Getest: MV Agusta Stradale 800

Geen verkrampte zitpositie, geen lage clipons, maar een ontspannen zithouding die actief ‘toeren’ mogelijk maakt. Maar pas op: het blijft een Italiaanse interpretatie van toeren. 

Het is duidelijk dat de Stradale afstamt van de Rivale, maar de rijeigenschappen verschillen als dag en nacht. MV bereikt dat met een paar ingrepen. Zo neemt de wielbasis met 46 millimeter toe tot een geruststellende 1460 millimeter. De lengte van de swingarm nam met dertig millimeter toe en het balhoofd staat zestien millimeter ver naar voren. Bovendien staat de voorvork een graad verder onderuit. Om een nog geruststellender stuurkarakter te krijgen, steeg de naloop van 100 naar 109 millimeter. Al die ingrepen pakken prima uit. De Rivale heeft een schichtig karakter, de Stradale stuurt nog altijd vliegensvlug, maar desalniettemin gematigder. Waar de ene een rondstuiterend jochie is dat om een dubbele dosis Ritalin vraagt, is de ander een lekker actief knaapje dat aan het spelen is.

Koffer met racegenen
Om het comfort te krijgen dat bij een toerfiets hoort, groeiden ook de veerwegen. Achter nam de veerweg toe met twintig millimeter, zodat er in totaal 150 millimeter tot je beschikking staan. De zitpositie die direct na het opstappen op de motorfiets nog extreem klein voelde, past na twee minuten als een oude badjas. Ja, je zit – met kaarsrechte rug – boven op het stuur alsof je een supermotard rijdt, maar het voelt lekker actief. De knieën maken een aangenaam luie hoek en het zadel is van grote klasse. Het ziet er op de foto niet zo uit, maar het windscherm is meesterlijk. Het heeft geenszins het formaat om je volledig uit de wind te zetten, maar het houdt meer wind weg dan gedacht. Volledig turbulentieloos ook

Om het toergenot af te maken, groeide de benzinetank met twee liter tot zestien liter. Tot slot zijn daar de zijkoffers. Het blijft wennen op een MV Agusta, maar ze bevatten wel degelijk racegenen. Want wat doet een Italiaan in de file het liefst? Die vlamt er natuurlijk vol doorheen. De koffers vallen daarom bewust binnen de breedte van het stuur. Past de voorkant tussen twee auto’s, dan past de rest ook.

Perfecte quickshifter
De triple die we kennen van de Brutale 800 sleurt er ouderwets aan, maar is evenwichtiger dan ooit. Het vermogen (115 pk in Sport-modus, 90 pk in Rain- en Normal-modus) zit gelijkmatiger verdeeld over het toerengebied. Het gebeurt niet langer alleen bovenin, ook onderin heeft de Stradale noten op zijn zang. Vergeet voor een bocht gerust een keer terug te schakelen: puur op koppel trekt de Stradale je eruit. Van 4000 tot 11.000 toeren levert het blok meer dan 60 Nm aan koppel. Schakelen gaat gemakkelijker dan ooit dankzij de standaard quickshifter. Die werkt niet alleen bij opschakelen, maar ook bij terugschakelen. Het systeem werkt feilloos, zowel bij bij hoge toerentallen – traditioneel het favoriete werkterrein – als bij lage. Het werkt zo goed dat je de pook al snel gedachteloos naar onderen en naar boven trapt.

Energieke puppy
Zo strak als de quickshifter werkt, zo slap is de achterkant. Zowel voor als achter is de Stradale te zacht afgeveerd en minimaal gedempt. Op slecht wegdek zwalkt de MV bochten door en dat wekt geen vertrouwen. Op zich stuurt de Stradale helemaal niet slecht. Insturen kost geen enkele moeite en de motor houdt zijn lijn vast, maar superstrak wordt het nooit. Een lullig steentje zorgt al voor onrust. Er hoeft maar iets te gebeuren en de MV is van slag.

Na het opschroeven van de demping is de Stradale onherkenbaar verbeterd. Strakker en onverstoorbaarder vervolgt hij de gekozen route. Van de zwalkende tweewieler is bijna niets meer over. Met de nadruk op bijna, want – o MV-heiligschennis – het comfort lijkt te prevaleren boven sportiviteit.

Italiaans toeren heeft niets van doen met een traditionele toerkolos. De Stradale is een energiek rondspringende puppy, toermotoren zijn in een direct vergelijk stram lopende labradors met grijze neuzen. De Stradale is tegelijk een homogene en uitgebalanceerde motorfiets. Het driecilinderblok heeft eindelijk de mapping die het verdient. De Stradale rijdt dus soepeler en romiger dan zijn merkgenoten.

[justified_image_grid ids=21766,21767,21768,21769,21770,21771]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?