Zero Motorcycles: Elektrisch motorrijden. Hoe zit dat nou?

Elektrisch motorrijden. Hoe zit dat nou? Er valt veel te zeggen over elektrische motoren. En het onderwerp is ook prima euh… brandstof voor verhitte discussies tussen motorrijders. Maar dan moet je wél weten waarover je praat. Dus togen we mrt een zwik Zero Motorcycles langs de Loosdrechtse Plassen, in natuurgebied waar elektrisch motorrijden tot z’n recht komt. Het Amerikaanse Zero Motorcycles staat te boek als marktleider binnen het segment van de elektrische motorfietsen. De Californiërs brengen anno 2021 negen verschillende modellen op de markt. De vijf deelnemers van Motor.NL kregen er drie gepresenteerd: de SR/F, Zero’...
Elektrisch motorrijden. Hoe zit dat nou? Er valt veel te zeggen over elektrische motoren. En het onderwerp is ook prima euh… brandstof voor verhitte discussies tussen motorrijders. Maar dan moet je wél weten waarover je praat. Dus togen we mrt een zwik Zero Motorcycles langs de Loosdrechtse Plassen, in natuurgebied waar elektrisch motorrijden tot z’n recht komt. Het Amerikaanse Zero Motorcycles staat te boek als marktleider binnen het segment van de elektrische motorfietsen. De Californiërs brengen anno 2021 negen verschillende modellen op de markt. De vijf deelnemers van Motor.NL kregen er drie gepresenteerd: de SR/F, Zero’s gooi naar een naked/roadster, de SR/S, een sportiever tourer met een kuipje en een iets andere zitpositie en ten slotte ook de DS, een meer op het avontuur gerichte, hoogpotige dual-sportmotor. Elk hebben ze één ding gemeenschappelijk: een 100% elektrische aandrijving. Hypermodern dus, en dat is vooral voor onze jongste deelnemer, Nick Windmeijer (24), even wennen. Nick is oldtimerfanaat: ‘Mijn jongste motor is eentje uit 1992, mijn oudste werd gebouwd in 1974. Van dat soort motoren gaat mijn hart echt sneller kloppen.’ Maar dat neemt niet weg dat hij uitkijkt naar de ervaring. ‘Ik ben heel erg benieuwd. Ik rijd wel ’s een elektrische auto en dat bevalt me prima. Volgens mij is dit niet zomaar een moderne motor, maar gewoonweg de toekomst.’. Voor Fred Kool (33) is een elektrische motorfiets misschien zelfs wel de nabije toekomst: ‘Aangezien we binnenkort een van onze auto’s van de hand doen, ben ik op zoek naar een motor voor woon-werkverkeer. Elektrisch is daar een serieuze optie. In aankoop iets duurder, maar qua onderhoud en verbruik natuurlijk heel wat goedkoper. Hopelijk helpt deze ervaring bij onze beslissing.’ Hoe zit dat nu? Die ervaring begint met de praktische uitleg over hoe zo’n elektrische Zero werkt. De SR/S en de SR/F beschikken over vijf rijmodi: ECO, RAIN, STREET, SPORT en de volledig instelbare CUSTOM-rijmodus. De DS doet het met de modi ECO, SPORT en CUSTOM. Om onaangename verrassingen te vermijde, raden we iedereen aan om in de ECO-stand te vertrekken. Daarbij schiet de motor niet al te vinnig uit de startblokken bij een draai aan het hendel en maak je ook meteen kennis met de regeneratieve motorremkracht waardoor bij het uitrollen de accu lichtjes bijlaadt. Test 2022 Zero FXE: Virusremmer We beginnen de route door de prachtige natuur rondom de Loosdrechtse Plassen. De rit leidt ons over de grens tussen Noord-Holland en Utrecht naar Maartensdijk voor de eerste fotolocatie. Daar draaien we een rustig weggetje in tussen de velden en passeren een koppel, dat aan het wandelen is met een paard. Een groep motoren en een paard op dezelfde openbare weg, dat veroorzaakt wel eens wrijving. Maar de elektromotoren van de Zero’s zijn fluisterstil, waardoor we tijdens het passeren getrakteerd worden op een vriendelijk knikje van het duo. De vijf Motor.NL-testrijders-voor-één-dag krijgen een inkijkje in het leven van motorjournalisten en laten zich gewillig op de gevoelige plaat vastleggen. Dat betekent concreet veel wachten, maar op een stille, trilling- en geurloze machine heb je des te meer oog en oor voor het decor waarin je je bevindt. Geruisloos, verantwoord genieten van motorrijden en van de omgeving: met een Zero lukt het prima. ‘Ik woon zelf in een gebied waar de dijken soms afgesloten worden in het weekend omwille van geluidsoverlast door motoren’, getuigt Mérette Kiers (36). ‘Die dijkbewoners zullen wellicht blij zijn met deze evolutie.’ Maar mist ze zelf dat trillen en dat geluid niet te veel? ‘Dat had ik zelf ook gedacht, maar de vlotheid en snelheid van deze Zero’s maakt veel goed. Ik kan niet zeggen dat ik echt iets mis’, vult Mérette aan. Snel! Snelheid, dat is het buzzwoord tijdens de volgende fotostop, in een bocht bij Fort Tienhoven nabij Stichtse Vecht. De aanvankelijke voorzichtigheid met de ECO-modus heeft plaats gemaakt voor zelfvertrouwen en de SPORT-modus. We rijden de bocht een aantal keer op en af en Rens Bolkestein (59), heeft het duidelijk naar z’n zin. ‘In sportmodus moet je dat ding echt goed vasthouden, anders val je er gewoon af’, vertelt hij ons achteraf. Na de laatste fotostop lezen we dat er nog met gemak meer dan 100 km rijplezier in de accu’s van de Zero’s zit. De sfeer zit goed en het weer werkt mee, dus dat vraagt om een extra ommetje. Het tempo gaat flink omhoog en de Zero’s zoeven over de bochtige weggetjes langs de meanderende Utrechtse Vecht. Wanneer we even later het drukke stadscentrum van Hilversum bereiken, staan we in de middagfile. Het gemak van niet te hoeven ontkoppelen maakt dat comfortabeler dan anders. En we kunnen tijdens het aanschuiven nog rustig een praatje slaan met elkaar. Napraten We parkeren de Zero’s weer bij het redactiekantoor en praten na bij een koffietje. Die overstap van een knallende, trillende verbrandingsmotor naar een elektromotor, dat is toch even wennen. Of niet? ‘Ik verbaasde me over hoe gemakkelijk je eigenlijk opstapt en wegrijdt’, zegt Fred. Ook Judith Kol (45) uit Friesland denkt er zo over: ‘Het is veel gemakkelijker. Tijdens het elektrisch rijden hoef je enkel nog maar op het verkeer te letten en kan je je verder focussen op je houding. Je hoeft niet meer te onthouden in welke versnelling je zit bij het nemen van bochten of rotondes. Dat is echt ideaal’. Judith werkt als business controller en kijkt zodoende onder andere ook hoe bedrijven duurzamer kunnen werken. ‘Deze ervaring kan ik zeker meenemen’. Ook voor Rens is duurzaamheid een belangrijke factor. ‘Mijn auto is elektrisch en op mijn dak heb ik zonnepanelen. Ik ben nog niet aan een andere motor toe, maar heb zeker na deze rit veel interesse voor elektrische motorfietsen.’ En hoe vond onze oldtimerfanaat deze moderne ervaring? ‘Ik heb één keer naar de ontbrekende koppeling gegrepen’, lacht Nick. ‘Toegegeven: ik was eerst fel tegen elektrische motoren, maar daar moet ik toch van terugkomen. We reden een mooie route en de Zero heeft me aangenaam verrast.’ Daar is ook Mérette het mee eens. ‘Ik had wel verwacht dat ik het leuk zou vinden, maar het bleek nog leuker dan ik had gehoopt’. We rollen de kabels uit en leggen de Zero’s aan de stekker. Zo staan ze weer 100% klaar voor een nieuwe rit.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?