Leve het gele hesje!

Eerlijk? Ik kan mezelf er niet toe zetten in het fluorgeel te gaan rijden. Niet uit misplaatste arrogantie dat ik mezelf een betere motorrijder vind die daardoor minder kans op een ongeluk heeft, maar puur vanwege dezelfde reden dat ik ook niet gezien wil worden in een drie maten te grote zwarte zak met een reflectiedriehoekje op de rug zoals je net zo vaak ziet. Het is gewoon spuuglelijk!

Iedereen zal het met me eens zijn dat je een motorfiets koopt omdat je ‘m prachtig vindt en in tweede instantie omdat hij goed rijdt. Je bent trots op je tweewieler en dat is natuurlijk logisch, maar waarom doet het gros van de motorrijders die schoonheid van de motor in zijn geheel teniet door er als zwarte- of fluorzak op te gaan zitten? Ik wil hier niet een beetje de metroseksuele hipster gaan uithangen, maar als je een driedelig kostuum draagt, dan trek je daar toch ook geen felgekleurde sportschoenen met witte sokken bij aan? Kom op luitjes, een beetje meer zelfrespect en doe die motor eer aan in plaats van afbreuk!

Toch, de zwarte zakken en fluorhelden hebben wel een punt en dat is namelijk dat ze beiden op hun manier goed opvallen in het verkeer. Waarom dat is zal ik je zo vertellen, eerst even wat feitjes:

– grootste oorzaak motorongevallen is botsing met auto (50%)
– in de meeste gevallen ziet de automobilist de motorrijder over het hoofd
– meest voorkomend is het aanrijden van een tegemoetkomende motorrijder bij het afslaan naar links
– oorzaak is daarbij over het hoofd zien door slechte zichtbaarheid en laag verwachtingspatroon
– slechte zichtbaarheid komt door klein frontaal oppervlak en één koplamp, waardoor snelheid slecht ingeschat kan worden (rijden met grootlicht maakt dat nog erger, je bent dan één lichtvlek zonder contour)

Goed, we worden dus niet gezien en da’s geen nieuws. Het verwachtingspatroon speelt een rol en dat los je niet op met meer aandacht bij autorijles voor motorrijders. Zolang je niet dagelijks veel motorrijders tegenkomt, zakt de aandacht toch weer weg. Begrijpelijk als je eerlijk bent toch? En reden genoeg voor verhoogde alertheid in je eigen verwachtingspatroon.

Wijzigingen in het uiterlijk van de motorrijder hebben aantoonbaar effect als het gaat om een verkleinde kans op een ongeval, waarbij contrast met het overige verkeer de belangrijkste pijler is en ook dat klinkt logisch. De aanname dat fluorescerende kleding dan maar de oplossing moet zijn is echter –ja, ik schrijf dit met een verheugde, ietwat sarcastische glimlach- niet geheel correct. In sommige gevallen zelfs geheel niet. Lichte, reflecterende kleding reduceert in veel gevallen weliswaar de kans op een ongeval (1-0 voor de fluorrijder), maar rij je met helder weer op een landelijk weggetje, dus weg uit de stedelijke drukte, dan ben je juist beter af op een donkere motor met donkere kleding. Zo! Aan het punt dat dit tevens die zwarte XL-zakken vergoelijkt wil ik graag even voorbijgaan…

Waar het op neerkomt is dit: als zwarte motorkleding een compromis is en lichte, reflecterende kleding ook, dan kun je maar net zo goed iets kopen wat je mooi vindt en maak het de kat wijs dat als je smaak genoeg hebt een mooie motor uit te kiezen, dat je dan graag wilt gaan voor een fluorpak of een zwarte zak. Verkeersveiligheid indachtig ben je het beste af met een geel hesje met een zwarte binnenkant, zodat je ‘m kunt omkeren, al naar gelang de situatie. Da’s minder definitief en biedt de keuze om het ding gewoon in je rugzak te laten zitten als je ijdelheid het overwint.

Daar kan ik wel wat mee.

 

(foto: ANP)

 

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.