Yamaha MT-07 Tracer GT 2018 Test

Vol zijaanzicht links

Dat de Yamaha Tracer 700 een schot in de roos is, zal menigeen niet verwonderen. De motor biedt veel waar voor z’n geld, met een motorblok dat de concurrentie in alle opzichten aftroeft en een feest is om op te rijden. Voor 208 is een Grand Tour uitvoering leverbaar als een soort van afterparty terwijl het feest nog lang niet voorbij is.

Mink Bijlsma

Een afterparty… Het moet juist nog beginnen! Voor de Grand Tour pré afterparty heeft de importeur namelijk een standaard Tracer 700 met de volgende zaken versiert: twee hardschalen zijkoffers (20 liter inhoud) inclusief ‘onzichtbare’ koffersteunen, verwarmde handgrepen, een hoog windscherm en een motorbeschermbeugel met LED verstralers.

Zaken waar de Tracer niet beter van zal gaan rijden, maar die de feestvreugde wel kunnen laten stijgen.

Naar het origineel

Twee jaar draait de Tracer 700 nu al rondjes om de concurrentie, zo ver die er is. Hij kwam, zag en overwon. Zondermeer het sterkste punt is de voor de MT-07 ontwikkelde cross-plane V-twin, wat niets meer (maar ook weer niets minder) wil zeggen dat de kruktappen onder een hoek van 90 graden zijn verzet. Op papier zorgt dat voor iets meer (misschien beter: een iets béter uitgesmeerd) koppel en voor het gehoor lijkt het uitlaatgeluid een beetje op een V-twin. Maar in de praktijk merk je er weinig van, tot slot is een V-twin pas een V-twin als niet alleen de zuigers maar ook de cilinders onder een hoek staan. Neemt allemaal niets, maar dan ook helemaal níets weg van de constatering dat het een fantastisch motorblok is dat volgens de laatste ontwikkelingen ook voor verschillende modellen gebruikt kan worden, al dan niet met kleine aanpassingen. Zo verscheen het dus ook in de Tracer 700 en zal het straks ook opdoemen in de ´T7´ 700 Ténéré.

Schrijf, schrijf, schrijf

‘Maar kom op: schrijf nou eens waarom dat blok zo geweldig is.’ Nou: omdat het snel is bijvoorbeeld. Verschillende vergelijkingstesten hebben in het verleden al lang uitgewezen dat dit 700 cc blok beduidend meer in zijn mars heeft dan vergelijkbare Suzuki V-Strom 650 en Kawasaki Versys 650 blokken. We zwijgen over de Honda NC 750 X. Op de vermogensbank is de Tracer 700 met 75 pk en 68 Nm de concurrentie ruim de baas, in de praktijk wordt daar nog aan toegevoegd: over het hele toerenbereik. En dat niet alleen, het blok is ook heel soepel en draait probleemloos toerentallen waarbij een viercilinder in lijn motor met gelijke longinhoud zich al aardig achter de krukwangen begint te krabben. Daarbij reageert de Yamaha heerlijk zacht op gasbevelen zonder dat er sprake is van vertraging. Dus mooi direct zoals het bij deze motor past. Schokvrij op standgas en dat tot en met de derde versnelling, met een streepje gas of juist bij ‘alles open’ en zonder wanklank klimt het levendige twinnetje in toeren. Er kan bijna onwaarschijnlijk schakellui mee gereden worden, maar dat hoeft niet want ook de versnellingsbak van de Tracer laat zich licht, vlot en trefzeker bedienen. Alleen de koppeling is wat happerig, de doseerbaarheid wat minder en het terugschakelen zou wat verfijnder mogen. Maar dan begin je toch al aardig te kniesoren…

On tour

Fijn aggregaat dus dat ook weinig trilt en lekker zuinig is. En of het uiteindelijk voldoende snel is, genoeg vermogen levert en toereikende acceleratiekracht heeft is aan eenieder zelf te bepalen. En ook erg afhankelijk of je als jockey geboren bent of altijd met vrouwlief én bagage onderweg bent…

Want dat laatste kan prima. Daar waar de MT-07 vanwege zijn afmetingen, geometrie en zadelvorm nog wel wat beperkingen op kan leveren voor duo en lange afstandgebruik, is een standaard Tracer al veel beter uitgerust voor het ‘grotere’werk. Tot jullie beschikking staan: een beduidend groter zadel (en voor wie dat niet voldoende is, heeft Yamaha nog wel een comfortzadeltje liggen), een verstelbaar windscherm, een aangename triangel van stuur/zadel/voetsteunen en een breed en fijn in de hand liggend stuur. Je zit mooi rechtop, zoals op een betere bureaustoel, alleen met ‘meer zin in de werkdag’. Daarbij is het windscherm op de Grand Tour dus wat hoger en breder, vouw je je knuisten om de ‘onzichtbare’ verwarmde handvaten met fraai geïntegreerde 3-standenknop en kun je (theoretisch althans) de lange afstanden (en kou) beter te lijf.

Oeps

En in de praktijk? Ook. Al moet daar meteen een kritische noot bij geplaatst worden. En die komt op het conto van het windscherm. De windbescherming valt namelijk een beetje tegen. Dat heeft niet zozeer met de hoogte te maken, maar meer met het ‘gapende gat’ wat zich tussen de kuipdelen en het ruitje bevindt. Oorzaak/gevolg van de constructie en dan vooral vanwege de standaard handkappen die ten behoeve van een aanvaardbare stuuruitslag dat ‘gapende gat’ noodzakelijk maken. Die leemte zorgt ervoor dat er behoorlijk veel wind onder- en tussendoor kan en… er omheen. En dat levert ook nog eens meer turbulenties dan we gewend zijn. Jammer. Verder is het heerlijk toeven op de Tracer. Het hele pakket zorgt er voor dat je het echt uren vol kunt houden en de benzinetank nog wel een paar liter groter had gemogen. Beter nog: het verbruik nóg lager, hoewel je met een gemiddelde van 1:26 bijzonder weinig te klagen hebt.

Boodschappenkar

Lange en korte afstanden ten spijt, wat staat is dat de Tracer 700 een fijne motor is en blijft. Het stuurgemak staat op een hoog peil, de vering is straf genoeg om de stabiliteit op minder vlak wegdek te garanderen, ook in bochten, op hoge snelheid 200+!) en bij rijden met extra gewicht. Remmen, dashboard, gebruikte materialen: dat wat je mag verwachten van een motor van deze prijs, krijg je dubbel en dwars. De koffers zien er kwalitatief goed uit, zijn stevig, solide, makkelijk te (de)monteren en ‘zonder’ staat er geen lelijk rek op je netvlies te branden. Er kan alleen helaas geen integraal helmen in. De ‘Grand Tour’ valbeugels zien er eveneens zeer degelijk uit, de LED verstralers stralen stoerheid uit, maar deze beide laatste dragen niet wezenlijk bij aan betere tourkwaliteiten. Wat dat betreft was de benaming ‘Grand Luxe’ misschien een betere geweest en is een online gevuld ‘boodschappenkarretje’ met comfortzadel, koffers, bagagerek en tanktas een betere inhoud voor een echte Grand Tour.

Doet echter helemaal niets af aan de meer dan prima Tracer 700 die in alle opzichten al ‘Grand’ is én het feit dat alle genoemde accessoires allemaal los te koop zijn. Voor het geval er een persoonlijke behoefte is jouw eigen Grand Tour te formeren!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL