donderdag 9 mei 2024

Test 2024 Royal Enfield Himalayan 452: berggeit op snelheid

Moderne eencilinder, meer vermogen, slimme elektronica: Royal Enfield heeft zijn paradepaardje opnieuw uitgevonden – en van de brave Himalayan een echt coole motorfiets gemaakt.

Tekst: Ralf Bielefeldt
Foto’s: Royal Enfield

Op het dak van de wereld tikt de tijd anders tijdens het motorrijden. Snelheid speelt geen rol. Aankomen is het doel, maakt niet uit wat er gebeurt. Weg bezaaid met verschrikkelijke kuilen? Diepe afgronden zonder vangrails? Geen weg meer zichtbaar? In de Himalaya valt alles onder de categorie ‘normaal’. Net als angstaanjagende inhaalmanoeuvres in bochten of volledig willekeurige rijstrookwisselingen van tegenliggend verkeer. Geen reden om je kalmte te verliezen. Doorgaan, altijd doorgaan. De berg heeft sowieso andere plannen, luidt een motto in het hoogste gebergte ter wereld.

We zijn in Manali, district Kullu, Himachal Pradesh. Gelegen op ongeveer 2.000 meter hoogte is de kleurrijke stad – dit jaar zwaar getroffen door overstromingen als gevolg van het moessonseizoen – een populair toeristenoord in de Himalaya en het startpunt van de strategisch belangrijke National Highway 3 naar Ladakh. De Manali Leh Road is min of meer de aanvliegroute naar de legendarische Karakorumpas, de hoogst berijdbare pas ter wereld. Op een hoogte van 5.575 meter krabt hij tegen de wolken en steelt bijna de show van de achtduizenders.

Test 2024 Suzuki V-Strom 800: ware schoonheid zit van binnen

Gelukkig gaan we met Royal Enfield niet zo hoog bij de presentatie van de nieuwe Himalayan. Boven 5.000 meter dalen in oktober de temperaturen al flink onder het vriespunt. In ons ‘dal’ brandt de zon ’s middags met 26 graden of meer aan een onwezenlijk blauwe hemel. ‘Welkom in het thuisland van de Himalayan’, begroet Siddharta Lal ons, de charismatische baas van Royal Enfield. ‘Hier wordt hij getest, hier heeft hij een doel, hier is zijn thuis.’ Net als hijzelf trouwens. Niet ver van ons presentatiekamp runnen zijn ouders een resort. Sid, zoals iedereen hem hier noemt, houdt van dit gebied. En hij houdt van deze motorfiets, dat merk je en zie je aan hem.

‘De nieuwe Himalayan is de vlaggenschipmotorfiets van Royal Enfield’, zegt de 50-jarige enthousiast. ‘Al onze liefde voor motorfietsen zit erin, al onze kennis – en heel wat kilometers proefrijden.’ De meeste daarvan zijn hier afgelegd. Het resultaat mag er op alle fronten zijn – optisch en technisch: nieuwe watergekoelde eencilindermotor, zesversnellingsbak, volledige led-verlichting, twee rijmodi met en zonder ABS, volledige navigatie met Google-ondersteuning (Tripper Dash) en aanzienlijk betere prestaties. Royal Enfield pakt flink uit met de nieuwe Himalayan.

Flinke vermogensstijging

Het vermogen stijgt van bescheiden 24 pk bij 6.500 tpm naar een levendige 40 pk bij 8.000 tpm, het maximale koppel stijgt van 32 Nm bij 4.250 tpm naar 40 Nm bij 5.500 tpm. Daarvan is 90% al beschikbaar bij 3.000 tpm; over het hele toerentalbereik voelt de nieuwe Himalayan merkbaar levendiger aan. De soepel schakelende koppeling kan worden overgeslagen tijdens langzaam offroad-rijden: de versnellingen grijpen ook zonder gebruik van de koppeling goed en soepel in elkaar. De compleet nieuwe eencilindermotor heeft nu een cilinderinhoud van 452 cc en wordt watergekoeld. Toch is hij dankzij dit alles maar liefst 10 kg lichter dan de motor van de vorige generatie, die het moest doen met luchtkoeling en vijf versnellingen. Ook qua topsnelheid en acceleratie speelde de eerste generatie in een totaal andere competitie: traag als een wandelduin behaalde de oude Himalayan met veel aanloop een topsnelheid van 127 km/u. De nieuwe haalt 151 km/u.

Op de slechte testroutes door de Himalaya zijn snelheden van meer dan 95 km/u onrealistisch. Maar tot aan die snelheid doet de nieuwe eencilinder het al behoorlijk goed. In de eerste drie versnellingen gedraagt hij zich volgzaam. Op delen van het offroad-parcours vraag je je soms af of je al in de derde of nog steeds in de tweede versnelling zit. Moedig hobbelt de Himalayan met lage snelheid over rotsachtige passages. Als je op beter geasfalteerde stukken het gas opendraait, krijgt hij merkbaar vaart en zwelt het geluid mooi aan. Die 40 pk trekken je natuurlijk niet echt uit het zadel, maar eerlijkheidshalve moet worden vermeld dat het vermogen wordt beïnvloed door de hoogte van de Himalaya. Ongeveer 15 procent van het vermogen gaat verloren op een hoogte van 3.000 meter, schatten de ontwikkelaars van Royal Enfield. In dat opzicht versnelt deze ‘Himalaya-bestormer’ heel behoorlijk.

Twee rijmodi

Dankzij ride-by-wire heeft deze globetrotter voor het eerst twee rijmodi (Performance en Eco); beide kun je optioneel gebruiken met of zonder enduro-ABS, dus met of zonder blokkerend achterwiel bij het intrappen van de voetrem. Voor betrouwbare vertraging zorgen een 320mm-schijfrem aan de voorkant en een 270mm-schijfrem aan de achterkant. De bodemvrijheid neemt toe met tien naar 230 mm, de veerwegen voor en achter bedragen 200 mm, de instelbare standaard zithoogte stijgt naar 825 of 845 mm (voorheen: 800 mm). Dit pas je aan via twee eenvoudige, omklapbare beugels onder het zadel. Een nette, praktische oplossing. Als alternatief is er een lager zadel (805-825 mm). Royal Enfield behoudt dezelfde wielmaten: 21-inch voor en 17-inch achter. In India is de nieuwe Himalayan af fabriek uitgerust met Ceat-enduromotorbanden genaamd ‘Gripp’. Of deze banden ook in Europa beschikbaar zullen zijn, moet nog blijken.

De offroad-capaciteiten van de Himalayan zijn legendarisch. Zelfs de huidige motorfiets (199 kg rijklaar) komt praktisch overal ter wereld wel ergens terecht. ‘Built for all roads. Built for no roads’, luidt dan ook passend het motto van Royal Enfield voor de nieuwe Himalayan. Voor wordt geveerd door een upside-down-cartridgevork (43 mm), achter wordt een centrale schokdemper met instelbare veervoorspanning ondersteund door een aluminium swingarm. Beide veerelementen worden geleverd door Showa. De wielbasis neemt toe van 1.465 naar 1.510 mm, de totale lengte groeit licht van 2.190 naar 2.245 mm. Dit geeft de nieuwe Himalayan een zelfverzekerder, volwassener rijgevoel dan zijn voorganger en zorgt voor een beter rolcomfort. De brandstoftank heeft nu een inhoud van 17 liter (voorheen: 15,5 l). Voor Himalayan-begrippen is hij verrassend breed uitgevoerd, terwijl hij bij de overgang naar het zadel mooi smal blijft zoals altijd. Vooral bij het staand rijden komt dit ten goede aan de wendbaarheid en is het gemakkelijk om van richting te veranderen door druk met je knieën.

2024 Royal Enfield Himalayan 452

Nieuw Google-navigatiesysteem

Waar je heen gaat, zie je via Google. Via de Royal Enfield-app kun je je smartphone koppelen aan het nieuwe ronde lcd-scherm (Tripper Dash). Direct eronder zorgt een USB-C-aansluiting voor de stroomvoorziening. In plaats van turn-by-turn-navigatie, die Royal Enfield inmiddels aan bijna alle modellen heeft toegevoegd middels een klein extra instrumentje, beschikt de nieuwe Himalayan over een volledig kleurendisplay van 4 inch groot. Met de ‘Mode’-knop aan de rechterkant van het stuur kun je kiezen of de motorinformatie (snelheid, toerental, et cet) groot worden weergegeven of de routebegeleiding met omgeving. Een echt slimme, digitale oplossing inclusief muziek- en telefoonkoppeling, die tot nu toe door geen enkele concurrent in deze klasse in vergelijkbare perfectie wordt geleverd.

Premium voor weinig geld – met dit verleidelijke prijsbeleid wil Royal Enfield het adventure-motorsegment veroveren. ‘We willen mensen die ruw terrein willen berijden of de wereld rond willen rijden een betaalbare, hoogwaardige motorfiets aanbieden’, zegt Sid. Royal Enfield spreekt van de ‘democratisering van het adventure-rijden’. Op welke manier dan ook, de nieuwe generatie lichte langeafstands-enduro’s heeft alle kenmerken om de prijzen in het adventure-segment flink door elkaar te schudden. Hetzelfde geldt voor het brandstofverbruik: Royal Enfield geeft een bescheiden 3,67 l/100 km op. Dit is goed voor ongeveer 460 kilometer zonder tankstop. En houdt de kosten binnen de perken. Hieraan dragen ook de onderhoudsintervallen bij: de eerste service vindt plaats na 500 km, daarna elke twaalf maanden. Royal Enfield biedt drie jaar of 30.000 km garantie.

‘Het belangrijkste doel was om het DNA van de Himalayan te behouden’, zegt Sid Lal. Hiermee doelt hij enerzijds op het toegankelijke, vanzelfsprekende karakter van de motorfiets met zijn eencilinder; niemand die ooit op een motorfiets heeft gezeten, zal met de eenvoudige, zeer handzame Himalayan ook maar enig probleem ervaren – niet bij het rijden en niet bij de bediening. Anderzijds gaat het uiteraard over het ontwerp. Beide aspecten zijn goed geslaagd. Slanke middensectie, ronde koplamp, ruime tankbescherming met bagagedrager – Royal Enfield heeft z’n typische kenmerken smaakvol naar de moderne tijd vertaald.

Test 2023 Harley-Davidson Electra Glide Highway King: ode aan ooit

De draagcapaciteit bedraagt 198 kg. Dat is behoorlijk indrukwekkend voor een motorfiets die zelf ook 198 kg weegt. Er zijn volop reisaccessoires beschikbaar: hogere ruit, aluminium topkoffer, aluminium zijkoffers, tanktassen, motorbescherming, aluminium radiatorgrille et cet. Wie wil kan meteen gaan voor het adventure-kit (inclusief koffers, topkoffer, grill, hogere ruit) of voor de stijlvolle rally-kit met onderdelen zoals een smaller enkel solozadel, hogere ruit en gestroomlijnde zijafdekking achter.

De Himalayan komt naar verwachting in februari 2024 op de markt. Voor wat betreft kleuropties zou iedereen moeten kunnen slagen. De basiskleur ‘Kaza Brown’ is een soort woestijnbeige. ‘Kamet White’ combineert grafische accenten op een witte tank. Achter ‘Slate Himalayan Salt’ gaat een pastelgrijs met rode accenten schuil, achter ‘Slate Poppy Blue’ hetzelfde grijs met blauwe accenten. In ‘Hanle Black’ verschijnt de nieuwe Himalayan in een John Player Special-look met zwarte tank, goudgele accenten en goud geanodiseerde spaakwielen. Wedden dat we die nog vaker gaan zien.

Conclusie test 2024 Royal Enfield Himalayan 452

De nieuwe Royal Enfield Himalayan is een coole upgrade van het vorige model. Met een modernere motor, meer vermogen en slimme elektronica is deze betaalbare, avontuurlijke motorfiets perfect voor offroad rijden in ruige gebieden zoals de Himalaya. De nieuwe Himalayan biedt verbeterde prestaties, waaronder een krachtigere motor, vloeistofkoeling en zes versnellingen. Daarnaast beschikt het over handige functies zoals navigatie met Google-ondersteuning en twee rijmodi, die beide kunnen worden gebruikt met of zonder ABS. Met zijn robuuste bouw en veelzijdigheid is de nieuwe Himalayan klaar om de markt voor avontuurlijke motorfietsen op zijn kop te zetten.

Pluspunten 2024 Royal Enfield Himalayan 452

  • Simpelheid troef
  • Verbruik

Minpunten 2024 Royal Enfield Himalayan 452

  • Snelwegverkeer
  • Gering vermogen

Specs 2024 Royal Enfield Himalayan 452

MOTOR
Type vloeistofgekoelde eencilinder, 4 kleppen, DOHC
Cilinderinhoud 452 cc
Boring x slag 84 mm x 81,5 mm
Compressieverhouding 11,5:1
Koppeling natte multiplaat, slip & assist
Transmissie zesversnellingsbak
Eindoverbrenging ketting
PRESTATIES
Max. vermogen 40 pk (29,4 kW) @ 8.000 tpm
Max. koppel 40 Nm @ 5.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor twee rijmodi
Rijwielgedeelte enduro-abs
RIJWIELGEDEELTE
Frame stalen twin spar
Vering voor 43mm-upsd
Stelmogelijkheden veervoorspanning
Vering achter monoshock
Stelmogelijkheden veervoorspanning
Veerweg v/a 200/200 mm
Rem voor hydraulisch bediende 320mm-schijf met tweezuigerremklauw
Rem achter hydraulisch bediende 270mm-schijf met enkelzuigerremklauw
Banden v/a 90/90-21 / 140/80-17
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen