Test: Ducati Monster 1200S vs Indian Scout FTR1200S

Indian Scout FTR1200S

Inhoud

Als er op de redactie om de sleutels van één motorfiets werd gevochten, dan waren het wel die van de Indian Scout FTR1200S. Het is dan ook alsof hij recht uit de snoepwinkel is komen rollen. Zeker dit exemplaar, dat door Indian de Race Replica wordt genoemd en het meest aansprekende kleurenpalet heeft gekregen. Het is de minst Amerikaans ogende motorfiets sinds tijden die de Atlantische oceaan is overgestoken. De FTR in de typenaam verwijst – natuurlijk – naar ‘flattrack’, waarin Indian met zijn Wrecking Crew goede zaken doet in de Amerikaanse competitie. Daar doet het merk het met een 750, maar om de motor op straat wat beter te laten presteren, koos Indian ervoor om de straatgeoriënteerde machine uit te rusten met een grotere V-twin, met een slagvolume van 1203 cc. Alles om de Europese motorrijder maar te kunnen bedienen. De Europese markt is voor Indian namelijk één van de belangrijkste bronnen van groei.

Italiaanse Amerikaan

Dat is ook in andere aspecten van de FTR terug te zien. Naast de afwijkende geometrie – voor een Indian dan – valt het buizenframe natuurlijk direct in het oog. Nog mooier is de achterbrug, die met stalen buizen in elkaar is gelast. Een plaatje, werkelijk. Je zou haast kunnen stellen dat hij een net iets té Europees uiterlijk heeft gekregen. Een Monster kun je het niet noemen, maar de gelijkenissen zijn op veel punten moeilijk te missen. Collega Ad voorspelde na de introductie van de Amerikaanse 1200S begin dit jaar dan ook al dat een vergelijkende test met de Monster er absoluut zou komen. Naast elkaar geparkeerd valt het op dat de Italiaan voor de verandering niet de schreeuwer is. Nee, de Indian pakt de aandacht stukken agressiever naar zich toe. De Indian weegt in totaal 22 kilogram meer dan de Ducati, maar dat zie je er niet aan af. De Indian lijkt smaller en door de vele openingen in het buizenframe lichter. De Ducati is in dat opzicht voller van postuur dankzij een heleboel kapjes.

Rijdend in het spoor van de Indian oogt zijn achterwerk wat vreemd, alsof je achter een lompe scooter rijdt. Reden daarvoor is het ietwat smalle achterbandje in combinatie met de kentekenplaat en knipperlichten aan het achterwiel. Wat dat betreft hebben de Italianen het – zelfs met die taartschep – toch net allemaal wat strakker vormgegeven.

Indian Scout FTR1200S

Verbeterpunten

Nog zo’n designdingetje is de tank, die onder het zadel zit en ruimte biedt aan slechts dertien liter benzine. Toch duurt het aanvullen van die voorraad stukken langer dan met de 16,5-litertank van de Ducati het geval is. De oorzaak daarvan is de vulopening en het kanaal dat naar de tank loopt. Dat is vermoedelijk net iets te smal, zodat je steeds moet wachten tot al het schuim weer is teruggezakt voordat je de volgende scheut benzine kunt inspuiten. Hartstikke gaaf dus, die lage, welgevormde ‘tank’, maar het gaat wel ten koste van het gebruiksgemak.

Gaaf ook is die glimmende plaat met het logo op de tank, maar wanneer de zon er vanuit de verkeerde hoek op schijnt, word je er steeds door verblind als je op het dashboard kijkt. Dat dashboard is op de luxere 1200S overigens een touchscreen, wat dan wel weer super-Amerikaans aanvoelt. Het vergt wel een aantal ritten om door te krijgen wat je allemaal kunt met dat scherm. Noem het verbeterpunten. Het is überhaupt de eerste keer dat Indian een dergelijke motorfiets bouwt, dus mag wat ons betreft de mantel der liefde hier en daar wel worden toegepast. Waar die niet voor mag worden gebruikt, is de gasreactie. De Indian is wat rukkerig op het gas, alsof hij enkel een aan- en uitknop heeft. Doseren is dan ook lastig. Daarbij lijkt er sprake van een soort vertraagde reactie. Draai je het gas open, dan duurt het een halve tel voor hij een antwoord klaar heeft. Als je net bent overgestapt vanaf de Monster is dat wel even wennen als je de bocht wilt uitaccelereren. Verder is de versnellingsbak nog iets rauw. O, en mogen we alstublieft een quickshifter bij de eerstvolgende update, al is het maar enkel op deze luxere S-uitvoering. Dat soort aanpassingen zouden van dit snoepje een nog zoeter geheel maken.

De mening van…

‘Ja de FTR stond zeker op mijn lijstje van potentiële kandidaten voor de Motor van het Jaar. Toch valt hij me om heel eerlijk te zijn wat tegen. Hij komt krachtig van zijn plek en ziet eruit om je vingers bij af te likken, maar al met al zijn er te veel storende factoren om de rijbeleving even positief te ervaren als dat uiterlijk. Het grootste probleem heb ik met de gasreactie. Bij de FTR moet ik erop anticiperen dat het gas pas ongeveer een halve seconde later in werking treedt dan ik zou willen. Dat rijdt niet prettig. Verder is het zadel te hard voor mijn smaak en in combinatie met dat brede stuur is de zithouding ook wat minder sportief.’

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd