maandag 14 oktober 2024
4.5 van 5

Test 2023 Yamaha 9 Tracer GT+: dikke plus!

De Yamaha Tracer 900 GT is een echte hardloper. Niet enkel door z’n sportieve driecilinder, maar ook door z’n sterke verkoopcijfers. Niet minder dan 80.000 GT’s vonden al een koper en dat mogen er van Yamaha best nog wat meer worden. De nieuwe Tracer GT+ moet daarbij helpen. Wat die ‘+‘ dan juist inhoudt? Dat zochten we voor je uit op een eiland zo groot als Nederland: Sardinië. 

Fotografie: Jonathan Godin

TestomstandighedenAfwisselend zonnig en bewolkt
TemperatuurTussen 15 en 18 graden
TesttrajectDroog, goed asfalt

De Tracer vormt zowel in de 700cc-tweecilinderversie als in de uitvoering met de sterke 900cc-driecilinder de ruggengraat voor het sporttoersegment van Yamaha. In 2018 werd de Tracer 900 GT aan het gamma toegevoegd, waarvan de rijkere uitrusting zowel de inzetbaarheid als het aanzien moest vergroten. Nu komt daar dus de nieuwe Tracer 9 GT+ bij. De basis van deze nieuweling is in grote lijnen gelijk aan die van de gewone GT, maar de elektronische uitrusting is van een totaal andere orde. We hebben het dan over radargestuurde technologie die het rijden met een GT+ veiliger, aangenamer en minder vermoeiend moet maken. 

Test 2023 Ducati Multistrada V4 Rally: reizende ster

Om je een ellenlange opsomming van systemen te besparen, stappen we meteen in het zadel, zetten de standaard handvatverwarming in stand drie en gaan rijden. Geen
betere manier om al die technische lekkernijen te ontdekken. Yamaha voorzag een traject van zo’n 215 kilometer over de mooiste wegen van Sardinië. Een parcours bestaande uit snelle bochtige wegen, kleine kronkelwegen en stukken rechtdoor om de radarsystemen goed te kunnen testen. De eerste twee indrukken zijn alvast positief. De Tracer 9 GT+ ziet er erg goed uit. De nieuwe kleuren (met de hand gelakt!) zijn mooi en geven de machine een extra luxe uitstraling. Dat geldt ook voor het nieuwe zadel, dat een verbeterde polstering kreeg voor meer comfort en er door de nieuwe bekleding met suèdelook vooral ook erg mooi uitziet. Zadel, voetsteunen en stuur zijn verstelbaar. Maar de standaard zitpositie past ons prima en dus kunnen we zonder verdere aanpassingen vertrekken. Het koppelingshendel is in tegenstelling tot het remhendel niet instelbaar en dat is spijtig. De koppeling is licht te bedienen, maar het hendel staat voor mij net iets te ver van het stuur. Door de kabelspanning wat bij te regelen boek je winst, maar op een machine van deze klasse had het hendel gewoon instelbaar moeten zijn. 

Fijne quickshifter

De driecilinders waren door Yamaha al warmgedraaid, waardoor we na het opwarmen van de banden er meteen stevig tegenaan gaan. Onze voorrijder Pascal behoort tot een van de beste in z’n vak en geeft de nieuwe Tracer meteen stevig de sporen. De eerste twintig kilometer rijd ik in de Street-modus, waarbij de driecilinder zich bijzonder voorbeeldig gedraagt. Het vermogen wordt mooi opgebouwd naar een top van 119 pk bij 10.000 toeren. Het maximum koppel van 93 Nm is er al bij 7.000 toeren. Maar ook onder dit toerental voelt de driecilinder sterk aan. Het vermogen is breed uitgesmeerd en doordat de verhoudingen van de zesbak mooi aansluiten, ondervind je heel goed de voordelen van deze motorconfiguratie: zowat bij elk toerental valt er wat te beleven en dit gaat steeds gepaard met dat mooie driecilindergeluid. Bij lage toerentallen is dat een wat zware grom, bij hoge toerentallen krijst hij het uit als een viercilinder. Yamaha besteedde extra aandacht aan de
geluidsproductie om aan de Euro 5-norm te voldoen, maar in het zadel is het gelukkig nog steeds feest. 

We komen stilaan in een zone met lange snelle doorlopers en dat lijkt me het gepaste moment om naar de Sport-modus over te schakelen. En dat voel je meteen. In de Sport-modus reageert de driecilinder nog directer en daagt hij je uit om sportiever te rijden. Daarbij komt de nieuwe quickshifter goed van pas. In tegenstelling tot de vorige versies is het nu wel mogelijk om tijdens het accelereren een versnelling terug te schakelen en tijdens vertragen een versnelling op te schakelen. Dat lijkt misschien onlogisch, maar het blijkt in de praktijk toch erg handig. De werking van de quickshifter is ronduit goed en dat maakt het feest aan boord van deze Tracer 9 GT+ alleen maar groter. Bijkomend voordeel is dat deze nieuwe quickshifter de cruise control niet uitschakelt wanneer je van versnelling verandert. 

Test 2023 Suzuki V-Strom 800DE: ruige werker

Radargestuurd

De cruise control maakt deel uit van het ‘+-pakket’ en is voor het eerst adaptief. Schakel je de cruise control in, dan zorgt het systeem ervoor
dat afstand tot het voortuig voor je steeds gehandhaafd blijft. Daarvoor gebruikt Yamaha de nieuwe Millimeter Wave Radar, een amper 200 gram wegend systeem dat, zoals de naam laat vermoeden, de afstand tot het voorliggende voertuig tot op een millimeter nauwkeurig kan meten. Die afstand tot je voorligger kan je desgewenst met een knop op de linker stuurhelft viervoudig instellen tussen één seconde en twee seconden, waardoor het systeem relatief gezien snelheidsafhankelijk is. Vertraagt het voertuig voor je, dan doet de Yamaha dat ook. Versnelt het voertuig voor je, dan versnelt de Yamaha mee. In beide gevallen voelt deze technische tussenkomst heel natuurlijk aan en al snel wordt duidelijk dat dit systeem zorgt voor comfort en daardoor minder vermoeidheid. Helemaal mooi is dat het systeem je ook bijstaat bij het inhalen van je voorligger. Want zodra je de knipperlichten activeert, wordt er automatisch snelheid opgebouwd om het inhalen zo vlot mogelijk te laten verlopen. Dat voelt aanvankelijk een beetje vreemd, maar het werkt prima. Nog mooier wordt het wanneer het systeem in een bocht corrigeert. De meetgegevens van de 6-assige IMU worden dan ingezet om de cruise control aan te sturen en snelheidsaanpassingen te beperken in functie van de hellingshoek. De Yamaha Tracer 9 GT+ beschikt over elektronisch geregelde vering van KYB (tweevoudig instelbaar) en de actieve cruise control zal ook die aansturen. Moet het systeem hard vertragen, dan wordt eerst de motorrem geactiveerd, vervolgens worden de remmen geactiveerd en wordt de demping van zowel de voorvork als de achtervering aangepast. Maar wat als je zelf remt? Dan wordt de cruise control immers uitgeschakeld en ben jij dus aan de beurt om de
afstand met je voorligger ‘gezond’ te houden. 

Nou, dat klopt in dit verhaal maar ten dele. De Tracer 9 GT+ is immers als eerste ter wereld uitgerust met het Yamaha Unified Brake System. Dit in- en uitschakelbare remsysteem gebruikt alle data die het cruise-controlsysteem ook gebruikt, maar zal pas ingrijpen als het detecteert dat de remkracht van de bestuurder onvoldoende is om een aanrijding te voorkomen. Het systeem zal dan remdruk opbouwen en de afstelling van de vering optimaliseren. Verder zorgt het voor een
optimale remkrachtverdeling tussen voor- en achterrem. Alsof dat niet volstaat, zal het je ook bijstaan bij het remmen in bochten. Rem je te hard in een hellingshoek, dan grijpt het systeem in en stuurt zowel de remdruk als de demping van de vering bij. Het resultaat van dit alles is best indrukwekkend.

Volledige connectiviteit

We hadden tijdens de testrit haast onbeperkt de mogelijkheid om al deze nieuwe elektronische hulpmiddelen te testen en zowat iedereen was het er over eens dat de werking ervan zodanig goed is, dat het echt voor een toegevoegde waarde zorgt. Bovendien zijn, ondanks de complexiteit van het systeem, de instellingen ervan bijzonder eenvoudig en duidelijk zichtbaar op het nieuwe dashboard. Dat nieuwe dashboard is een échte verbetering tegenover dat van de Tracer GT. Het 7-inch TFT-scherm is helder, toont heel veel goed afleesbare informatie, heeft volledige connectiviteit (met Garmin GPS-functie op het dashboard) en is ruim instelbaar wat betreft lay-out en indeling. Maar de grootste stap voorwaarts wordt gemaakt met de nieuwe bediening van het dashboard. Geen scrollwiel meer, maar wel een handig joystickje waarmee je deze bijzonder geavanceerde machine heel eenvoudig en snel kan instellen. Hoera! 

Conclusie 2023 Yamaha 9 Tracer GT+

Zit er voldoende ‘plus’ in deze nieuwe Tracer 9 GT+? Ongetwijfeld! De nieuwe rijhulpsystemen zijn bijzonder complex, maar het gebruik ervan is eenvoudig en de werking erg efficiënt. Bovendien maken ze van de Tracer GT een nog fijnere machine. Het heerlijke blok, het goede rijwielgedeelte, het comfort, de uitrusting en nu ook de elektronica staan op een bijzonder hoog niveau. Dit alles maakt van de Tracer 9 GT+ een heel aangename, snelle en comfortabele machine waarmee de reisweg vaak fijner zal zijn dan het reisdoel zelf. Als minpuntjes onthouden we dat er rond 6.000 toeren wel wat motortrillingen voelbaar zijn in het stuur en dat de middenbok aan de linkerkant in de weg zit voor je hiel. Maar voor het overige is het moeilijk om deze Yamaha op fouten te
betrappen. Met een prijs van € 18.499,- is de Tracer 9 GT+ niet goedkoop. Je krijgt daarvoor wel een machine die heerlijk stuurt, standaard voorzien is van twee ruime zijkoffers, dankzij de
instelbare ruit voldoende windbescherming biedt en op elektronisch vlak heel veel nuttigs te bieden heeft. Zelden voelde een + zo positief! 

Pluspunten 2023 Yamaha 9 Tracer GT+

  • Nieuwe technologie werkt goed
  • Quickshifter
  • Dashboard

Minpunten 2023 Yamaha 9 Tracer GT+

  • Plaatsing middenbok
  • Motortrillingen
Test 2023 Yamaha 900 Tracer GT+

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (2)

GE
Goof Eijkelenboom
14/09/2023

Tevreden rijder

Totaalscore(5 van 5)
Motorblok (5 van 5)
Stuureigenschappen (5 van 5)
Vering en Demping (5 van 5)
Remmen (5 van 5)
Afwerking (4 van 5)
Uitrusting (5 van 5)
Verbruik (5 van 5)
Prijs/Kwaliteit (5 van 5)
Comfort (5 van 5)
Februari 2023 de Tracer 9 GT gekocht. In de voor mij prachtige rode kleurstelling. Inmiddels 8500 km rij-ervaring. Ontzettend fijne motorfiets, genoeg vermogen, prima zithouding, fijn motorblok, goede stuur-eigenschappen. Zeker in de Alpen komt dat tot zijn recht. De koffers zorgen ook voor genoeg bagage mogelijkheden. Kortom; zeer tevreden over deze motorfiets. Als ik wat negatiefs kan noemen, zijn het de richtingaanwijzers aan de voorkant. De bevestiging ervan is niet echt stevig. Zowel links als rechts zijn ze al een keer door hun behuizing gedrukt. En daar is niet veel kracht voor nodig. Is wel makkelijk te repareren maar was wel hinderlijk. En als laatste vond ik persoonlijk de display op mijn vorige Tracer 9 wat mooier. Dat was 1 geheel, terwijl de "duikbril " opzich prima funtioneerd. Zeker de display op de nieuwe gt+ ziet er voor mij persoonlijk mooier uit. Samengevat: grote aanrader. Je krijg echt waar voor je geld.
A
Alex
15/05/2023

Yamaha Tracer 9 GT 2022

Totaalscore(4 van 5)
Motorblok (5 van 5)
Stuureigenschappen (4 van 5)
Vering en Demping (3 van 5)
Remmen (4 van 5)
Afwerking (4 van 5)
Uitrusting (5 van 5)
Verbruik (4 van 5)
Prijs/Kwaliteit (4 van 5)
Comfort (5 van 5)
Heerlijke motor, had hiervoor al een tracer MT-09 uit 2015. De nieuwe is echter veel comfortabeler met goede touring eigenschappen. De electronisch vering vind ik tegenvallen. Mijn oude met Hyperpro vering stuurde beter. Ook de hardste(sportiefste) stand vind ik te week. Voor de rest niets dan lof, behalve het slecht afleesbare dashboard.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

Februari 2023 de Tracer 9 GT gekocht. In de voor mij prachtige rode kleurstelling. Inmiddels 8500 km rij-ervaring. Ontzettend fijne motorfiets, genoeg vermogen, prima zithouding, fijn motorblok, goede stuur-eigenschappen. Zeker in de Alpen komt dat tot zijn recht. De koffers zorgen ook voor genoeg bagage mogelijkheden. Kortom; zeer tevreden over deze motorfiets. Als ik wat negatiefs kan noemen, zijn het de richtingaanwijzers aan de voorkant. De bevestiging ervan is niet echt stevig. Zowel links als rechts zijn ze al een keer door hun behuizing gedrukt. En daar is niet veel kracht voor nodig. Is wel makkelijk te repareren maar was wel hinderlijk. En als laatste vond ik persoonlijk de display op mijn vorige Tracer 9 wat mooier. Dat was 1 geheel, terwijl de "duikbril " opzich prima funtioneerd. Zeker de display op de nieuwe gt+ ziet er voor mij persoonlijk mooier uit. Samengevat: grote aanrader. Je krijg echt waar voor je geld.Heerlijke motor, had hiervoor al een tracer MT-09 uit 2015. De nieuwe is echter veel comfortabeler met goede touring eigenschappen. De electronisch vering vind ik tegenvallen. Mijn oude met Hyperpro vering stuurde beter. Ook de hardste(sportiefste) stand vind ik te week. Voor de rest niets dan lof, behalve het slecht afleesbare dashboard.Test 2023 Yamaha 9 Tracer GT+: dikke plus!