zaterdag 14 december 2024
4 van 5

Test Voge 300 Rally: Oer-Hollands

De Voge 300 Rally is een oer-Hollandse motorfiets. Dat lees je goed. Geen Chinees, maar een Nederlander. Waarom? Wij Nederlanders zijn er altijd goed in geweest om veel plezier kunnen maken voor weinig geld. Sommige nationaliteiten noemen ons daarom gierig, maar wij weten wel beter. De Voge 300 Rally heeft ook die veelgezochte combinatie van veel plezier voor weinig. Een huwelijk dat in de sterren geschreven staat?

Het mag duidelijk zijn dat de Voge 300 Rally zijn mosterd haalt bij de Honda CRF300 Rally. Het motorblok is grotendeels identiek, maar toch hebben ze er in China een eigen design aan de machine weten te geven. Goed gelukt, wat ons betreft, zeker in die mosterdgele kleur. Zou het toeval zijn? De Voge probeert er stoer uit te zien, met zijn offroadbanden, snavelspatbord en leuk kleurenschema. Omdat hij het zo hard probeert, maakt dat hem lief en schattig. Alsof je petekind een stoere zonnebril opzet, gel in het haar heeft en gekleed is als een volwassene. Jammer is wel dat de 300 Rally het nog steeds doet met halogeenkoplampen. Kom op jongens, het is 2023. Ledverlichting is echt niet zoveel duurder. Ook het dashboard is wel heel simpel. Daar hebben we op zich geen probleem mee, al helemaal op een simpel motortje als deze Voge, maar zelfs de tijd en een benzinemeter ontbreken. Dat kan toch anders, niet? Wel zien we een totaal onverwachte USB-aansluiting. Superhandig – jawel – maar ook super onbetrouwbaar – oeps! We hadden de hele dag onze gps aangesloten op die USB-poort, maar daardoor was de accu van de gps helemaal naar de vaantjes. De Voge-USB laadt namelijk net niet hard genoeg om, in dit geval, een TomTom Rider 400 van voldoende sap te voorzien, waardoor die continu oplaadt en ontlaadt, met een kapotte accu tot gevolg.

Pompen als een malloot

Gelukkig schrijven we geen review over de USB-poort, maar over de machine zelf. De Voge 300 Rally is zo simpel in opzet dat we helemaal begrijpen waarom liefhebbers nog steeds voor dit soort lichte motoren kiezen in plaats van 200 pk sterke adventures met 200 verschillende soorten elektronica. De 292cc-ééncilinder levert een voorzichtige 26 pk en 25 Nm. Dat klinkt als bizar weinig, maar met een rijklaargewicht van 158 kg kom je overal waar je moet zijn. Op de autosnelweg tikten we zelfs 130 km/u aan. Akkoord, we lagen als een volleerde Tour de France-afdaler plat op het zadel. Snelwegen kun je dus beter vermijden, want de ééncilinder voel je als een malloot onder je pompen. Het kan wel, maar probeer kleinere wegen op te zoeken. Sterker nog; probeer de allerkleinste paden uit te kiezen, het liefst offroad. Dat is het territorium van de 300 Rally. Daar komt hij helemaal tot leven. Hij nodigt je ook uit om offroad te rijden, dankzij zijn banden, het lage gewicht en de beperkte kracht. De toegankelijkheid is enorm. De Voge stuurt licht, hij is wendbaar en levert fun. Bovendien heb je niet het gevoel een fietsje onder je billen te hebben. Het voelt echt aan als een stevig product dat tegen een optater kan. Een machine die het niet erg vindt om afgebeuld te worden terwijl jij plezier maakt. Daarbij zit je op een zadel dat best comfortabel is, ook na een lange dag testrijden.

ABS-knop zonder functie

We zoeken ’s lands leukste offroadpaden op – meestal gravelwegen – waar we legaal mogen rijden. Modder, diepe plassen, troep op de weg, de Voge absorbeert het met veel plezier. De vering staat erg zacht afgesteld, wat ideaal is voor dit soort werk. Ga je sportiever rijden, ook op het asfalt, dan kom je al snel aan de limieten van wat de vering kan verdragen. Maar ga je sportief rijden met deze 300 Rally? Nee, dat doe je niet. Hij is er niet voor gemaakt en hij vraagt er niet om. Dat merk je ook aan de remmen. Die zijn, met een kleine enkele schijf zowel voor- als achteraan, zwak. Meer remkracht is dus zeker welkom, zeker op asfalt. Handig is wel dat je het ABS achter kunt uitschakelen voor offroadgebruik. Minder handig is dat we nooit gevonden hebben hoe dat moet. Een grote aparte knop met de initialen ‘ABS’ leek ons de bestemde knop, maar daar hebben we alle combinaties van drukken en inhouden op geprobeerd, zonder succes.

Weet je wat trouwens wél goed werkt, en dat compleet onverwacht? De Timsun-banden. Wij hadden er ook nog nooit van gehoord (nou vooruit, één keertje dan), maar ze vervulden hun job – en dan vooral offroad – helemaal prima.

Test 2024 Royal Enfield Himalayan 452: berggeit op snelheid

Risico? Ga ervoor!

Het windscherm mag dan klein zijn, maar het doet wel degelijk z’n ding. Echt hoge snelheden bereik je zelden op de Voge, dus meer windbescherming is ook echt niet nodig. Bovendien behoud je met dit kleine scherm een goed overzicht op de weg, wat vooral offroad goed van pas komt. Zijn er dan toch nog zaken die je over het hoofd ziet, zul je die obstakels simpelweg moeten nemen. Dankzij een ruime veerweg van 240 mm, zowel voor- als achteraan, moet je echter geen schrik hebben voor risico’s. De lichte Voge trekt er zich wel door. Verwacht geen powerjumps of een driftend achterwiel bij het uitaccelereren van een bocht, daar is de ééncilinder te zwak voor. Door dat lage vermogen word je verplicht om veel te schakelen. Geen straf met de prima presterende zesbak, die zich licht en snel laat bedienen. Alleen van neutraal naar de eerste versnelling schakelen verloopt stroef, waardoor je regelmatig heen en weer zit te porren voor je een ‘klik’ hebt.

Conclusie

Is de Voge 300 Rally een ideale funmachine als je niet al te veel geld wilt uitgeven? Dat je veel plezier kunt hebben op de Voge, staat vast. Het is een bijzonder toegankelijke en lichte motor die je uitdaagt om offroad te rijden. Dat is op een zware adventure motor mogelijks anders en misschien eerder afschrikwekkend. Wij zien landbouwers wel met de Voge naar hun koeien driften of door de akkers stuiteren. Voge mikt begrijpelijkwijs op offroadrijders die niet meteen op een GS gehesen willen worden. En de prijs dan? Wel, daar word je nog blijer van. Voor 5.599 euro is het de jouwe. Een scherpe prijs, ja het kan nog in 2023, maar zeker interessant als je die vergelijkt met de Honda CRF300 Rally. Die kost namelijk € 8.449,- (BE: 7.299 euro). Een verschil van net geen 3.000 euro, wat belachelijk veel is op dit soort bedragen. En plots verscheen er een nieuwe ster aan de hemel, ergens boven Holland.

Plus: Licht, wendbaar, goedkoop

Min: Remmen, halogeenlampen, usb-poort geeft te weinig spanning

Foto’s: Pien Meppelink

**MOTOR**
TypeVloeistofgekoelde ééncilinder
Cilinderinhoud292cc
Boring x slagn.n.b.
Compressieverhouding11:1
KoppelingNatte multiplaat
TransmissieZesbak
EindoverbrengingKetting
**PRESTATIES**
Maximaal vermogen26 pk @ 8.500 tpm
Maximaal koppel25 Nm @ 7.000 tpm
**ELEKTRONICA**
Motor/
RijwielgedeelteUitschakelbaar ABS achter
**RIJWIELGEDEELTE**
FrameStalen buizenframe
Vering voorTelescoopvork
Stelmogelijkheden/
Vering achterMonoshock
Stelmogelijkheden/
Veerweg v/a240/240 mm
Rem voorEnkele schijf met tweezuigerklauwen
Rem achterEnkele schijf met éénzuigerklauw
Banden v/a3.00-R21, 5.10-R18
**PRIJZEN**
Nederland€ 5.599,-
België€ 4.799,-
[zijaanzicht]
Rijklaargewicht158 kg
Tankinhoud11 l
Wielbasis1.430 mm
Zithoogte920 mm
Balhoofdhoekn.n.b.
Naloopn.n.b.
Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (2)

j
joost
26/02/2024

lampje motormanagement

Totaalscore(3.5 van 5)
Motorblok (3 van 5)
Stuureigenschappen (4 van 5)
Vering en Demping (3 van 5)
Remmen (2 van 5)
Afwerking (3 van 5)
Uitrusting (4 van 5)
Verbruik (5 van 5)
Prijs/Kwaliteit (5 van 5)
Comfort (3 van 5)
ik heb er nu 3500 km mee gereden waarvan 1500 km met brandend lampje
S
Simon
14/01/2024

Reactie op test

Totaalscore(4 van 5)
Motorblok (4 van 5)
Stuureigenschappen (4 van 5)
Vering en Demping (4 van 5)
Remmen (4 van 5)
Afwerking (4 van 5)
Uitrusting (4 van 5)
Verbruik (4 van 5)
Prijs/Kwaliteit (5 van 5)
Comfort (4 van 5)
Even een paar zaken rechtzetten uit de test. Het blok: Dit is geen Honda blok maar een kloon van de Kawasaki KLX300 De USB-poort: Ik ervaar geen problemen bij het gebruik van een Samsung smartphone met Google Maps, Here, Flitsmeister gelijktijdig aan. ABS uitschakelen werkt wél: Contact aan, niet starten, ABS-knop 3 tot 5 seconden vasthouden tot ABS lampje knippert. Weer inschakelen: zelfde procedure, of contact uit en opnieuw starten. Stroef van neutraal naar 1e versnelling: Die ervaring heb ik niet. Zwakke remmen: Dit is een offroad gerichte fiets, dan wil je juist geen agressief remgedrag. Voor straatgebruik zou het inderdaad wat harder mogen remmen, maar je leert er snel mee omgaan. Voor het overige ben ik het eens met de testresultaten. Als aanvulling nog dit: de orginele kettingset is erg off-road gericht. Hierdoor is de eerste versnelling erg kort. In bepaalde soorten terrein komt dat van pas, maar op asfalt rijd ik meestal weg in de 2e versnelling. Ook loopt het toerental in de 6e versnelling boven de 100 km/u nogal op. Ben nog op zoek naar een groter tandwiel voor. Wellicht helpt dat ook enigszins tegen de trillingen die je vooral op de snelweg merkt. Wat verder opvalt is de uitstekende afwerking rondom, het comfort van het zadel, de goede zitpositie, de degelijkheid van de gebruikte materialen, het leuke design. Bijzonder dat dat allemaal te koop is voor zo weinig geld.

Simon

Hieronder een update met in de praktijk ervaren problemen gedurende de eerste kilometers. -Sleutel op contact zetten, en....niets! -Sleutel wil niet naar de contactstand draaien, is geblokkeerd in de off-stand. -Sleutel op contact zetten, en....scherm gloeit alleen blauwig, verder niets. -Erg moeizame koude start 's morgens vroeg bij temperaturen een paar graden boven 0. -Na inschakelen richtingaanwijzers blijven deze eerst permanent branden, en gaan daarna pas knipperen. -Gedurende ± 80km bleef het motor-controle lampje branden. Na een tankstop ging het lampje uit en bleef uit. -Onmogelijk om makkelijk de voorspanning van de achterveer aan te passen. -De overbrengingsverhouding is te kort, echter importeur BW Import kan geen helaas andere maten tandwielen leveren. -De motor mag alleen E5 benzine. Tijdens de winterstalling zou de dealer de genoemde mankementen onder garantie vervangen. Na maanden vruchteloos wachten en overleg met importeur BW Import, bleken er nog steeds geen onderdelen leverbaar. Bij de start van motorseizoen 2024 nam de dealer de motor terug, en was het Voge avontuur over. Jammer, want het was een fijne fiets.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

ik heb er nu 3500 km mee gereden waarvan 1500 km met brandend lampjeEven een paar zaken rechtzetten uit de test. Het blok: Dit is geen Honda blok maar een kloon van de Kawasaki KLX300 De USB-poort: Ik ervaar geen problemen bij het gebruik van een Samsung smartphone met Google Maps, Here, Flitsmeister gelijktijdig aan. ABS uitschakelen werkt wél: Contact aan, niet starten, ABS-knop 3 tot 5 seconden vasthouden tot ABS lampje knippert. Weer inschakelen: zelfde procedure, of contact uit en opnieuw starten. Stroef van neutraal naar 1e versnelling: Die ervaring heb ik niet. Zwakke remmen: Dit is een offroad gerichte fiets, dan wil je juist geen agressief remgedrag. Voor straatgebruik zou het inderdaad wat harder mogen remmen, maar je leert er snel mee omgaan. Voor het overige ben ik het eens met de testresultaten. Als aanvulling nog dit: de orginele kettingset is erg off-road gericht. Hierdoor is de eerste versnelling erg kort. In bepaalde soorten terrein komt dat van pas, maar op asfalt rijd ik meestal weg in de 2e versnelling. Ook loopt het toerental in de 6e versnelling boven de 100 km/u nogal op. Ben nog op zoek naar een groter tandwiel voor. Wellicht helpt dat ook enigszins tegen de trillingen die je vooral op de snelweg merkt. Wat verder opvalt is de uitstekende afwerking rondom, het comfort van het zadel, de goede zitpositie, de degelijkheid van de gebruikte materialen, het leuke design. Bijzonder dat dat allemaal te koop is voor zo weinig geld.Test Voge 300 Rally: Oer-Hollands