Honda NC750X 2014 Test

Honda_NC750X_4232

Een allround motor voor een scherpe prijs, bestemd voor een breed publiek en standaard al zo compleet dat je voor extra’s niet veel meer hoeft uit te geven. Die troeven speelde Honda in 2012 uit met de NC700X. En met succes: er gingen er 40.000 ‘over de toonbank’ in Europa. Zijn opvolger krijgt er 50 cc bij en is bedoeld om dat succes te evenaren.

De NC700X was Honda’s antwoord op de crisis: een aantrekkelijk geprijsde, compleet uitgeruste gebruiksmotor. De nieuwe NC750X is wat meer allround geworden. Honda heeft er extra koppel ( van 62 naar 68 Nm) en vermogen (van 35 naar 40.4kW) in gestopt. Weliswaar hebben de Japanners de teugels iets laten vieren, zuinigheid en een scherpe nieuwprijs zijn ook van deze 750 sterke troeven. Het brandstofverbruik is dankzij 6% langere versnellingen nog een fractie lager geworden. Tijdens onze kennismaking met de nieuwkomer Griekenland verbruikten wij op 120 vlot gereden kilometers 4,9 liter benzine. Een met een nieuwprijs van nog net geen achtduizend euro, krijg je heel veel motor voor je geld. Honda heeft de kosten laag kunnen houden doordat het rijwielgedeelte en het motorblok gelijk zijn aan die van de motorscooter Integra en de naked 750S.
Er is een en ander versleuteld aan de 750-versie. Afgezien van de grotere cilinderinhoud en de langere versnellingen, heeft het motorblok een tweede balansas gekregen.

Allemansvriend

Op onze testrit over bochtige kustwegen ten zuiden van Athene leren we de 750 kennen als een allemansvriend. Makkelijk te hanteren met zijn lage zwaartepunt, comfortabel, praktisch dankzij de enorme bergruimte op de plek van de tank ̶ je helm past in het opbergvak ̶ en bovenal: gemakkelijk in de bediening. Dat laatste dankt de machine aan vooral Honda’s DCT: Dual Clutch Transmission, oftewel aandrijving via een dubbele koppeling. De ene koppelt de even, de andere de oneven versnellingen. Daardoor verloop de overgang naar en volgende versnelling heel snel en schokvrij. Je hoort een alleen droge klik en een verandering van toerental. In combinatie met de schakelautomaat – die debuteerde op de VFR 1200 – een uitermate gebruiksvriendelijke manier van schakelen. Gas geven en remmen, dat is alles. Op- en terugschakelen kún je handmatig doen met ‘flipperschakelaars’ op het stuur. Maar in de praktijk zul je het meestal overlaten aan de automaat. Met terugschakelen vonden we de automaat in specifieke situaties wat aan de luie kant. In bochten wil je stevige tractie en zagen we ons soms genoodzaakt handmatig een tandje terug te schakelen. Ook in druk verkeer en bij een inhaalmanoeuvre voelt soms fijner het schakelen in eigen hand te nemen.

Verstand versus emotie

De ABS-geregelde remmen doen hun werk uitstekend. Weer zo’n punt waarop de 750 uitblinkt in gebruiksgemak: fijn doseerbaar, doordat de remdruk gelijkmatig en voorspelbaar opbouwt. De vering: ook al zoals een allemansvriend betaamt. Afgesteld op allround gebruik en niks op aan te merken. Tenzij de je sportieve prestaties verlangt. Dan zou het aan de voorkant wat strakker mogen. Dikkere olie in de vorkpoten is waarschijnlijk afdoende.

Het lage ruitje doet zijn werk redelijk, al zal het op lange ritten voor rijders van bovengemiddelde lengte waarschijnlijk tekortschieten. De zit is comfortabel en geschikt voor vele uren aangenaam toeren. Als klein punt van kritiek merken we het ontbreken op van een middenbok. En als motor die dingt naar de grootste gemene deler, zou je deze Honda kunnen betichten van een zekere karakterzwakheid. Maar dan verdringt de emotie het gezonde verstand. Want er staat heel veel tegenover. Want waar vind je nog een motor met standaard met ABS, het meest geavanceerde schakelsysteem, een prima rijkarakteristiek voor net geen €8.000?

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL