Test Indian Chief Dark Horse & Chief Bobber Dark Horse

Stel dat jij ooit een eeuw oud mag worden, wat zou je dan graag willen hebben? Een nieuw hart, een vers stel benen, een facelift? Indian laat in ieder geval de honderdjarige Chief niet uitdoven, want het modeljaar 2022 staat levendiger dan ooit op ons te wachten. Voor een mooie testrit in de Ardennen! Wij zijn benieuwd of een van de coolste motornamen – Wat rij jij? ‘Een Indian Chief!’ – ook verfrissend is om mee te rijden?

De Indian Chief komt naar de Benelux in drie varianten. De standaardversie met een laag stuur, gegoten velgen en voetsteunen in de middenpositie onder je. De Bobber krijgt een hoger stuur, spaakvelgen met dikkere banden, naar voren gerichte voetsteunen en een bedekte vering. Op de Super Chief Limited beschik je tenslotte over meer comfort dankzij een ‘quick release’-windscherm, zadeltassen, een duozit en een stuur dat wat meer naar je lichaam toe staat. De standaard Chief en Chief Bobber komen trouwens altijd in de Dark Horse-uitvoering naar ons, wat zoveel betekent als een zwart motorblok en matzwarte uitlaten. Het is ook met die twee versies dat we vandaag gaan rijden.

Nu de line-up duidelijk is, is het nog maar een kwestie van opstappen en vertrekken. Daarbij valt op dat er op de Chief Bobber toch heel wat detailwerk anders is dan op de Chief, zoals bijvoorbeeld het stickerlogo op de tank van de Bobber en een 3D-logo op de tank van de Chief. Of het verschil in unieke kleurstellingen tussen beide Chiefs. Om maar te zeggen dat de twee machines in de basis heel gelijk zijn, maar dat ze bij Indian niet hebben geaarzeld er eigen modellen van te maken. Het is ook op detailwerk dat je ziet hoe mooi deze Chiefs afgewerkt zijn, ondanks dat het basisconcept heel simpel is. Een concept dat al jaren werkt (dik motorblok, lange wielbasis, weinig plaatwerk, lage zit) en dat vraagt om te personaliseren.

Indian Chief Dark Horse

Display met Ride Command

Leuke, moderne toevoegingen zijn de keyless-sleutel, cruisecontrol en led-verlichting rondom, met vooraan de duidelijke Indian-insigne die steeds oplicht. Eenmaal plaatsgenomen op het lage zadel valt meteen het 4 inch display op. Dat combineert de klassieke ronde look met een mooi vormgegeven en duidelijk touchscreen. Je kunt ermee navigeren met de ingebouwde gps-functie, je smartphone verbinden via bluetooth om ritten te plannen en na te kijken, en alle instellingen van de motor bedienen. Het systeem werkt intuïtief en werkt dankzij de snelkoppelingen onderaan het ronde ‘klokje’ ook snel. Dat maakt het een stuk veiliger dan die systemen waarbij je bijna moet stilstaan langs de weg om iets te veranderen. Zo kun je op de Chief makkelijk wisselen tussen een wat meer klassiek vormgegeven snelheidsmeter met toerenteller of een sportievere lay-out. Handig aan het systeem is dat steeds, in welke functie of instelling dan ook, snelheid en ingeschakelde versnelling weergegeven wordt.

You’ve been… Thunderstroke

Dat is maar goed ook, want het Thunderstroke-blok levert een stevige 162 Nm koppel bij slechts 3.200 tpm. Trouwens, die naam ook weer. ‘Ik rij met een Suzuki K5-blok. En jij?’ ‘Dit ding hier? Da’s een Thunderstroke!’ Geweldig toch. De 1890 cc grote V-twin levert zijn vermogen zeer soepel en met veel punch af, exact zoals je het verwacht. Hoog in toeren heb je niets te zoeken, want het is onderin waar het gebeurt. We werden wel verrast door de drie verschillende rijmodi, die sterk van elkaar verschillen. Zo wisselden we een keer van Sport naar Tour en moesten bijna dubbel zoveel gas geven alvorens er iets gebeurde. Uiteindelijk went je pols aan alles, maar de normale Standard-setting vonden we het aangenaamst en het best passen bij de Chief. In de Tour-mode is het karakter wat weg, in Sport reageert het blok behoorlijk heftig, zonder extreem te zijn.

Test 2022 Indian FTR R Carbon: Bochtentracker

Zitpositieperikelen

Tijdens het rijden zijn er twee dingen die ons opvallen, zowel negatief als positief. We zullen met het negatieve beginnen, want dat werkt psychologisch gewoon beter. De zitpositie is goed behapbaar, maar door het lage, kleine en harde zadeltje krijg je snel pijn in de onderrug en aan je staartbeen. Dat zeggen niet alleen wij met onze 1m90, maar ook andere, kleinere journalisten. Opvallend daarbij is dat de zitpositie op de Bobber – voeten naar voren, handen hoog – comfortabeler is dan op de standaard Chief met de voeten onder je en de handen voor je. Een logische verklaring hebben we er niet voor, want je verwacht het net andersom. Maar kijk, zo zie je dat het altijd belangrijk is om eens een flinke testrit te maken.

Puik stuurgedrag

Ze zeggen van Indians dat die machines best goed sturen. Ook hier weer verwacht je dat niet omdat het best grote, zware, lage motoren zijn. Dus komen we bij het positieve punt van de Chief. Wat ‘ze zeggen’ klopt ook. De Chief stuurt voor een dik 300 kg zware cruiser helemaal niet slecht. Het mag nogal wiedes zijn dat je er geen extreme hellingshoeken mee kunt maken omdat je dan de voetsteunen aan de grond rijdt, maar het stuurkarakter zelf is smetteloos. De Chief laat zich graag in een bocht gooien en laat hem er daarna ook weer mooi uit sturen – niet onbelangrijk! Hij blijft verrassend stijf en op koers, ook als er wat oneffenheden opduiken. De remmen voldoen prima, zonder uit te blinken. De ingenieurs bij Indian hebben er dus goed aan gedaan om de nieuwe Chief maar liefst 8 cm korter te maken dan de vorige Chief (Vintage).

Conclusie Indian Chief Dark Horse & Chief Bobber Dark Horse

Puur qua rijden verschillen de Chief en Chief Bobber niet zo veel. Door de wat sportievere zitpositie op de Chief wordt het bochtenwerk wat makkelijker en voelt het vooral natuurlijker aan, maar verder dan dat doet ook de Bobber het niet verkeerd op de Ardeense kronkelwegen.

De Chief is zo’n typische motor die positief verrast. Zijn het niet de sportievere rijders, de adventuremannen of de naked bikedudes, dan zijn het wel de cruiserboys die van concurrerende merken komen. Wij kunnen alvast zeggen dat we als niet-in-een-hokje-te-stoppen-objectieve-journalisten met een grote glimlach afstapten.

Pluspunten Indian Chief Dark Horse

Display, retrostijl met moderne toetsen, stuurgedrag

Minpunten Indian Chief Dark Horse

Te hard zadel, rugpijn, prijsverschil Bobber

Indian Chief Dark Horse

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?