GETEST: BMW R1200GS Adventure

De R1200GS Adventure oogt ruig, maar is juist gepolijst. Geen wonder dat zoveel toerfanaten voor een Adventure kiezen in plaats van voor een zware toerfiets. De luchtgekoelde GS was al goed, maar de gretigheid van het watergekoelde blok maakt het nog net iets leuker.

Ook bij het nieuwe model zijn de typische Adventure-normen en –waarden bewaard gebleven. BMW zou wel gek zijn om daaraan te tornen, dus heeft de motorfiets een enorme benzinetank, immense veerwegen, volop windbescherming, imposante valbeugels en een uiterst avontuurlijk voorkomen. BMW zou ook getikt zijn als het het watergekoelde motorblok uit de GS niet in de Adventure zou hangen. Terecht vindt de nieuwe liggende tweecilinder een plek in deze dikke avonturier. Het is meteen de grootste wijziging ten opzichte van zijn voorganger, die nog beschikte over de lucht/oliegekoelde boxermotor.

IN LUXE BADEN
Het boxerblok van de Adventure is soepel, maar allesbehalve slaapverwekkend. De donkerbruine brul uit de uitlaat is een voorbode van het moois dat je te wachten staat. Zelfs met een zwaarder vliegwiel reageert de BMW nog altijd lekker fel op het gas. In de eerste en tweede versnelling knal je – alle hens aan dek – naar voren. Geen moment voelt het stroperig loom, integendeel zelfs. De Adventure is een actief baasje. De boxer trekt er bij alle toerentallen flink aan en verzaakt ook bovenin niet. Vanaf 7000 toeren per minuut scheurt hij er gevoelsmatig nog eens een keertje extra enthousiast aan. Als een streep gaat het richting het rode gebied. Bijkomend nadeel: het gaat net zo hard richting het kwijtraken van een rijbewijs. Trillingen zijn aanwezig, alleen kan ik ze maar niet vervelend vinden.

De enige manier om de motorische dadendrang van de GS te beteugelen, is elektronisch ingrijpen. Standaard beschikt de motorfiets over twee rijmodi: Rain en Road. Als extra kun je die uitbreiden met Dynamic, Enduro en Enduro Pro.

Een Adventure-eigenaar baadt in luxe. De forse zithoogte biedt de benen een onwaarschijnlijke hoeveelheid ruimte. Zelfs na een paar uur in het zadel voel je geen enkele aandrang om te verzitten. Het brede en met lekker stevig schuim gevulde zadel is een zegen voor je gat. Je zit rechtop, maar niet zo kaarsrecht dat je rug opspeelt. Het stuur is (overdreven) breed en geeft je een gevoel van onoverwinnelijkheid. Alles klopt aan de zithouding. Als het bordje voor de ergonomie omhoog gaat, prijkt daarop een vette negen.

KAMEROLIFANT
De windbescherming is al net zo goed als de zithouding. Het ruitje bedien je heel gemakkelijk met de linkerhand. Het past wel bij deze ruige fiets dat het verstellen handmatig gaat in plaats van elektrisch. Zo’n motortje kan alleen maar stuk en drijft het gewicht nodeloos omhoog.

Het lage gewicht is juist één van de troefkaarten van de Adventure. Verbazingwekkend dat zo’n kolossale motorfiets met een afgevulde 30-litertank slechts 260 kilogram weegt  Het gaat iets te ver om de BMW een gooi- en smijtfiets te noemen, maar het sturen gaat erg gemakkelijk. Zelfs bij het korte stapvoetse werk kost het geen kracht om de motor in te sturen. Dat dit slagschip vervolgens tot op hoge snelheid stabiel en neutraal blijft sturen, is een aangenaam gegeven. Een totale verrassing is het niet; bij een BMW GS verwacht je niet anders. Dat geldt ook voor de remmen. Ook daarin stelt de BMW niet teleur. De Brembo’s remmen lekker giftig, zonder dat veel handkracht nodig is. Te giftig voor het gebruik in het terrein, maar het ABS kan er met een druk van de knop van af.

De R1200GS Adventure belichaamt pure perfectie, maar gelukkig heeft de motorfiets ook nog een wilde kant. Het blok gaat als vergif en klinkt als een klok. Het flitsende stuurgedrag lokt uit tot scheuren. Dat je onderweg bent met een kamerolifant werkt niet tegen je, maar juist stimulerend. ‘Ik zal ze eens een poepie laten ruiken’ is bijna dagelijks het motto.

De Adventure laat je meer dan welke andere motorfiets wegdromen van een unieke wereldreis. Dat gevoel is in geen geld uit te drukken. Mocht het bij dromen blijven – net als bij vermoedelijk 99,99 procent van de kopers – dan ben je in typisch Nederlandse omstandigheden onderweg met een prima allrounder, die niet snel verveelt. Comfort, actieradius, beleving en windbescherming staan op hoog niveau. Helaas geldt dat laatste ook voor de prijs.

[justified_image_grid ids=21676,21677,21678,21679,21680,21681,21682]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.