Eerste test 2021 Triumph Trident 660

Met de 2021 Trident 660 begeeft Triumph zich op nieuw terrein. De afwerking en prestaties hadden ze altijd al in de aanbieding, nu gooien ze bovenop die gekende kwaliteiten ook nog een sterk prijskaartje. Dat je dan compromissen moet sluiten, is onvermijdelijk. Wij zoeken uit in welke mate die van invloed zijn op de 2021 Triumph Trident 660. Met de Street Triple-familie heeft Triumph al sportieve en goed bruikbare middenklasse nakeds in het gamma. Waarom moet er dan nog een Trident 660 bij komen? Wel omdat de mannen uit Hinckley bewust op een – lichtjes -  ander publiek wil mikken. Daar horen minder ervaren rijders ...
Met de 2021 Trident 660 begeeft Triumph zich op nieuw terrein. De afwerking en prestaties hadden ze altijd al in de aanbieding, nu gooien ze bovenop die gekende kwaliteiten ook nog een sterk prijskaartje. Dat je dan compromissen moet sluiten, is onvermijdelijk. Wij zoeken uit in welke mate die van invloed zijn op de 2021 Triumph Trident 660. Met de Street Triple-familie heeft Triumph al sportieve en goed bruikbare middenklasse nakeds in het gamma. Waarom moet er dan nog een Trident 660 bij komen? Wel omdat de mannen uit Hinckley bewust op een – lichtjes -  ander publiek wil mikken. Daar horen minder ervaren rijders bij, maar zeker ook motorrijders die vinden dat minder dan 8.000 euro voor een middenklasse naked nog net binnen het juiste budget valt. De Trident moet dus zeer toegankelijk zijn. Gooi al die kenmerken samen en je komt tot een motorfiets die een eigen identiteit heeft. Een motor ook die je allesbehalve als een basisversie van de Street Triple moet zien. We zijn daarom héél benieuwd hoe de nieuwe Brit het ging doen. Om dat uit te vlooien, vlogen we helemaal naar Tenerife. Alsof Covid-19 niet bestond en reizen heel normaal was. Maar we deden dat met niet al te veel tegenzin. Laat dat duidelijk zijn. TestlocatieTenerifeOmstandighedenDroogTemperatuur22 gradenTestkilometers168BijzonderhedenTriumph slaagde er in om de internationale pers samen te krijgen in Covid-19-tijden en dit voor een presentatie van een verrassende middenklasser. Slim bekeken Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een betaalbare, toegankelijke en sportieve middenklasse naked maken. De meeste merken hebben er wel eentje, maar hier en daar wordt wel een loopje genomen met één van die kenmerken. Vooral ‘betaalbaar’ is niet altijd een vast onderdeel van het pakket. Dat is met de Triumph wel het geval. De Britten hebben bovendien goed in het archief gezocht. Daar lag nog een iconische naam, die ook recent niet gebruikt werd. En een blok dat zijn diensten ook al bewezen had. Wel werd het voor de Trident totaal hertekend, met onder andere een kleinere boring, langere slag en andere nokkenassen. En daar stond de Trident 660. Een concept dat zò logisch is, dat het gek lijkt dat ze er niet eerder aan gedacht hebben. Waarom testen we hem? Triumph staat bekend om prestaties, goede afwerking en algemene kwaliteit. Met de 2021 Triumph Trident 660 willen ze aan die kenmerken ook nog een lage prijs toevoegen. Gaat dat wel allemaal samen? De Trident 660 moet het model worden waarmee Triumph grote volumes kan halen. Dat doen ze door te mikken op een breed publiek. Daarom is er ook een A2-versie, die het jonge volk zal aantrekken. Op papier klopt het allemaal, maar juist papier is gewillig. Wat telt is de praktijk. Dus reden we bij 22 graden op een spannende motor over een eiland voor de kust van Noord-Afrika. Britpop Laat het duidelijk zijn, de Trident 660 oogt niet als een budgetmotor en hij voelt ook helemaal niet zo aan als je er op stapt. De Britten winden er geen doekjes om dat de Kawasaki Z650, Yamaha MT-07 en Honda CB650R hun voornaamste concurrenten zijn. Dat zijn motoren die allen al hun strepen hebben verdiend. De Honda heeft wel een hogere prijs en ook als enige meer cilinders. Hoe meer zuigers, hoe meer geld. Het klinkt bijna logisch. Hoe dan ook gokt Hinckley er op dat er plaats moet zijn voor een driepitter in een markt die momenteel uitsluitend bevolkt wordt door twins en een vier-in-lijn. Als de nieuwe Trident populair wil worden, moet hij niet alleen concurreren met gevestigde orde, maar ook iets nieuws op tafel brengen. Met het driecilinderconcept doet Triumph dat ontegensprekelijk. En alhoewel de prijs net onder de 9.000 euro blijft, vind je er toch mooie extra’s op zoals rij-modi, uitschakelbare tractiecontrole en een tft-display. Die vakjes zijn afgevinkt. Hoe zit dat nu in de praktijk? 2021 Triumph Trident 660: groter dan verwacht Triumph vloog ons dus naar Tenerife om de Trident 660 uit te proberen. Dat had nogal wat voeten in aarde. Eerst was de test in Portugal gepland. Daarna in Spanje. Maar naarmate de tweede coronagolf groeide, werd het steeds moeilijker om journalisten in te vliegen. Wie het eiland toch wist te bereiken, moest zich door heel wat adminstratieve rompslomp worstelen, negatieve testuitslagen laten zien en een uur of twaalf met een masker op lopen. Dat is van het moment waarop je de luchthaven binnenstapt tot het ogenblik waarop je de deur van je kamer open zwaait. En eenmaal terug in je eigen huis, moest je verplicht tien dagen in quarantaine. Niet iedereen had dit er voor over. Gelukkig maakte de rit op de Trident 660 alles meer dan goed. Eerste test 2021 Ducati Multistrada V4 S Eerste conclusie: de motor is groter dan je zou verwachten. De combinatie van de 805 mm zadelhoogte en de plaatsing van de voetsteunen, zorgt ervoor dat je heel comfortabel op de motor zit. Je knieën passen mooi in de uitsparing van de tank. Ook een collega die 1m 90 groot is, zat goed. En dan komt het. Vanaf de eerste meters voel je dat alles klopt op deze motor. Al op de eerste meters op de Ruta Principal konden we al flink aan het gas draaien, want Tenerife is momenteel niet bepaald overstroomd door toeristen. En dan valt het op dat de 64 Nm koppel niet alleen zeer goed verspreid zijn, in een motor met een rijklaar gewicht van 189 kg zorgen ze ook voor een flukse acceleratie. Tractiecontrole uitschakelen op het bijzonder gemakkelijk te navigeren tft-display en een beetje spelen op de motor is geen probleem. Oké, dit zal niet de rijstijl zijn van de doelgroep die Triumph voor ogen heeft, maar een beetje testrijder verkent graag de limieten. En als je dat doet, voel je dat de Trident een motor is die zin geeft om te rijden. En dat die tractiecontrole haast onmerkbaar ingrijpt als dat nodig is. Je zou natuurlijk voor minder zin in om gas te geven krijgen als je de slingerwegen van de Teide-vulkaan oprijdt, maar toch. Dit is een motor die door zijn gebruiksgemak alle zorgen wegneemt. En meteen stel je dan vast dat Triumph zijn doel bereikt heeft. Dit is een hypertoegankelijke motor. Intuïtief De Trident heeft zo goed als alleen maar voordelen. De koppelkromme is eigenlijk eerder een vlakke lijn. Het koppel is zo gelijkmatig verspreid dat je tussen de 3.000 en 9.000 tpm altijd 90 procent van het maximum koppel van 64 Nm ter beschikking hebt. Dat zorgt ervoor dat je met deze middenklasser even schakellui kunt rijden als met een motor van een paar honderd cc meer. Een korte bocht uitkomen in de derde versnelling, is helemaal geen probleem. De keerzijde van de medaille is dat er nergens in het toerengebied een echte punch zit. Rechtlijnigheid is hier hét sleutelwoord. En dat zorgt ervoor dat je heel intuïtief met de Trident gaat rijden. Niet of nauwelijks nadenken en puur genieten van je rit. Het past perfect bij het profiel van de doelgroep: jonge motorrijders die een gemakkelijke, betaalbare motor zoeken. Het verduidelijkt ook dat Triumph de waarheid spreekt met de bewering dat de Triumph geen concurrent is voor de Street Triple S. Om tot dat resultaat te komen is de 660cc-metende drieclinder helemaal hertekend, met vooral een langere slag en een kleinere boring. In combinatie met een goed uitgebalanceerd rijwielgedeelte, zorgt dit ervoor dat je net zo gemakkelijk een gezapig tempo kunt rijden als sportief gassen. Breed inzetbaar, weet je nog? 2021 Triumph Trident 660: het comfort? De Trident heeft twee rij-modi in de aanbieding en gezien de weersomstandigheden reden we zo goed als uitsluitend in de Road-modus. Rain kunnen we ongetwijfeld uitgebreid uitproberen bij een test over provinciale- en B-wegen in Nederland en België. Het kiezen van de rij-modus, het al dan niet uitschakelen van de tractiecontrole en de weergave van het kleine ronde tft-display instellen, is bijzonder eenvoudig. Daar kunnen een aantal andere fabrikanten echt een voorbeeld aan kunnen nemen. En over afstellen gesproken: de voorvork is dat niet. Maar we voelden tijdens de test ook helemaal niet de behoefte om iets aan de vork te veranderen. Graag hadden we er wel een quickshifter bij gehad. Niet om het record van de beklimming van de Teide scherper te kunnen stellen, wel omdat een quickshifter ook in het rijtje past van zaken die een motorfiets gemakkelijker te rijden maken. Triumph heeft de snelschakelaar in de - uitgebreide - optielijst staan. Daar gooit Triumph er meteen ook een kledinglijn tegenaan. Eerste test 2021 Kawasaki Versys 1000 S Eenvoud De motor die wij reden, was ontdaan van connectiviteit. Als tien testrijders tegelijkertijd hun smartphone proberen te koppelen voor vertrek, zorgt dat voor vertraging en een heleboel verwarring. Maar koop je een Trident bij je dealer, zit het er wel op. Triumph schotelde ons een demofilm voor zodat we konden zien dat alles wat om compatibiliteit met een smartphone draait, ronduit eenvoudig is. Triumph trekt hier de lijn door van de bediening van de modi en andere aan het tft-display gelinkte items. En eigenlijk is die eenvoud in gebruik van toepassing op alle onderdelen van de motor. Alles gaat zo eenvoudig dat het ook vertrouwen kweekt. En dat is dan weer goed om meer genot uit je rit te halen. Er is genoeg grondspeling, de remmen werken goed, de ophanging is in standaardtrim goed afgesteld en het blok is uitmuntend. Kan het beter? De tank met de Britse vlag is een optie.De Nissin remklauwen leveren goed werk.Het blok is vernieuwd en bouwt op Street Triple ervaringDe bediening van de instellingen is bijzonder eenvoudig.Een eenvoudig maar mooi TFT dashboard Conclusie 2021 Triumph Trident 660 We zijn aan de test van de Trident begonnen met open vizier. Figuurlijk dan, want het ging vanaf de eerste meters vrij snel en dan heb je liever geen rijwind in de helm. De Trident heeft ons vanaf die eerste meters overtuigd. Door zijn gebruiksgemak, door het koppel dat in deze middenklasser schuilt en door het gevoel dat alles klopt. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Het gebeurt niet al te vaak dat een fabrikant bij een nieuwe motor echt alles op een rijtje heeft. Dat is met deze Triumph wel het geval. En dat zal ook nodig zijn. De concurrenten die Triumph zelf in de mond neemt, hebben ook motorfietsen die zo goed als vrij van gebreken zijn. Triumph bestrijdt ze niet op eigen terrein. Het onderscheid zit ‘m in de breed inzetbare driecilinder. Vergeet niet dat Triumph profiteert van jaren ervaring met de Street Triple. Dat onderscheid is een troef op zich, maar de voornaamste pluspunten van deze motor zijn dat hij betaalbaar is, goed rijdt en veel rijplezier verschaft. Volgens breed gangbare normen zijn dat de essentiële kenmerken waarover een motor moet beschikken. Triumph heeft met zijn nieuwe Trident op dat vlak alle vakjes afgevinkt. What’s in a name? De Trident was er al in 1968 en werd simultaat door Triumph geproduceerd met de BSA Rocket, beide merknamen waren immers eigendom van de Birmingham Small Arms Company. Toen Triumph in 1990 opnieuw begon in Hinckley, kwam er opnieuw een Trident. Die bleef maar voor beperkte tijd in het gamma. Wat er wél al langer in de Britse line-up zit, is die andere naam van daarnet: de Rocket. De Rocket 3 is trouwens een motor die zijn naam meer dan verdient. Gezien de geschiedenis van de naam, zou je kunnen verwachten dat de Trident 660 ook een plaats krijgt in het Modern Classics-gamma. Maar, het is enkel de naam die dat zou laten vermoeden. De manier waarop de motor geconcipieerd is, plaatst hem vooraan in het rijtje van de roadsters. Als meest toegankelijke motor van dat gamma. Geen concurrent voor de Street Triple S In het roadster-gamma staan de Street Triple S en de Trident 660 gebroederlijk naast elkaar. Het prijsverschil tussen beide motoren bedraagt 500 euro. Toch ziet Triumph niet gebeuren dat de Trident kanibaliseert op de verkoop van de Street Triple S. ‘Nee, dit is geen concurrent voor de Street Triple S,’ stellen de Britten. ‘De S is immers het basismodel van de sportieve Street Triple-reeks. Terwijl de Trident 660 een toegankelijke roadster is die op een veel breder publiek mikt. Daar kunnen rijders met sportieve ambities bijzitten, maar ook (her)opstappers, commuters, motorrijdsters en A2-rijders.’ Je kunt argumenteren dat een verschil van 500 euro klein is tussen twee modellen en dat bijgevolg snel kan gekozen worden voor de Street Triple S. Maar wie dat doet, kiest eerder voor het model en de bijhorende sportiviteit, dan voor de brede inzetbaarheid van de nieuwe Trident 660. Pluspunten 2021 Triumph Trident 660 Toegankelijkheid, koppelrijk blok, afwerking, prijs Minpunten 2021 Triumph Trident 660 Voorvork niet instelbaar https://youtu.be/XDZlDt9bhCg

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Misschien vind je dit ook interessant?