Getest: Yamaha XT1200Z Super ténéré

Japanse en Europese fabrikanten stemmen hun grote allroads al jaren af op de succesformule van de BMW GS Adventure, en de Yamaha XT1200Z Super Ténéré Explorer is daarin geen uitzondering. Met de toevoeging van het Explorer-pakket à tweeduizend euro concurreert de Super Ténéré direct met de chique Duitse allroad-topper.

 

Het optiepakket van de Explorer bestaat onder meer uit veel extra bescherming. Zo is er een carterplaat, extra koplamp bescherming, valbeugels inclusief een set mistlampen en een tankpad met Dakar-logo, als hint dat de Super Ténéré ook naast de gebaande paden zijn mannetje staat. Naast bescherming geeft het de 1200 natuurlijk ook een stoer uiterlijk. Verder zijn de aanwezige opties vooral bedoeld het de toerrijder comfortabel te maken. Die toerrijder is immers de doelgroep die Yamaha met de Explorer-upgrade over de streep hoopt te trekken. Dat proberen ze kracht bij te zetten middels een verhoogd windscherm, handvatverwarming en een Garmin Zümo 660-navigatiesysteem. Luxer nog is de viertraps-zadelverwarming die zelfs apart instelbaar is voor de bijrijder. Mocht je extra beenruimte willen, dan is het handgemaakte zadel ook eenvoudig in hoogte te verstellen tussen de 845 en 870 millimeter. Voor vakantiegebruik is de toevoeging van de driedelige kofferset ook ideaal. De bijgeleverde binnentassen maken het geheel af.

 

In de standaard uitvoering kun je de Super Ténéré met 256 kilo rijklaar al geen lichtgewicht noemen, dus de vraag was of de 1200 beladen zijn neutrale en stabiele rijgedrag zou behouden. Dat bleek een ongegronde angst, want zelf volledig bepakt was er nauwelijks onbalans merkbaar. Wel is het opschroeven van de veervoorspanning achter aan te raden, want anders gaat de motor aan de achterkant te veel in zijn vering hangen en wordt de voorkant zenuwachtig. Al moet je dat eigenlijk altijd doen wanneer je vol beladen of met een duopassagier gaat rijden.

 

De XT1200Z Super Ténéré biedt de toerrijder met de Explorer-uitvoering een meer dan comfortabele rit, maar blinkt toch vooral uit in het betere stuurwerk op bergachtige binnenwegen. Want ondanks zijn hoge gewicht is de Super Ténéré een heerlijke toermachine die zich zonder verrassingen makkelijk vanuit de heupen laat sturen. En het geheel kost dan wel best wat, maar dan heb je wel een ‘luxe allroad’, die je nog steeds een stuk minder kost dan GS Adventure van BMW.

[justified_image_grid ids=20176,20177,20178,20179]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?