Getest > Honda CBF1000F

Een echte allround toermotor bewijst zich meestal pas in de praktijk. Je kunt op papier nog zoveel gunstige eigenschappen bij elkaar zoeken, je komt er pas achter of het werkt als je zelf een flinke proefrit hebt gemaakt. Vaak zit het ‘m in kleine nuances. Een koppelkromme uit een vermogensmeting zegt in het geval van de Honda CBF1000F bijvoorbeeld helemaal niet zoveel.

Het is een statement dat veel fabrikanten graag willen maken. Sportieve eigenschappen gecombineerd met een beetje comfort en voilà: de sporttoerfiets is een feit. Honda deelt de CBF1000F op haar website niet in onder ‘sporttoer’, maar we vinden de CBF terug in de categorie ‘naked en allround’. Toch luidt de titel dan weer ‘sportieve allrounder’ en dat is geen loze belofte. Het is wat je noemt een bruikbare reisgezel. Eentje die je vol gooit met brandstof en bagage en waarbij je alleen nog maar af en toe aan de ketting hoeft te denken. Voor je het weet, rijd je lekker een eind door de Eifel. Dat je dit ook nog eens snel kunt doen, zonder stram te worden en daarbij niet in slaap wordt gesust door een belegen weggedrag, maakt het rijden met deze alleskunner helemaal tot een feest.

Om terug te komen op de eerder genoemde koppelkromme: de CBF1000F heeft een blok aan boord dat qua power echt niet kan aanhaken bij een sportmotor. Maar in negen van de tien gevallen zal je dit op de snelweg worst wezen. Motorisch loopt het allemaal bijzonder soepel en mooi. Leg je de lineaire vermogensgrafiek naast die van andere sporttoerders, dan denk je met een grijze muis te maken te hebben. Het CBF-blok kleurt echt keurig binnen de lijntjes. Maar ondanks (of misschien juist door) die onopvallende kenmerken is het ook extreem bruikbaar en rijd je juist níet als een grijze muis. Zelfs in de zesde versnelling is er altijd wel genoeg vermogen voorhanden omdat het blok ook bij lagere toerentallen goed bij de les is. Daarbij zijn hinderlijke trillingen niet aanwezig en blijft het zicht in de spiegels goed. De windbescherming is aardig, maar ook niet meer dan dat. Gelukkig is de ruit verstelbaar, zodat je naar eigen lichaamslengte een goede afstelling kunt vinden. Verder is de zitpositie neutraal en valt de zithoogte drievoudig in te stellen. Nou ja, daar blijk je wel de nodige tijd én gereedschap voor nodig te hebben. Dus onderweg ‘eventjes’ het zadeltje hoger zetten gaat ‘m niet worden… Jammer.

Comfortabel als-ie is, weet de CBF1000F op sportief gebied toch behoorlijk mee te komen. Het is bijna verbazingwekkend hoe de CBF comfort weet te combineren met prima stuurgedrag. Punten pakken doet de Honda ook op remgebied. Het gecombineerde remsysteem met ABS brengt je met gemak gauw tot stilstand. Het ABS voelt geraffineerd en het algehele gevoel tussen remhendel en asfalt mag er wezen. De CBF laat zich kortom met heel veel gemak in de rondte manoeuvreren. De Honda heeft motorisch overduidelijk een prima totaalpakket aan boord om op alle vlakken erg goed mee te komen. Qua stuurwerk is het enkel de toch beperkte grondspeling die een heel klein beetje roet in het eten gooit, maar dan rij je toch al op een limiet die lang niet iedereen met de CBF zal bereiken. Het is opvallend hoe weinig hinder je in dit stuurwerk ondervindt van het toch wel hoge gewicht van de Honda; met 245 kilo rijklaar écht geen lichtgewicht. De goede indruk die de Honda qua comfort, stuurgedrag en prestaties achterlaat zet hij door in de algehele handelbaarheid. Er valt eigenlijk niets aan de CBF te ontdekken dat nodig verbeterd moet worden. Het maakt de Honda een uiterst gemakkelijke fiets waar je zelfs de meest groene beginner nog op durft te zetten, ondanks het toch wel hoge gewicht en de 1000cc-krachtbron. Je zou het ‘m simpelweg niet geven…

Het is bijna verbazingwekkend hoe de CBF comfort weet te combineren met prima stuurgedrag.

Gemaakt voor
Toertochtrijders die ook wel eens een bochtje willen pikken. Je hoeft echt niet meteen achteraan te rijden, omdat je van een beetje comfort houdt. Je blijft trouwens lachen, want bij de eerste de beste stop heb je geen centje pijn. Probeer dat maar eens op een pure sportmotor!

Motor
Droom van een motor die onopvallend een flink riedeltje meeblaast. Alles werkt soepel en schakelen gaat als een mes door de boter: makkelijk en precies. Dankzij een keurig vlakke koppelkromme hoef je je nergens druk over te maken. Honderdzeven pk is met dit heerlijk soepele blok echt genoeg.

Miskend talent
Hoewel het uiterlijk van de CBF echt niet doet vermoeden dat er onderhuids een wildebras schuilt, stellen zowel het blok als het rijwielgedeelte je in staat mee te strijden wanneer er serieus wordt gestuurd. Het enige dat zeer sportief weggebruik in de weg staat is de beperkte grondspeling.

Bekijk hier de technische gegevens (en die van 10.000 andere motoren!)

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?