Moto Morini X-Cape: een pré-productie test

Moto Morini heeft zoals elk zichzelf respecterend Italiaans motormerk, woelige wateren moeten overwinnen. Het merk kende zijn hoogtepunt in de jaren zeventig met een aantal twins onder de 500 cc die verdraaid hard liepen en die er anno 2021 – als je er eentje vindt – nog steeds verrekte goed uitzien. Kan de Moto Morini X-Cape zich in dit rijtje scharen?

Na de seventies ging het, net als met ivoren schaakstukken, Starsky and Hutch, kniekousen, The Fonz, disco, Teach In en Polaroid-foto’s, bergaf met Moto Morini. Enkele overnames, mislukkingen en heropstandingen later, kwam Moto Morini in handen van de Chinese Zonghneng Vehicle Group. De X-Cape is de eerste ‘moderne’ Moto Morini die daar van de band rolt. Wij konden nu al testrijden op het pré-productie model.

Moto Morini X-Cape Static

Moto Morini X-Cape: Pré productie

Waarschuwing vooraf: Interpreteer pré productie niet verkeerd. We nemen aan dat op een paar details na, er weinig anders zal zijn aan de definitieve versie. We vermoeden dat de kuip net iets beter bevestigd kan worden waardoor stationaire trillingen niet resoneren, maar daarmee is de (knie)kous af. Spoiler allert: we konden de Morini X-Cape tijdens de test op geen andere noemenswaardige tekortkomingen betrappen. Ga er maar van uit dat de finale versie, die eind september op de Benelux markt gebracht wordt door de kersvers importeur MotoMondo, zal beantwoorden aan de bevindingen die we hier neerpennen. Op het loszittende kuipdeeltje na.

Overzicht

Voor wie een technische fiche weinig inspirerende literatuur vindt, vatten we de X-Cape even samen: twin met 60 pk en 56 Nm, 50mm-Marzocchi vork, Brembo-remmen, lage zithoogte en 213 kg. Dit alles gevat in een adventure-georiënteerd pakket en een knappe styling en aangeboden met een sterke prijs: €8.999 euro voor de versie met spaakwielen (die wij reden) en €8.499,- voor de versie met gietwielen. Nu, moet je een motor niet in de eerste plaats beoordelen op z’n prijs, maar op z’n rijkwaliteiten. En dat is wat wij deden.

Moto Morini X-Cape Motorblok

Moto Morini X-Cape: 60 pk, 56 Nm

De Moto Morini X-Cape heeft een aangenaam blok dat niet bijzonder krachtig is – zelfs niet volgens middenklassetweecilinder-maatstaven – maar dat onder zo goed als alle omstandigheden genoeg vermogen biedt. Vooral de 56 Nm die vlot en vroeg vrijgegeven worden, zorgt ervoor dat het zeer gemakkelijk rijden is met de X-Cape. De gasrespons is opvallend vlot en de motor is goed doseerbaar. Dat geeft vertrouwen en het zorgt er ook voor dat je van vanaf de eerste rit de Moto Morini goed onder de knie hebt. Bovendien is de standaard veerafstelling goed en de zithouding ontspannen. De knoert van een 50mm-voorvork is trouwens volledig instelbaar.  

Stilistisch zit het meer dan snor. Al valt over geuren en smaken niet te redetwisten, het kan niet ontkend worden dat de Moto Morini er goed uitziet. Bovendien zijn details zoals de Italiaanse kleuren onder het logo op de tank en het gebruik van de adelaars uit het Moto Morini-logo op het blok en de kuip, mooie verwijzingen naar de geschiedenis en de afkomst van het merk. Doet er niet toe waar de motor nu gebouwd wordt, aan deze naam is geschiedenis verbonden en het is goed te zien dat die niet verloochend wordt.

Moto Morini X-Cape Offroad

Er op en er naast

Rechtstaand voor off road-gebruik, voel je dat Moto Morini de motor erg smal gebouwd heeft in het midden, waardoor je ook op onverharde ondergrond een goede controle hebt. Een joekel van een tft-scherm (7 inch, het lijkt haast een TV-toestel) toont duidelijk alle info. Omdat Moto Morini het op de X-Cape vrij eenvoudig hield, is die info evenmin overvloedig. Via de intuïtief bedienbare knoppen op de linker stuurhelft navigeer je door de instellingen, maak je een Bluetooth-connectie of kies je een rijmodus. Er zijn er twee, waarbij de off road-modus vooral als doel heeft je toe te staat het ABS op het achterwiel uit te schakelen. Wij maakten er gretig gebruik van, want een niet onbelangrijk deel van deze test werd op onverhard gereden. Op en naast de weg, zo kan een aspirant-avonturier zich het best bewijzen. En we hebben het hier over de motor.

Motor Park

Op het 13 hectare grote domein van MotorPark, en in de ruime omgeving daarvan, werd de Moto Morini X-Cape op heel wat eigenschappen op het rooster gelegd. Zijn grootste troef is ontegensprekelijk het gebruiksgemak. En dat klinkt eenvoudiger dan het is. Moto Morini gebruikt onderdelen van hoog aangeschreven merken zoals – de volledig instelbare – Marzocchi-vork en Brembo-remmen. Maar, met veel goede onderdelen, maak je niet noodzakelijk een degelijke motor. Het is de verdienste van de Italo-Chinezen dat ze een evenwichtig totaalpakket gemaakt hebben dat niet alleen goed presteert op alle vlakken, maar ook een zeer breed publiek zal bereiken. Omdat de motorfiets betaalbaar is én breed inzetbaar. Zowel een ervaren avonturier als een beginnend motorrijder zal de X-Cape op prijs stellen.

Moto Morini X-Cape op de weg

Breed inzetbaar

De Morini heeft een top van 170 km/u. Maar als je echt naar die top op zoek gaat, voel je dat 60 pk geen paardenstal is die je moet gebruiken voor hoge topsnelheden. Nochtans biedt de Moto Morini met zijn makkelijk instelbare windscherm een degelijke protectie tegen de natuurkrachten. Je moet er alleen niet met zwaar illegale snelheden mee over een snelweg gaan knallen. We konden ons trouwens niet van de indruk ontdoen dat de Moto Morini-mannen, vrouwen en -X’en bij de ontwikkeling van de tweecilinder goed gekeken hebben naar het Kawasaki 650-blok. Maar ook bij CF Moto zien we verwantschap. Het één sluit het ander niet uit. Meer dan het blok, zorgt het totaalpakket van de X-Cape voor toegankelijkheid en een brede inzetbaarheid. Zowel in gebruik als qua doelgroep. Dat is een ijzersterke troef.

Conclusie

Om die reden zou de X-Cape wel eens het model kunnen zijn waarmee Moto Morini na vele moeilijke jaren zich als merk er weer bovenop knokt. Dan is deze nieuwe X-Cape voor Moto Morini meteen ook een Escape to Victory. Want het segment waarin de nieuwe twin zich bevindt, is volop in beweging. En terecht. Je hebt geen 1200 cc nodig om echt avontuurlijk met een motor te rijden. Integendeel. En dat het allemaal wat minder kost, daar kan niemand bezwaar tegen hebben. Precies om die redenen is de klasse van de middenklasse adventures aan een opmars bezig. De X-Cape kan meesurfen op die golf. Of zijn eigen succes maken. Want de Moto Morini heeft een aantrekkelijke prijs en heel wat kwaliteiten. Stellen dat de X-Cape exclusief oké is door een dergelijk lage prijs, zou de motorfiets geen eer aandoen zijn. Het is gewoon een heel goede motorfiets. Punt.

Moto Morini X-Cape Achterkant

Pluspunten:

Prijs
Veelzijdigheid
Toegankelijkheid
Styling
Groot TFT scherm

Minpunten:

Stationaire trillingen

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Misschien vind je dit ook interessant?