woensdag 5 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Buell herleeft met lancering Hammerhead 1190

De Buell Hammerhead 1190-sportmotor staat vol in de spotlights op het podium Formeel kondigt het model ook de terugkeer van het verjongde Amerikaanse merk Buell Motorcycles aan.

Buell is eigendom geweest van meerdere eigenaren, het heeft meer oplevingen gekend dan Fokker-vliegtuigen en geen merk schetste mooiere vergezichten. Maar Buell is er weer. Officieel. Alweer!

Eerder dit jaar ontvingen we het verheugende bericht dat Buell nieuw leven wed ingeblazen. Met behulp van een nieuwe investeringsinjectie wodt er een poging gedaan om de internationale aanwezigheid van de Verenigde Staten in de motorfietsindustrie te versterken, naast Harley-Davidson en Indian. Dit keer heeft naamgever Erik Buell er niets mee te maken. Zegt-ie.

Met zijn scherpe, rake styling en in het oog springende designkenmerken zorgt de Hammerhead ervoor dat Buell bereid is om een statement te maken met zijn comeback.

Inderdaad, met zijn ingebouwde koplamp uit één stuk, ‘vissenkieuwen’ en gebeeldhouwde achterkant, heeft de Hammerhead de nodige visuele punch om de aandacht te trekken.

Onderhuids vind je een 1190cc-V-twin van 185 pk bij 10.600 tpm. De Hammerhead weegt 190kg.

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen