Getest > BMW R1200GS Adventure

Op hoog niveau staat de BMW R1200GS Adventure zeker. Afgelopen jaar werden er zelfs meer van verkocht dan van de ‘gewone’ R1200GS. Hoog tijd om te ontdekken wat deze motor zo bijzonder maakt. Spring achterop en ontdek het mee!

De BMW GS-serie ademt al dertig jaar avontuur en dat vertaalt zich in een onstuitbare opmars op de (inter)nationale podia. Deze hoogpoters vlogen zelfs in crisisjaar 2011 nog als warme kaiserbroodjes over de toonbank. Wat is toch het geheim van de dikke tweecilinder met het markante uiterlijk? Je kunt er een complete studie van maken om het geheim van de best verkopende BMW te achterhalen, maar je kunt ook een proefritje maken en sneller het antwoord vinden.

De GS is gewoon een goed ding dat alles doet wat jij wilt. Het brede stuur in je handen geeft direct een gevoel van macht en beheersing. Wij verdenken BMW ervan het stuur bewust een centimetertje te breed te maken vanwege het machtige gevoel dat het de bestuurder geeft. ‘Wie doet mij wat’, denk je al snel met de ferme rekstok in de knuisten. Met een smaller stuur verander je net zo gemakkelijk van richting, maar dit voelt zo lekker stoer. Ook bij het uitlaatgeluid rijst het vermoeden dat de marketingafdeling een forse vinger in de pap heeft gehad. In theorie heb je niets aan de geweldige brul die uit de uitlaatpijp ontsnapt, maar in de praktijk is het een heerlijke ervaring. Het ploffen in de uitlaat bij gas afsluiten, is de ultieme vorm van klantenbinding.

Pure groottoerist
Naast het heerlijke motorische concert doet ook het uitstekende zadel een duit in het zakje. Vanuit het stevige en brede kussen bekijk je de wereld – op een zithoogte van 890 mm – letterlijk vanaf grote hoogte. De linkerhand kan blijvend omhoog om tegemoetkomende GS’en te begroeten. Zolang je met je benen bij de grond komt, beschik je op de BMW over een bovenste beste zithouding. De tank bevat 33 liter sap, maar toch spreidt hij je benen niet oncomfortabel ver uit elkaar.

Het ruitje maakt het rijcomfort af; het zet bovenlijf en schouders uit de wind, terwijl de helm juist zonder turbulentie in de wind zit. Vanuit zo’n prettige werkplek is het lastig om pijnpunten te vinden. In plaats van de boxer kritisch te analyseren, droom je weg van een weekje Pyreneeën. De eerste honderden kilometers maal je probleemloos weg op de snelweg, met de GS in de rol van pure groottoerist. De eerste tank brengt je zo’n vier- à vijfhonderd kilometer verder en dan is het tijd voor de provinciale weg. De GS werpt direct zijn vermomming van groottoerist af en verruilt die voor een lichtvoetige bochtenpikker. De vering gaat met een druk op de ESA-knop van Soft naar Sport en dan mogen de bochten zich aaneenrijgen. Als de tweede tankbeurt zich aandient, is het hooggebergte al in zicht.

Belgische knol
Tegen die tijd ben je helemaal vergroeid met de GS en kent hij gevoelsmatig geen zwaktes. Alleen wanneer je net vanaf een andere motorfiets overstapt, voelt de hele fiets nogal ‘rubberig’ aan. Vooral de verbinding tussen stuur en voorvork komt daardoor wat vaag over. Als je op zoek bent naar een snaarstrakke motorfiets, kun je beter verder zoeken. Want ook lastwisselingen gaan als een golf door de hele motor. Toch staat de elasticiteit bochtenplezier niet in de weg. De forse afmetingen zetten je eerst op het verkeerde been, maar de BMW verslindt bochten, zowel lang als kort. De balans is zo goed, de stuuruitslag zo gigantisch en het zwaartepunt zo laag dat je een trial-nonstop ongestraft denkt te kunnen nemen.

Je draait de kolos vederlicht op een postzegel. Alsof je met een mountainbike op stap bent, in plaats van met een gemotoriseerde globetrotter. Het ‘verdampen’ van kilo’s bij minimale snelheden is het zoveelste bewijs dat drie decennia fijnslijpen z’n vruchten afwerpt. Als je naast de Adventure staat, geeft die – mede door zijn schofthoogte – het idee van een mastodont, maar zodra je een metertje duwt, blijkt het een lichtvoetige gazelle. Het blok kent, geheel in stijl, eveneens twee gezichten. Het alom aanwezige koppel doet denken aan een Belgisch trekpaard, bij doortrekken echter heb je plots de associatie van een katachtige.

Je draait de kolos vederlicht op een postzegel. Alsof je met een mountainbike op stap bent, in plaats van met een gemotoriseerde globetrotter.

Gemaakt voor
Dromers. Wil jij nog eens tijdens een sabbatical de wereld ontdekken? Of ga je liever wat bergpassen bedwingen? Met een GS Adventure begint het feest al in de schuur. Krukje d’r naast, biertje erbij en genieten maar. Hoef je geen meter voor te rijden!

Motor
BMW heeft het luchtgekoelde boxerconcept tot in de puntjes verfijnd. Had de oer-GS nog kleppendeksels van peperkoek, tegenwoordig doorstaan ze een kernooorlog en schuilen er liefst vier kleppen en twee bougies per cilinder onder. ‘Geleend’, van de HP2 Sport. Hulde! En dat geluid…

Pretpakketten
Waarom BMW dat brede stuur erop heeft gezet? Voor de accessoires natuurlijk! Geintje, al kun je je een slag in de rondte kopen. Een bloemlezing: Integral ABS, Enduro ASC (Automatic Stability Control), Enduro ESA (Electronic Suspension Adjustment), verwarmde handvatten… enzovoort.

Bekijk hier de technische gegevens (en die van 10.000 andere motoren!)

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.