Test: Ducati Monster 1200S vs Indian Scout FTR1200S

Meten is weten

De Ducati en Indian gaan vanuit stilstand nagenoeg even hard van hun plek. Eerst is het de FTR die 2100 toeren oppikt, daarna volgt de Monster die bij 2350 toeren wegvliegt en ook algauw de Indian inhaalt. De vermogens- en koppelkrommen van het duo lijken erg op elkaar, wat ook in het rijden wel te voelen is. Toch is de koek al redelijk snel op bij de Indian als bij 8250 toeren de begrenzer ingrijpt. De Ducati gaat nog door tot voorbij de 10.000 toeren, maar wordt stiekem ook al vanaf ongeveer 8250 toeren ingehouden. Overigens scoren beide motoren niet de waarden die ze volgens de fabriek zouden moeten produceren. Beide komen zo’n 8 pk te kort. De Ducati levert 2,3 Nm koppel minder dan hij zou moeten en de Indian zelfs 10 Nm.

In de grafieken die wij op de Marolo-testbank bij Hoco Parts op het scherm zien verschijnen, leren we overigens nog veel meer dan enkel het vermogen en het koppel. Zo is de mix van zuurstof en benzine ook uit te lezen. Bij de Ducati is het mengsel ietwat arm afgesteld. Bij gas open schiet hij richting de goede cijfers, maar dan grijpt de elektronische regelaar in paniek in en wordt hij teruggetrokken naar het arme gebied. Pas tegen het eind van zijn bereik kan hij weer ietwat richting de goede cijfers kruipen. De Indian is juist wat rijk afgesteld, maar die is veel beter in staat om in de buurt van de meest krachtige mix te blijven. De Ducati zou er dus zeker profijt bij hebben om nog eens wat secuurder te worden afgesteld.

De Indian is wat dorstiger van aard dan de Ducati, zo zien we aan de verbruikscijfers. Met de Ducati komen we aardig in de buurt van wat hij volgens de fabrikant gemiddeld zou verbruiken. Bij de Indian wordt er vanuit de fabriek geen verbruik opgegeven. Wij kwamen gemiddeld uit op een verbruik van één liter per 14,58 kilometer. Met de kleinere benzinetank van dertien liter komt het theoretische bereik tot er echt geen druppel meer in de tank zit uit op ongeveer 189,5 kilometer. Hoe Europees hij er dan ook mag uitzien, qua verbruik is het een ouderwetse Amerikaanse zuiplap.

Ducati Monster 1200S vs Indian Scout FTR1200S

Op het niveau van verzekeringen is de Indian prijstechnisch iets interessanter. Zeker als je voor een completer WA casco- of volledig casco-pakket gaat, zie je dat de merknaam ‘Ducati’ iets gevoeliger ligt bij de verzekering. Dat kan je toch zomaar een aantal tientjes schelen!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd