Test 2022 Zero FXE: Virusremmer

Test 2022 Zero FXE. Een elektrische motorfiets is de pleister op de mond van de anti-lawaaiclub. Hun gekrijs om 70 dB overstemt de 2022 Zero FXE, die onverschrokken over dijkwegen blijft jagen. Bocht na bocht en in alle stilte, terwijl dijkbewoners ongestoord hun laatste NEFOM-nieuwsbrief raadplegen. De Zero FXE is een virusremmer die activisme indamt en de weg plaveit naar nieuwe tijden waarin we ongehinderd en overal kunnen motorrijden. Waarom rijden we de 2022 Zero FXE? Als je een 11Kw-motor introduceert met 106 Nm zijn je oren wel gespitst. Koppel die waarde aan een gewicht van krap 150 kilo en je nieuwsgierigheid is gewekt. Is ...
Test 2022 Zero FXE. Een elektrische motorfiets is de pleister op de mond van de anti-lawaaiclub. Hun gekrijs om 70 dB overstemt de 2022 Zero FXE, die onverschrokken over dijkwegen blijft jagen. Bocht na bocht en in alle stilte, terwijl dijkbewoners ongestoord hun laatste NEFOM-nieuwsbrief raadplegen. De Zero FXE is een virusremmer die activisme indamt en de weg plaveit naar nieuwe tijden waarin we ongehinderd en overal kunnen motorrijden. Waarom rijden we de 2022 Zero FXE? Als je een 11Kw-motor introduceert met 106 Nm zijn je oren wel gespitst. Koppel die waarde aan een gewicht van krap 150 kilo en je nieuwsgierigheid is gewekt. Is de Zero FXE – een motor om je verder op te bekwamen - je eerste en meteen ook laatste motorfiets? De eerste keer dat we een glimp zagen van de nieuwe Zero was in 2019. Huge Design uit San Francisco schoot raak met de Zero X. De concept bleek de voorbode van de FXE, de nieuwe elektrische motorfiets die we rijden in de oude polders boven Amsterdam. Zonder COVID lijkt het een bewuste keuze van Zero; polders die met windmolens werden drooggemalen Die droogmakerijen van Leeghwater waren toentertijd uiterst modern. Net zoals een elektrische motorfiets op een slingerende dijk langs dijkwoningen modern aanvoelt. Je hoort niets, je voelt niets, je bent niemand tot last. Vooral in tijden als de onze is dat een bijzonderheid. Activistische burgerinitiatieven schreeuwen moord en brand over alles wat herrie en overlast veroorzaakt. Als een virus tast het gekrijs om maximaal 70dB steeds meer mensen aan en ook motorrijders moeten eraan geloven. Maar het is nog een onhaalbare eis en dat maakt het zo onverdraagzaam. Is de elektrische motorfiets dan de tijdrekker én voorbode van de nieuwe tijd? In elk geval sleur je de Zero FXE als willekeurig welke andere benzinemotorfiets van bocht naar bocht, terwijl in het weiland naast je de paarden ongestoord grazen. Zaligmakend Van een 11kW-motorfiets slaan we niet echt achterover. Wel van 106 Nm-koppel in combinatie met het equivalent van een 125cc-motorfiets. Want zo’n licht dingetje is toch de leermotor van een 18-jarige of - in de meeste EU-landen – de file-ontwijker van automobilisten. Met zoveel koppel heb je echt een sprinter onder je kont. De 2022 Zero FXE zal dan ook menig motorfiets verschalken bij een stoplichtsprint. Je wint al meters omdat je de luchtgekoelde ZF 7.2-aandrijving niet hoeft te schakelen. Gas geven is een pistoolschot dat altijd raak is, gepaard met een elastische versnelling. Daarbij is de FXE licht; 153 kilo is verwaarloosbaar. Je duwt ‘m zonder enige moeite over de hoge dorpel van je schuurtje. Daar is een plekje ook zo gevonden, zo rank is de FXE. Dat maakt ‘m tot een motorfiets die je vaak zult gebruiken. Het gemak waarmee je de Zero in een kleine ruimte draait, keert en parkeert is bijna zaligmakend. Lezerstest 2021 Triumph Trident 660 Grindtegel De spullen op de 2022 Zero FXE zijn ook dik voor mekaar. Het full colour tft-display laat je afhankelijk van je voorkeuren de ladingstatus van het accupakket, snelheid, mate van regenereren tijdens remmen, tripmeter etc zien. Het Cypher II-besturingssysteem, dat het algoritme van de aandrijving controleert, heeft ook drie standaard rijmodi: Road, Eco en Sport. Daarnaast is er nog een persoonlijk instelbare modus. Die regel je in met de Zero-app. Daarmee kun je ook de mate van motorrem instellen. Vanwege zijn enduro-achtige uiterlijk zou je denken dat het zadel van de Zero FXE zit als een grindtegel. Je denkt dat je prima zit, maar al snel voel je de steentjes individueel in je kont prikken. Het zadel van de FXE zit gewoon goed. Met het brede stuur in je knuisten zit je klaar voor de volgende bocht. Met de zekerheid van de Pirelli Diablo Rosso II-banden en de enkele J.Juan-rem in het voorwiel. Die is goed op z’n taak berekend, ook al omdat de 41mm-Showa vorkpoten niet torderen tijdens een stevige remming. De achterrem is prima te doseren voor kort keren op de weg. Op de FXE zit je vol in de wind, maar dat is nu eenmaal een consequentie van een pret enduro. Maar wat maakt het uit; in de stad of tijdens fileverkeer ligt de snelheid toch nooit hoog. Aantrekkelijk Als er een buzzwoord is tijdens de presentatie was het bereikbaarheid. Niet de bereikbaarheid van A naar B, want die is nog steeds beperkt, maar die van je portemonnee. De 2022 Zero FXE kost € 13.880,-. Daarmee is de Zero net zo duur als in België en dat is opmerkelijk. Kennelijk is er Zero veel om te doen om een volwassen elektrische motorfiets als de FXE voor een breed publiek toegankelijk te maken. En dat is de FXE; aantrekkelijk om te zien, om mee te rijden en voor je bankrekening. Nog geen 2 euro elektriciteit per 100 kilometer vraagt de Zero. En ja; het opladen vergt nog steeds tijd. Maar je hoeft er niet bij stil te staan, want opladen doe je ’s nachts als de stroom goedkoper is. En ja; de actieradius is nog steeds niet gigantisch. Maar voor een ritje op en neer naar je werk of voor een avondrondje als het stil is op straat, is de FXE heel geschikt. Conclusie 2022 Zero FXE De 2022 Zero FXE is een motorfiets die je vaker dan je lief is zult gebruiken. De FXE is licht en rank en heerlijk wendbaar. Met 106 Nm-koppel is het al helemaal geen doetje. De Zero FXE rijdt goed, remt goed en zit goed. Niets staat een jarenlange relatie met de FXE in de weg. Hou ‘m wel kort; een beetje gassen beperkt het bereik al gauw tot amper 100 km. Maar anders dan de meeste relaties kost de Zero FXE behalve verzekering en belasting nauwelijks geld. Je bespaart enorm op onderhouds- en brandstofkosten. En als je zonnecollectoren nog een overschotje hebben, lach je je helemaal in je vuistje. Pluspunten 2022 Zero FXE Gewicht, koppel, gebruiksgemak Minpunten 2022 Zero FXE Behalve actieradius en opladen accu’s niets

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?