Introductie: KTM 790 Duke

Eddie de Vries reed vorige week op de KTM 790 Duke. Zijn testverslag lezen MOTO73-abonnees donderdag, wij stellen ‘m nu alvast vijf vragen om even vooruit te blikken.

Ah, op je achterwiel! Is het zo’n beest van een machine?
Nee hoor, valt wel mee! De Duke wil best hoor, maar laat je alle elektronica gewoon aan staan, dan houdt de KTM het voorwiel keurig aan de grond. Die elektronica werkt prachtig, zelfs met gescheiden tractie- en wheeliecontrole. 

En is die elektronica standaard?
Jazeker! Net zoals het kleurenscherm in het dashboard en de quickshifter voor op- en terugschakelen. Het uitrustingsniveau is echt erg hoog voor wat we ‘middenklasse nakeds’ noemen. Da’s mooi, al komt dat natuurlijk wel met een prijs; de €11.625 die je voor de 790 betaalt is een stukje meer dan voor concurrenten zoals de MT-09, Z900 en 765 Street Triple. 

Waar we het meest nieuwsgierig naar zijn, is het nieuwe motorblok. Wat kun je daarover zeggen?
Nou, dat ik er helemaal gek van ben! Het is echt een heel gaaf blok. Nergens is aan te merken dat het KTM’s eerste paralleltwin is. Twee balansassen zorgen voor de afwezigheid van vervelende vibraties, de gasreactie is nagenoeg vlekkeloos en het geluid uit de standaard uitlaatdemper is echt waanzinnig, met dank aan de 270-graden krukas. Qua karakter is het blok speels, brutaal en uitdagend. Meer hoogtoerig dan moddervet van onderuit. Het maakt dat je moeite hebt om je te gedragen! En da’s nou weer zo typisch KTM. 

Vering is in dit segment een veelbesproken item. Hoe heeft de 790 Duke z’n zaakjes op orde?
Ook bij de Duke zien we helaas een niet-instelbare voorvork. De schokdemper is qua veervoorspanning regelbaar. Tja, ik kan nou niet zeggen dat ik heel graag aan de voorvork wilde schroeven. Slechts in de circuitsessies op het eind van de dag reed ik tegen de limiet, dat zegt genoeg over hoe KTM de balans in deze Duke heeft geregeld. Het is ook wel typisch Nederlands om bij motoren in deze zo betaalbare prijsklasse altijd maar weer direct over de niet-instelbare vering te beginnen. Ik snap het opzich wel, maar wacht dan op een R-model. Deze Duke is in de markt gezet voor het grote publiek. En dat grote publiek heeft, net zoals ik, op de openbare weg meer dan genoeg aan de standaard-vering. 

Zit dat R-model in de pijplijn?
Ik denk het. Met vast dikke remklauwen van Brembo en instelbare vering. Maar ik zou er niet op wachten, als je al nagaat dat op dit standaardmodel volledige elektronica, een TFT-scherm en tweewegs quickshifter heeft. Het kan altijd beter, altijd meer, maar deze 790 Duke is wat mij betreft nu al goed genoeg om alle concurrentie flink hoofdpijn te bezorgen!

Eddie’s volledige testverslag lees je in de MOTO73 die donderdag a.s. bij abonnees op de deurmat belandt. Geen abonnee? Dan koop je de MOTO73 in de winkel, of scoor je hier een abonnement. 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?