbeltest Verder heb je die gekkigheid niet nodig, want ook een Euro 5-goedgekeurde GS is een dijk van een brommer. Het is in het zadel ploffen en thuiskomen. Strengere emissienormen doen hem niets, al krijg je wel een idee van de catastrofale gevolgen van nog strengere emissie-eisen als je de nieuwe rijmodus Eco selecteert. Van die leuke speelse en gretige boxer blijft geen moer over. Het ding reageert suf en verlamd op een draai aan het gashendel. Alsof je de haren van Samson afknipt, je herkent de GS niet terug. Alsof je een pin-up onder een boerka verbergt. Je weet dat er iets heel moois in schuilt, maar je ziet er geen moer van terug. Conclusie BMW R1250GS 40 Years GS Edition Voor hartgrondige haters van die ‘vervloekte dertien-in-een-dozijn scheiss Duitser’ heb ik een welgemeend advies: maak vooral geen testrit. Doe het niet! Zoek vooral de plaatselijke BMW-dealer niet op voor een verkenningsrondje. Met een beetje pech verkoopt diezelfde dealer namelijk een uurtje later GS nummer 800.001. Aan jou. Dit gekke boxerding imponeert en verrast namelijk altijd weer. Zelfs nog na veertig jaar. In 1988 nam de oorspronkelijke Bumblebee R100GS het stokje van de R80G/S over als ‘best sturende BMW’. Tegenwoordig maken de Beiers wel meer fijne stuurfietsen, maar de GS blijft een veelzijdige en aangename kompaan op alle soorten ondergrond. Het stuurt makkelijk en precies, biedt volop comfort, remt als een dolle, klinkt goed en het tegendraadse boxerblok raakt altijd de juiste snaar. Het is geen onwillige bokkende dikke twin, maar ook geen karakterloze elektromotor. Dit ding geeft je het gevoel dat je leeft, dat het leven mooi is, dat je letterlijk en figuurlijk de hele wereld aankan. Dat geldt ook voor de gewone R1250GS, maar die schiet op een punt tekort: aandacht. Op de 40 Years GS Edition heb je daar niet over te klagen. Dat is het grootste verschil met de gewone GS. BMW R1250GS 40 Years GS Edition Pluspunten BMW R1250GS 40 Years GS Edition Veelzijdigheid, boxerblok, remmen, gebruiksgemak, comfort, eindelijk weer aandacht Minpunten BMW R1250GS 40 Years GS Edition Je moet wel van geel houden, toch weer het prijskaartje, gekke Eco-stand Het vernieuwende origineel uit 1988 De inspiratiebron voor de BMW R1250GS 40 Years GS Edition ziet in 1988 het daglicht. Heel Nederland kleurt dat jaar oranje vanwege oranje, maar BMW kleurt zwart-geel vanwege de R100GS. Bijna acht jaar na de introductie van de R80G/S is het hoog tijd om met iets nieuws te komen. Vernieuwend is de R100GS zeker. Niet alleen omdat het schuine streepje in de typeaanduiding vervalt, maar ook vanwege de achterwielophanging. De parallellogram-achtervork elimineert succesvol cardanreacties en Paralever is geboren. Verder heeft de R100GS kruislings gespaakte wielen met spaken die niet midden in de velg eindigen, maar op de rand voor een stijver geheel. De luchtgekoelde boxermotor draait al jaren mee in de R100RS. De eerste jaren voert BMW ook nog een tweeduizend gulden goedkopere 800-variant, maar de dikke 1000 is hier het populairst. Het blok voelt lekker krachtig tussen de 3.000 en 5.000 tpm, consumeert stevig met 1 op 13 en voelt sterker dan je op basis van de cijfers verwacht. Die cijfers zijn in 1988: vermogen 60 pk @ 6.500 tpm, koppel 76 Nm @ 3.750 tpm, cilinderinhoud 980 cc, twee Bing-carburateurs, vooraan een enkele 285mm-remschijf met Brembo-remklauw, achteraan een 200mm-Simplex-trommelrem, wielbasis 1.513 mm, zithoogte 850 mm, rijklaargewicht 210 kg, tank 26 liter en prijs ƒ 17.200,-. Superluxe koplamp en opvallend miniruitje.ShiftCam blijft een heerlijke techniek.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Promotor €67,50 per jaar

Dus nog geen €5,60 per maand

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

Dus nog geen €7,80 per maand

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?