vrijdag 29 maart 2024

Introductie: MV Agusta Brutale/Dragster 800 RR

MV Agusta volgt met de driecilinders het spoor van de vierpitters en komt nu met een RR-versie op basis van de Brutale 800 en de Dragster 800. Meer power, verbeterde elektronica, aangepaste vering…kortom, de perfecte triples? Van der Wal toog naar de Toscane, tijd voor een belletje.

En, beetje te mennen, deze RR-varianten?
Oef, ja, het blijven geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken maar het is wel zo dat de driepitters stukje voor stukje betere machines worden. MV heeft het vermogen opgekrikt naar 140 pk maar gek genoeg is juist de rijdbaarheid, de controle, beter dan voorheen.

Waar zit dan in?
De focus lag op meer power maar vooral ook op een beter middengebied met een meer lineaire koppelcurve. MV vergrootte de gaskleppen naar 50 mm en paste dubbele douche injectoren toe om juist middenin de ademhaling van de triple te optimaliseren, en dat werpt z’n vruchten af. Het eindschot is minder abrupt juist omdat het middengebied ‘voller’ is. Sowieso fijn dat de veer van het gashendel zwaarder is dan voorheen. De RR’en voelen daardoor motorisch een stuk minder onrustig.

Wat is er nog meer nieuw?
De demping voor en achter is herzien (stugger) om meer weerstand te kunnen bieden aan het toegenomen vermogen, daarbij is de voorvork in z’n geheel van aluminium, dus binnen én buitenpoot. Dat scheelt 1,5 kilo. Een frictieverlagende DLC-coating doet de rest. Andere nieuwigheden zijn de slipperclutch, geleend van de F3, en de ‘autoblip’ quickshifter.

Autoblip?
Ja, dat is een redelijk nieuwtje. Kort door de bocht houdt het in dat de quickshifter ook zonder tussenkomst van de koppeling terugschakelt. Een tikje tegen het pookje is genoeg. Gave is dat het systeem ook zelf tussengas geeft. Zit trouwens geheel bij de RR-prijs inbegrepen

Werkt het ook?
Ja, uit de kunst. Alleen in combinatie met de Sport en Custom-mode staat de autoblip-functie ingeschakeld en dan merk je inderdaad hoe aanstekelijk het werkt. Het systeem vangt de terugschakelmomenten prima op. Echt heel gaaf.

Al met al…
Zeer complete motorfietsen. De Dragster heeft de hoogste funfactor door z’n ‘kill and attack’ aura maar stuurt ook nog verbluffend goed ‘ondanks’ de 200 mm-slof achter. De Brutale is meer de ‘verstandige keuze’, de beter allrounder. Ze zijn wel aardig aan de prijs, € 15.390,- en € 18.090,- voor de Brutale en Dragster RR, dat is niet misselijk. Maar goed, ze beschikken beiden wel over een betere pk/gewichtsverhouding en uitgebreider elektronica-pakket dan menig 1000cc (plus) naked.  

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen