dinsdag 16 april 2024

Suzuki UX150 Sixteen – Marathonmotor

Suzuki UX150 Sixteen – marathonmotor. De ene scooterrijder is de andere niet. Gerard Slagers is zijn leven lang al motorrijder in hart en nieren, maar kocht een scooter ‘voor erbij’ voor woon-werkverkeer. Dat werd een lichte 150cc-Suzuki. In het begin was er hoongelach toen hij samen met clubgenoten tochtjes maakte. Totdat er bochtige weggetjes opdoken en hij gewoon het tempo meereed. En dat bij een brandstofverbruik van 1 op 33!

Gerard Slagers (62) uit Almelo kreeg in een gezin van negen kinderen het motorrijden met de paplepel ingegeven. ‘Mijn vader reed motor en van hem komt denk ik het virus. Ik had drie oudere broers (en drie jongere) en die reden motor. Racen met tweetakten bij de NMB in de jaren zeventig. Dat waren nog eens tijden. Oude rommel als je vergelijkt waarmee nu wordt gereden, maar wel veel plezier. En veel zelf sleutelen. Als twaalfjarig jongetje mocht ik al voor op de motor zitten bij een van mijn broers en zelf gas geven. Dat ik op mijn achttiende opging voor mijn motorrijbewijs was dan ook een vanzelfsprekendheid. Een paar lessen en een oefenvergunning, en ik haalde mijn rijbewijs. Mijn eerste motor was een oude Ducati Desmo-racer. Geen succes, te vaak kapot. Met de opvolger, een Honda CB500 ging het beter.’

Man en motor

NaamGerard Slagers
WoonplaatsAlmelo
Leeftijd62
Beroepvrachtwagenchauffeur
Rijdt sinds1977
Aangeschaft2008
Nieuwprijscirca € 3.000,-
Dagwaardecirca € 500,-
Rijstijlsportief
Gebruikwoon-werk en toer
Brandstofverbruik1:33
Olieverbruiknihil
Onderhoudmotorzaak en zelf
Bouwjaar2008
Kilometerstand79.900 km

Toen hij daar op uitgekeken was, kocht hij een Honda CB750. ‘Circuit Hengelo was voor ons niet al te ver weg en we gingen daar wel eens naartoe om (illegaal) te racen. Voor de bekende Molenbocht zitten twee knikken in de weg. Als je die verkeerd aanstuurde, vloog je het weiland in. Dat overkwam mij dus ook. De motor liep schade op, zeg maar zo krom als een hoepel, waarop de motor naar de boerderij vlak bij de bocht werd geduwd. Geloof het of niet, ik was nummer twaalf die dag. Zegt de bewoonster van die boerderij doodleuk dat het die dag nog best meeviel! Met die CB750 was het al de vierde crash. Geen wonder dat mijn vader wel eens tegen mij en mijn broers de opmerking maakte:

“dat is geen rijden, maar laagvliegen”. Gelukkig zijn er nooit ernstige ongelukken gebeurd. Van de kromme CB750K7, echt een fijne motor, viel weinig meer te maken. De opvolger, een CB750F1, heeft nooit kunnen tippen aan de K7. Deze motor stuurde minder goed. Ik heb hem wel “op” gereden – de olie kwam door de uitlaat naar buiten. Niet zo verwonderlijk, want er werd bijna alleen maar vol gas mee gereden.’

De Honda maakte plaats voor een Kawasaki Z650 bouwjaar 1978. Gerard: ‘Met die motor ben ik nooit vriendjes geworden, simpelweg omdat de motor niet fijn stuurde. Lang heb ik die motor daarom niet gehad. Ondertussen was ik wat ouder en misschien ook wat rustiger geworden, wat me deed besluiten om in 2000 een Suzuki Tempter GR650X aan te schaffen. Deze tweecilinder is in Nederland vrij onbekend. Het model leende zich goed voor rustige ritjes en daar moest het dan ook bij blijven. Omdat onderdelen en accessoires voor de Tempter lastig waren te verkrijgen en het brandstofverbruik aan de hoge kant was, ontstond bij mij belangstelling om voor woon-werkverkeer op zoek te gaan naar een alternatief. Dat alternatief werd de 150cc-scooter.’

Yamaha TDM 900 – Marathonmotor

Uitlaat

Als lid van Motorclub de Toerenteller uit Albergen ging Gerard geregeld mee tijdens toertochten. ‘Toen ik daar voor het eerst verscheen met mijn Suzuki UX150-scooter had je die gezichten eens moeten zien. Als vrienden onder elkaar zouden ze onderweg wel op me wachten. Maar tot hun verbazing, en ook wel wat tot de mijne, was het geregeld zo dat ik op hen moest wachten in plaats van andersom. Daarmee behoorde het hoongelach en de opmerking “wat kom je doen met dat schijtding” snel tot het verleden. Natuurlijk, als het op pure snelheid aankomt, ben ik nergens, maar op kleine bochtige weggetjes rijden ze niet bij me weg. Zeker de eerste jaren gebruikte ik het rubber van de banden tot aan het randje. Met zo’n lichte scooter kun je ongelooflijk raggen. Na het overlijden van mijn vrouw in 2016 is het plezier om lekker motor te rijden lang weg geweest, maar ik merk dat het het laatste jaar weer de goede kant op gaat. Om prettig motor, of scooter, te kunnen rijden moet je geen sores aan je kop hebben.’

Slagers kocht de één jaar oude Suzuki Sixteen (zoals dit type wordt genoemd) in 2009 voor een bedrag van 2.500 euro. De post afschrijving kan dus nooit erg hoog zijn. Gerard: ‘Dat klopt en met brandstof, 1 op 33, springt de Suzuki ook zuinig om. Dat maakt hem ideaal voor woon-werkverkeer. Maar geloof het of niet, ik heb er niet minder plezier op dan op mijn Honda NCX700 die ik een paar jaar geleden heb gekocht. De goedkope aanschafprijs (nieuw 3.000 euro) is wel terug te vinden in de kwaliteit van de scooter. Neem de uitlaat, dat is een prulding. De puntlassen van de tussenschotjes in de demper lieten al vrij snel los met een stevig gerammel als gevolg. Via via vond ik iemand die dat in het kader van vrijwilligerswerk wilde repareren. Maar niet lang daarna was de demper weer stuk. Een nieuwe van Suzuki ging me 800 euro kosten, wat ik belachelijk veel vond. Daarom heb ik voor 300 euro een nieuwe G.P.R gekocht. Die maakt wel iets meer lawaai. Om de buurt te vriend te houden rij ik ’s morgens vroeg het eerste stuk altijd heel rustig.’

Aandrijving

Tot 2015 deed Gerard het onderhoud aan zijn scooter (en motor) meestal zelf. ‘Totdat mijn vrouw ziek werd en later stierf. Het ontbrak me daarna aan de tijd om zelf dat onderhoud te doen. Maar een lekke kleppendekselpakking had ik zo vervangen. Het zweten van de voetpakking was lastiger te verhelpen. Voor een nieuwe pakking moest het blok eruit, maar dat wilde ik niet. Met vloeibare pakking de zaak dicht smeren wilde eerst maar niet lukken omdat je er niet met je vingers rondom bij kunt. Echter na de derde poging was het zweten toch verholpen. De kapotte startmotor heb ik zelf kunnen vervangen. Door een slecht contact van de stekker van de spanningsregelaar ging de dynamo stuk. Jammer dat ik toen het donor-blok, voor 250 euro gekocht bij Boonstra, nog niet had. Dan had ik geen nieuwe dynamo hoeven te kopen.’

Net als de uitlaat is ook de buddyseat niet het beste onderdeel van de Suzuki. De stiknaad in het midden (bij de verhoging) van de seat ging al vrij snel stuk. Gerard: ‘Een paar jaar geleden vond ik voor 65 euro een tweedehands buddyseat. Dat oogt toch beter. Bij 65.000 kilometer begon de aandrijflijn een onheilspellend geluid te maken. Bij Motor Oost werden de onderdelen die daarvoor verantwoordelijk werden geacht vervangen. Maar helaas was daarmee het probleem niet opgelost. Opnieuw werd de zaak open gehaald en ik mocht meekijken. Toevallig vielen onze ogen op de achterste poelie van de CVT. Aan de zijkant zit een mechanisme met in het midden een as en een veer. Die as was deels gescheurd, wat voor onbalans en het genoemde trillen zorgde. Dat leverde alles bij elkaar een flinke kostenpost op. Achteraf gezien had ik het misschien beter niet kunnen laten repareren, want zoveel was mijn scooter niet meer waard. Die “pijn” ben ik inmiddels al lang weer vergeten, want met bijna 80.000 kilometer op de teller doet de Suzuki het nog prima.’

Suzuki UX150 Sixteen op de brug

Bij Motor.NL-expert Van Sleeuwen in Volkel staan geregeld scooters op de brug, maar minder vaak dan bij een motorzaak in stedelijk gebied. Van Sleeuwen: ‘Hier in de dorpen zijn motorscooters minder in trek. Motorrijders halen hun neus er voor op. Ik heb er eentje staan voor bruikleen. Soms met enige tegenzin nemen klanten hem toch maar mee. Maar negen van de tien keer krijg ik van deze “leners” wel de reactie dat zo’n scooter beter rijdt dan ze hadden verwacht. Zo is het ook met deze Suzuki. Het stelt allemaal niet zo heel veel voor, maar je kunt je er snel en gemakkelijk op verplaatsen. Maar of het ooit zover komt dat je als scooterrijder ook als motorrijder wordt gezien betwijfel ik.’

Als Gerard (Slagers) met zijn Sixteen aan komt rijden is er een rammel vanuit het motorblok te horen. ‘Ik heb dat al eens eerder gehoord, maar weet niet wat het is.’ De andere Gerard (Van Sleeuwen) heeft wel een vermoeden. Om de Suzuki te kunnen starten moet een van de remhendels worden ingeknepen en tegelijk de startknop worden ingedrukt. Die startknop blijft hangen en als er dan geremd wordt, begint de startmotor te draaien. Met wat WD40 komt de startknop los en is het euvel verholpen. Hiermee is erger voorkomen.

De remschijven van de Suzuki hebben zowel voor als achter hun beste tijd gehad. De remwerking is er echter nog niet minder om. Op een paar kleine beschadigingen na, herinneringen aan een crash, ziet het kuipwerk er nog goed uit. Slagers: ‘Ik ben een keer iets te enthousiast over een rotonde geknald. Ook het scherm was beschadigd, maar voor 12,50 euro vond mijn dochter op Marktplaats een vervangend scherm. Soms moet je geluk hebben.’

De Sixteen is normaal niet voorzien van een jiffy, alleen een middenbok. De middenbok op zich is nog wel stevig, maar het scharnierpunt is uitgelubberd en kan niet zomaar worden vervangen. Een elastiek (binnenband van een fiets) zorgt ervoor dat de middenbok tijdens het rijden niet op en neer klappert. ‘Een andere oplossing kon ik zo vlug niet bedenken. Niet mooi, maar wel simpel en gratis. De jiffy functioneert overigens prima’, aldus de eigenaar.

Hoe lang Gerard Slagers van plan is om met de Suzuki door te rijden weet hij niet. ‘De scooter is zeker nog niet op, verkeert technisch in goede staat en ik rij er nog graag mee. Zolang er geen grote onkosten komen rij ik door. Qua inruil levert de Suzuki amper nog iets op. En als deze het begeeft, komt er vrijwel zeker weer een andere scooter waarmee ik bijna dagelijks van Almelo naar mijn werkgever in Holten rij.’

Pluspunten Suzuki UX150 Sixteen

Handelbaarheid, zuinig

Minpunten Suzuki UX150 Sixteen

Kwaliteit uitlaat laat te wensen over

Suzuki UX150 Sixteen: goed om te weten

De Suzuki UX150 Sixteen verscheen in 2008 op de Nederlandse markt en hield het daar vijf jaar vol. De scooter moet het niet hebben van een hoge topsnelheid, maar wel van een flitsende acceleratie en een laag brandstofverbruik. De UX is er in twee uitvoeringen: 125 cc en 150 cc. Afgezien van de cilinderinhoud zijn beide modellen gelijk. Met zijn top van 120 km/u kan de UX150 redelijk mee op de snelweg nu de maximumsnelheid daar is teruggeschroefd tot 100 km/u. Maar in de stad en in het buitengebied voelt de UX150 zich toch veel beter op z’n gemak. 

Richtprijzen bij motorzaak

Het aanbod van gebruikte Suzuki UX150-motorscooters is mondjesmaat. Als je er eentje vindt, die in goede staat verkeert, reken dan op een bedrag van rond de € 1.500,-.

Reparaties en problemen

  • 20.000 km uitlaatdemper gelast
  • 35.000 km pakking kleppendeksel vervangen
  • 40.000 km startmotor vervangen
  • 45.000 km uitlaat vervangen
  • 50.000 km lekkage voetpakking verholpen
  • 55.000 km dynamo vervangen
  • 60.000 km buddyseat vervangen
  • 65.000 km CVT-aandrijfunit en lagers vervangen

Merkenclub

Er is geen merkenclub voor de Suzuki UX150 Sixteen. Maar zoek je als scooterrijder contact met andere scooterrijders, kijk dan eens op www.scootertourclubnederland.com.

Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen