vrijdag 13 december 2024

Getest: Honda Gold Wing F6C

De grap is dat in deze stijl de Gold Wing eigenlijk terug is bij waar het ooit mee begon. In 1975 was de eerste Gold Wing had ook geen koffers, zetels, audio en dat soort toestanden. Een typische cruiser was het evenmin, het was gewoon een ‘motor’, zoals we tegenwoordig naked bikes noemen. De zescilinder kwam pas later, die eerste GL1000 had een viercilinder boxer en ook die was bedoeld als koppelrijke en zachtaardige toermotor.

Het basisframe is hetzelfde gebleven en bij het zij-aanzicht zie je duidelijk dat de radiateurs boven de motor zijn geplaatst en die ribben zijn bepalend geworden voor het gezicht van de F6C. En dat geeft een totaal ander gezicht dan de meeste andere luchtgekoelde soortgenoten. En vanwege de lengte van het zescilinderblok, kon er geen radiateur vóór het blok worden geplaatst en dus werden ze er links en rechts boven gezet. Aan de voorkant zit een enkele koplamp (led) in een chromen behuizing met daarnaast de oranje knippers die altijd branden zolang de motor loopt. 

Die knipperlichten gaan overigens vanzelf uit na een bocht en dat is niet zo simpel als bijvoorbeeld in een auto, waar je met het terugdraaien van je stuur de ‘zwengel’ weer aantikt. Honda maakt gebruik van de sensoren van het ABS. Zolang de draaisnelheid van het voor- en achterwiel nog verschillen zit je volgens de computer in een bocht, zijn ze daarna weer hetzelfde, dan gaan de knippers uit. Nou ja, aan de voorkant dus juist aan.

Met die grote cruisers is het al snel een beetje duwen en trekken om de bocht door te komen, maar deze Honda stuurt bij wijze van spreken zo gemakkelijk als een 600cc-tje. De ene bocht na de andere vreet hij op en het is heel duidelijk dat Honda geen boulevard-cruiser heeft neergezet, maar een lekkere stuurmotor met een geweldig motorblok. Je profiteert natuurlijk van het lage zwaartepunt van een boxer. Ten opzichte van de standaard Gold Wing werd de voorvork iets vlakker geplaatst, maar zonder dat dat nu zo’n merkbare gevolgen heeft voor het stuurgedrag. 

Je zit als een vorst met een breed stuur in handen met daarop een klein dashboardje. Ook die informatievoorziening is beperkt tot het minimum. Een toerenteller, snelheidsmeter en benzinemeter is ongeveer het enige dat erop zit. Het digitale display zelf is een ‘negatief’ schermpje, dat wil zeggen dat de achtergrond zwart is en de cijfers wit. ’n Aardige gimmick, die past bij de duistere uitstraling van deze krachtpatser, maar de afleesbaarheid is zo-zo als we eerlijk zijn. En ondanks dat we dat minimale wel begrijpen, zou een versnellingsindicator wel handig zijn.

Zelfs straatjekeren is trouwens nog redelijk te doen. Natuurlijk, met een wielbasis van 1707 mm is het een flink slagschip, maar het is een handelbaar gewicht. De normale GW kun je trouwens achteruit laten rijden met behulp van de startmotor, maar deze uitgeklede versie heeft dat dan weer niet. En ja, dan is 341 kg gewoon 341 kg, verdraaid zwaar dus… De vering is duidelijk afgestemd op comfort en met name achter veert hij behoorlijk soepel, maar zonder week te worden. Ook de remmen voldoen prima en geven het juiste gevoel. ABS is standaard.

De F6C heeft een fijn schakelende vijfversnellingsbak. En als we door de bergen slingeren met een gangetje van 100 km/h dan hoeven we amper de koppeling in te knijpen om een andere versnelling te kiezen. Het maakt namelijk niet uit in welk verzet je zit, hij sleurt er toch wel goed aan. Maar wanneer we een buitenweg nemen en het snelheid naar 130 op loopt dan mis je eigenlijk een zesde versnelling. In vijf, die als een soort overdrive functioneert, draait het blok 3000 tpm en dat zit je nog niet eens op de top van de koppel- of vermogenscurve, maar gevoelsmatig wil je wat meer rust inbrengen door die zes te kiezen.

Het zijdezachte karakter van de motor werd een beetje opgeruwd met een ander uitlaatsysteem, maar het blijft een blok dat als een naaimachientje loopt. En qua rijeigenschappen is het ook een echte Honda; het gaat allemaal haast als vanzelf en het gewicht van 341 kg levert geen enkel probleem op. Een complete Gold Wing met airbags, navigatie en alle koffers, surround stereo kost een kleine 38 mille. De F6C is ook qua prijs ontdaan van een boel extra’s: 24.999 euro. Het gaat veel te ver om het goedkoop te noemen, want het is natuurlijk een serieuze bak met geld. Maar het is wél de enige met die machtige zescilindergrom…

[justified_image_grid ids=20469,20470,20471,20472,20473,20474,20475,20476,20477,20478]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen