Test 2021 Voge 650 DSX: Strike the pose

Voge timmert hard aan de weg. En dat betekent in het geval van de Chinese motorenfabrikant een gestage uitbreiding van het gamma. Het nieuwste bewijs daarvan is de 2021 Voge 650 DSX. Een betaalbare middenklasse adventure die we maar wat graag aan een veelzijdige test willen onderwerpen. Misschien is het goed Voge even te situeren. Het is het premiummerk in het gamma van de Chinese motorbouwer Loncin. Een gigant die jaarlijks maar liefst 2,5 miljoen motorfietsen op de markt brengt. En ze doen meer dan dat, want ze maken ook helikopters, ATV’s elektrische wagens en – en dat is interessant - onderdelen van ...
Voge timmert hard aan de weg. En dat betekent in het geval van de Chinese motorenfabrikant een gestage uitbreiding van het gamma. Het nieuwste bewijs daarvan is de 2021 Voge 650 DSX. Een betaalbare middenklasse adventure die we maar wat graag aan een veelzijdige test willen onderwerpen. Misschien is het goed Voge even te situeren. Het is het premiummerk in het gamma van de Chinese motorbouwer Loncin. Een gigant die jaarlijks maar liefst 2,5 miljoen motorfietsen op de markt brengt. En ze doen meer dan dat, want ze maken ook helikopters, ATV’s elektrische wagens en – en dat is interessant - onderdelen van motorfietsen én in sommige gevallen complete motoren voor grote merken als Honda, MV Agusta en BMW. Het is bij de laatste dat ze het 652cc-monocilinder motorblok halen voor de 650 DSX. Naargelang de overeenkomst met de fabrikant, kan Loncin immers na verloop van tijd in een aantal gevallen voor eigen gebruik de motorblokken gaan produceren. Dat is dus hier het geval. Adelbrieven Over de duurzaamheid van het 47pk-sterke A2-blok moeten dus weinig vragen gesteld worden. Wat er omheen zit, oogt bij een eerste inspectie ook goed. Volledige KYB-ophanging, Nissin-remmen, Bosch-ABS en -injectie, volledige led-verlichting en een tft-dashboard. Dit kan de vergelijking doorstaan met wat je op bekendere merken terugvindt. Een modern design en adelbrieven op het vlak van kwaliteit; op dat vlak onderscheidt CFMoto zich alvast van wat velen zich inbeelden bij een Chinese motorfiets.Maar de combinatie van kwalitatieve onderdelen en een geslaagd design resulteert niet altijd in een goede motorfiets. Een testrit was hier dus op zijn plaats, temeer omdat het om een écht nieuw model gaat. En geen testrijder, die wist wat te verwachten van de nieuwe Voge. In en rond MotorPark Voge koos het Olmense MotorPark adventuredomein als uitvalsbasis voor het presenteren van de nieuwe 650 DSX. Van daaruit reden we een kleine twee uur op een route die afwisselen soft road en asfalt onder de wielen van de middenklasser Chinees bracht. Dat de DSX ‘maar’ 35 kW of 47 pk onder het zadel heeft, maakte tijdens de testrit geen enkel verschil. We reden geen lange stukken snelweg en felle acceleraties waren op de regenachtige dinsdag niet aan de orde. Misschien konden de Voge-mannen wel iets meer kracht uit de 652cc-mono gepuurd hebben, maar onder de Euro5 vlag zou dat wellicht niet àl te veel meer geweest zijn. En met dit vermogen zitten ze meteen ook goed voor de A2-markt. Soepel De kracht onderin is soepel en de reactie op het gas is dat ook. In het middengebied is de DSX met zijn piek van 60 Nm best pittig. Bovenaan vlakt het vermogen vrij snel af; reden te meer om hem vooral in het middengebied te rijden. De eerste versnelling is vrij kort en dus is snel opschakelen na de start altijd de boodschap. Daarna heb je meestal de keuze tussen twee versnellingen. Sportief in zijn drie of gezapig in vier, het is altijd een optie. Onze maat 43 ging net goed tussen de linkervoetsteun en het versnellingspookje, misschien heeft iemand die op grotere voet leeft daar meer problemen mee. Toegankelijk Nog voor je een meter gereden heb, voel je dat de Voge met een zadelhoogte van 825 mm een vrij lage zithoogte heeft, wat hem zeer toegankelijk maakt. De hoek die je knieën maken, is al bij al nog comfortabel en omdat het stuur vrij hoog staat, blijft je romp goed rechtop. Het duozadel staat een stuk hoger dan het zitje van de rijder en fungeert zelfs deels als ruggensteun. Dat geeft een goed comfort op de weg, wie op een onverhard pad wat naar achter wil schuiven moet zich echt uit het zadel heffen om naar achter te kunnen schuiven. De bewegingsruimte op dit getrapt zadel is dus beperkt. Wellicht is een schuinere overgang naar het duo zitje een betere optie. Lezerstest 2021 Triumph Trident 660 Prima bescherming Met 192 kg is de DSX allesbehalve zwaar en dus moet je onder normale omstandigheden niet al te veel schuiven. De ophanging is niet instelbaar maar voldeed in standaardafstelling aan de verwachtingen. Voge geeft een topsnelheid op van 170 km/u, we konden niet nagaan of die realistisch is. Bij legale snelheden is de bescherming hoe dan ook goed. Zelfs op de snelweg toont de mono zijn klasse, goede windbescherming en opvallend trillingvrij voor een zware eencilinder. Het scherm is instelbaar. Met wat goede wil kan dat in stilstand vanaf de motor, maar beter is om dit te doen voor je vertrek of na een stop zodat je de knop vooraan vlot kunt bedienen. Misschien komt daar in de toekomst een oplossing voor, zodat je de ruit vanuit het zadel kunt verstellen. Troeven Na twee uur rijden was de meest opvallende opmerking dat… er eigenlijk niks opvallend was. En dat is een troef, want dat betekent dat er geen grote tekortkomingen zijn. We kregen in elk geval uitdagende omstandigheden voor de wielen geschoven. Natte wegen, glibberige bochten en een off road-deel dat door de regen op zijn zachtst uitgedrukt veeleisend was. De 650 DSX kweet zich onder alle omstandigheden goed van zijn taak. Hij is gemakkelijk, vlot beheersbaar en toegankelijk. Dat zijn belangrijke troeven voor een middenklasse adventure die mikt op een breed publiek. De prijs is een andere troef: voor 8.699 euro gaat hij al over (of liever rond) de toonbank. Voor 700 euro extra biedt Voge je een driedelige aluminium kofferset die de DSX meteen een hoogwaardige(r) uitstraling geeft en een ‘LX’ aan de typenaam toevoegt. Zeg dus nooit DSX tegen een Voge met kofferset, maar DSX LX. Conclusie 2021 Voge 650 DSX Zijn er dan geen zaken die beter kunnen aan de nieuwste Voge? Absoluut. Maar de vraag is of ze ook beter kunnen voor deze prijs. Het is altijd mogelijk om volledig instelbare ophanging aan te bieden, een breder gebruik van de bluetooth mogelijkheden of een blok met één of twee cilinders meer. Maar dan ga je naar een hogere prijsklasse. Het zou echter verkeerd zijn om de DSX alleen maar als een motor met een goede prijs/kwaliteit-verhouding te zien. Dan ga je de indruk scheppen dat er een knieval is gedaan op de kwaliteit om deze prijs te halen. En kwalitatief zit het gewoon goed. De vraag is of een mono adventure met niet-instelbare ophanging je ding is. Als dat zo is, moet de nieuwste van Voge zeker op je lijst met kanshebbers staan. Het potentieel van die lijst is trouwens niet zo heel groot. Pluspunten 2021 Voge 650 DSX GebruiksvriendelijkheidPrijsAlgemene uitstralingVeelzijdigheid Pluspunten 2021 Voge 650 DSX Windscherm moeilijk van op de motor instelbaarNiveauverschil getrapt zadel

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Misschien vind je dit ook interessant?