vrijdag 29 maart 2024

Getest: AJP PR7

PR7 is niet de codenaam van één of andere ‘special agent’ uit een slechte B-film, maar de typeaanduiding van AJP’s nieuwste troef op endurogebied. Deze Portugese fabrikant van enduro’s hoopt met de nieuwe machine ook door te breken op de Nederlandse markt. Lukt dat met deze nieuwe PR7?

Het lijkt dat de motorfiets zo uit het parc fermé van de Dakar-rally is getrokken. Het is een gave fiets met mooie rondingen en een strakke afwerking. De rood geanodiseerde onderdelen, zoals de voetsteunen en de stuurklemmen, springen direct in het oog. Vooral de smalle zit valt op. In de specificaties stond dat de tank een inhoud zou hebben van zestien liter, maar je vraagt je serieus af waar die liters worden bewaard. Op ingenieuze wijze is de grote tank onder het zitje en boven het achterwiel weggewerkt. Als je de sleutel van het contact omdraait, licht het dashboard op en springt het grote scherm erboven aan. ‘Asus’, verschijnt er in beeld. Het scherm is dus geen roadbook maar een tablet, die draait op Android-software. Wat deze tablet uniek maakt, is dat hij is ingebouwd in een motorfiets. Hij is niet bedoeld om mee te whatsappen of om Instagram te checken, maar om mee te rijden.

Zachte zitting

Even ben ik bang dat ik met mijn 1,84 meter niet met mijn voeten aan de grond kan komen, want de motor oogt nogal hoog. En dat met een zithoogte van 920 millimeter. Tot mijn grote opluchting is de zitting zacht, waardoor die vrij diep inveert. De Sachs-schokbreker zakt eveneens ver door, zodat ik beide voeten aan de grond kan houden. Op het asfalt is de PR7 uiterst stabiel. In de bochten is hij wat stijf, maar verder rijdt hij prima. Ook bij hogere snelheden blijft de machine stabiel. De grote koplamp en de daarop aansluitende ruit halen voor een groot deel de wind weg. Minder prettig is de versnellingsbak, zo blijkt al snel. Je moet hem met geweld in de versnellingen trappen, iets wat op de weg iets gemakkelijker gaat dan offroad. Eenmaal aangekomen in het terrein gaat de gaskraan nog wat verder open. Dat levert voor zowel rijder als machine geen problemen op. De brede, vochtige gravelpaden brengen de PR7 allesbehalve in verlegenheid. Het 18-inch achterwiel blijft het 21 inch grote voorwiel moeiteloos volgen, ook bij hoge snelheden.

Luchtremmen

Het eerste minnetje staat. Dat er meer problemen zijn met de remmen, blijkt bij terugkeer op de plek waar we zijn gestart. Eén van de twee Spanjaarden heeft zijn machine al ingeleverd bij de mannen van AJP. De remmen zitten vol met lucht. Binnen een kwartier heeft hij de problemen verholpen.

Hoewel de 16-litertank boven het achterwiel is weggewerkt, voelt de achterkant niet zwaar aan. Waar andere merken vaak kiezen voor een licht aluminium subframe, beschikt de PR7 over een veel zwaarder stalen subframe. De AJP is ontzettend wendbaar en het voorwiel gaat omhoog wanneer jij dat wilt. De hydraulische koppeling voelt prettig aan. Dankzij de 54 pk is het achterwiel in het zand en op gravel met de rechterhand goed te controleren. In scherpe bochten doet de PR7 het minder goed. Met een simpele beweging aan het gashendel wil de motorfiets telkens overeind komen. Zo traag als de AJP reageert op de remmen, zo snel reageert hij op het gas.

Stevig geprijsd

Door de homologatie-eisen wordt een nieuwe AJP geleverd met een standaarduitlaat en slechts 28 pk aan boord. Voor die 28 pk betaal je in Nederland € 11.750. Wil je toch alles uit je AJP halen, dan dien je een Powerpack van ongeveer € 1000 aan te schaffen, bestaande uit de Doma-uitlaat, een andere luchtinlaat en een ander cdi-kastje. De prijs van bijna € 13.000 is aan de hoge kant, zeker als je weet dat je een KTM 690 Enduro al voor net geen € 11.000 koopt. De Oostenrijkse alleskunner heeft zich de afgelopen jaren al lang en breed bewezen, dus weet je wat je aanschaft. Dat is bij de PR7 nog maar de vraag. De KTM – of eigenlijk elke enduro van de gevestigde merken – is wel een stuk minder hardcore dan deze PR7. Ook qua looks zit het wel snor bij deze Portugees. Het model zal veel mensen aanspreken, maar het is afwachten wie er het geld voor over heeft.

Tekst: Jack Martens, foto’s: AJP

 

[justified_image_grid ids=26845,11827,11826,26846,26847,26848,26849,26850,26851,26852,26853,26854,26855,26856,26857,26858,26859]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen