zaterdag 14 december 2024

10 Duurste productiemotorfietsen die je – soms – bij een dealer kunt kopen

Met een gemiddelde prijs van zo’n € 65.000,- bewijzen de productiemotorfietsen hieronder dat er motorrijders met diepe zakken zijn in de motorwereld en dat prestaties, prestige, stamboom en exclusiviteit die motorrijders kunnen aantrekken. En blijkbaar doet het specifieke motorsegment er niet zoveel toe, want in deze bejubelde superklasse zijn cruisers, naked bikes, tourmotoren en superbikes vertegenwoordigd, zowel straatlegaal als voor circuitgebruik. Interessant genoeg is er niets met dirt- of dual-sportbanden vertegenwoordigd. Hoe zit dat? Hier zijn 10 van onze favoriete en dure productiemotorfietsen die je bij een dealer kunt kopen. Genoemde prijzen zijn regelmatig zonder NL-belastingen.

Arch KRGT-1

De Arch KRGT-1 wordt door specialist Arch omschreven als de ‘ultieme straatmachine’ en staat klaar om deze claim te verdedigen. Het vermogen komt van een S&S-V-twin met dubbele nokkenas met een cilinderinhoud van 2032 cc en is getuned voor een breed, volledig bruikbaar koppel. De grote motor nestelt zich in een op maat gemaakt hybride frame dat bestaat uit een stalen wieg en ruggengraat en een billet aluminium subframe en achterbrug. Overal in de machine is meer CNC-bewerkt aluminium te vinden, waaronder de tank, schetsplaten van het chassis en motorkappen. Arch heeft samengewerkt met Öhlins voor de eigen ophanging en beide uiteinden zijn voorzien van instelbare compressie, rebound en voorbelasting. Wielen van koolstofvezel (19 inch voor, 18 inch achter) worden gecombineerd met zeszuiger Monoblock-remklauwen voor en vierzuiger Monoblock-remklauwen achter. De adviesprijs is naar verluidt zo’n € 80.000,-.

De 10 duurste classicbikes op USA-veilingen

Bimota Tesi H2

Het nieuwste Bimota-experiment met naafbesturing en swingarm voorwielophanging, de Tesi H2, is veel verder gegaan dan de eerste Tesi die in 1989 op de straat kwam. Deze wordt aangedreven door een supercharged 998cc-vier-in-lijn van Kawasaki (met dank aan de H2/H2R/Z H2-familie) en produceert naar verluidt 228 pk bij 11.500 tpm (vergroot dat naar 239 pk met ram air in vol effect op snelheid). Voor het chassis is rondom bewerkt billet aluminium gebruikt, inclusief de inventieve dubbele achterbrug; de veerweg voor en achter is respectievelijk een bescheiden 99 mm en 129,5 mm. Niets heeft er ooit uitgezien als een Tesi, en deze versie is niet anders, met name dankzij de billet voorkant. De gepubliceerde prijs in Italië is 64.000 euro.

BMW M 1000 RR

Technologie die tot voor kort alleen beschikbaar was op WK-superbikes is nu beschikbaar op productiemodellen. Dat is het geval met de – schatting – 37.000 euro kostende M 1000 RR. Zijn 999cc-vier-in-lijn produceert naar verluidt een pittige 205 pk en je kunt ‘m tot 14.600 tpm opzwepen. Een geclaimd gewicht van 192 kilo geeft de motorfiets een waanzinnige vermogen-gewichtsverhouding van 1,06 kilo/pk – Veel beter dan een McLaren Senna van dik een miljoen euro. Bij het benaderen van de topsnelheid van de motorfiets, die naar verluidt 299 km/u haalt, genereren de winglets 22,6 kilo downforce voor optimale controle. Bovenop de basisuitrusting kunnen kopers van de M 1000 RR kiezen uit verschillende opties, waaronder een M Competition-pakket met carbon wielen en sierstrips; andere opties zijn een titanium demper en een datalogger met GPS-rondetijden.

Ducati Streetfighter V4 Lamborghini

Als je bedrijf eigendom is van een gigantisch wereldconcern dat ook Lamborghini bezit, waarom zou je dan geen hot rod met een Lambo-thema bouwen? Dat is het geval bij Ducati en zijn spectaculaire 208 pk sterke Streetfighter V4 Lamborghini met de vanafprijs van € 70.000,-. Ondersteund door de 1103cc-Panigale V4 S techniek en gedetailleerd om de Lamborghini Huracan STO supercar na te bootsen, is deze speciale Streetfighter afgewerkt in hetzelfde prachtige Citrea Green met oranje bekleding. De 177 kilo wegende machine draagt het nummer 63 als eerbetoon aan het jaar (1963) waarin Lamborghini werd opgericht en de 630 productie-eenheden die Ducati voor wereldwijd gebruik voor ogen had. Oh, en als je al eigenaar van een Lamborghini bent, kun je je Streetfighter V4 Lamborghini laten configureren zodat hij bij je auto past! Geld. Hebben. Is. Leuk.

Ducati Superleggera V4

Ducati bouwde de glorieuse Desmosedici RR in 2008, een op de MotoGP gebaseerde V4-superbike met een duizelingwekkende (destijds) adviesprijs van zo’n € 80.000,-. Spoel 15 jaar vooruit en maak kennis met de Superleggera V4, een lichtgewicht superbike in gelimiteerde oplage die door het bedrijf ‘de meest exclusieve Ducati ooit’ wordt genoemd. De cijfers zijn verbluffend: 234 pk uit de 998cc-Stradale V4 bij 15.250 tpm met race-uitlaat en een drooggewicht van 152,5 kilo, ook met een racekit gemonteerd. Het is echt waanzin, want de Superleggera V4 is naar verluidt de enige straatmotor ter wereld met een koolstofvezelframe, achterbrug en wielen. Dat verklaart misschien nog twee andere getallen: een geplande productie van slechts 500 stuks en een verkoopprijs van meer dan € 100.000,-.

Harley-Davidson CVO Road Glide Limited Anniversary

Omdat 2023 het jaar is waarin Harley-Davidson 120 jaar bestaat, heeft The Motor Company een groot feestelijk statement gemaakt met de € 72.995,- CVO Road Glide Limited Anniversary tourmotor. CVO staat voor Custom Vehicle Operations, sinds jaar en dag de maatstaf voor exclusieve H-D accenten in lak, afwerking en uitrusting. Zoals gebruikelijk bij de Road Glide komt het vermogen van een dubbelgekoelde Milwaukee-Eight 117 V-twin. Maar de Limited Edition voert de energie nog verder op, dankzij unieke zwarte en Heirloom Red-jubileumlak, verwarmde handgrepen en zadels, Alcantara-bekleding met contrasterende stiksels en met glas gevulde art-deco vliegende adelaar motieven en een met laser ingegraveerde uniek nummer op de tank.

Indian Challenger RR

Het nadrukkelijke succes in de waanzinnige King of the Baggers-serie heeft Indian ertoe aangezet om een voor het publiek verkrijgbare replica van de Challenger RR te produceren. Deze prestatievlaggenschepen zijn uitsluitend bedoeld voor gebruik op het circuit en er zullen er slechts 29 van worden gemaakt, een knipoog naar het racenummer 29 van titelwinnaar Tyler O’Hara uit 2022. Productiegebaseerd V-twin-vermogen is hier een must, en de gemodificeerde PowerPlus heeft een cilinderinhoud van 1835 cc, dankzij een big-bore kit, en is voorzien van CNC-geperforeerde koppen met S&S-nokken en billet tuimelaars, een groot 78 mm EFI-gasklephuis en een 2-in-1 race-uitlaat. Het motormanagement gaat via een Maxx ECU. Aanpassingen aan het chassis zijn onder andere Öhlins-vering, billet triple klemmen, een aangepaste achterbrug en 17-inch racewielen en -banden. En de prijs? In de USA vangen we een prijs op van een pittige 93.000 dollar, € 85.000,-. Slik.

Kawasaki H2R

Met een aanzienlijke marge is dit de meest gewaagde productiemotorfiets die Kawasaki ooit heeft aangeboden. De H2R kost maar liefst € 55.400,- en is net een vloeibare waterstofraket op wielen. De 998cc-vier-in-lijn is gehuld in een koolstofvezel carrosserie en wordt gevoed door een supercharger met 130.000 tpm, wat neerkomt op een gerapporteerde 326 pk bij 14.000 tpm. Het middenframe is van stalen buizen en de standaardbanden zijn race slicks. De elektronica is eersteklas, aangestuurd door een vijfassige Bosch IMU en inclusief launch en traction control, bochten-ABS, een Öhlins stuurdemper, een quickshifter en nog veel meer. De H2R is absoluut niet straatlegaal, maar kan met zijn gewicht van 216 kilo wel harder dan 300 km/u.

KTM Brabus 1300 R

De Brabus 1300 R is gemaakt in samenwerking met KTM en is voorzien van de bekende 1301cc-LC8 V-twin van de Oostenrijkse motorfabrikant. Samen met het chassis en de elektronica van de 1290 Super Duke R Evo is-ie goed voor zo’n 180 pk. Dus waarom koop je niet gewoon een Super Duke van € 26.200,- in plaats van de Brabus, met een adviesprijs van € 45.200,-? Een terechte vraag. Het antwoord is dat de Brabus 1300 R de eerste motorfiets is van de bekende Duitse fabrikant van luxe auto’s en een groot aantal exclusieve onderdelen bevat. De lijst begint met een carrosserie van koolstofvezel, op maat gemaakte negenspaaks gesmede aluminium wielen, unieke LED-verlichting en een verwarmd zadel. Over exclusief gesproken: er zouden slechts 77 exemplaren worden gebouwd in elk van de twee kleuren Magma Red en Signature Black.

MV Agusta Rush

Verwerk een massief blok anabole steroïden in een motorfiets, wikkel hem in een zwarte finish met prikkelende goudspatten en introduceer hem simpelweg als ‘beast mode’ op je website. Oké, doe dat dan maar niet. Maar één blik op de MV Agusta Rush en je zult concluderen dat er bizar veel hooliganism in het spel is. In feite richtte MV Agusta zich bij het maken van de 1000cc-viercilinder Rush op de van oudsher Amerikaanse dragrace-sport en voegde daar kenmerken aan toe zoals het schijfvormige achterwiel, samen met een LED-achterlicht dat doet denken aan vlammende zoomie headers. Het chassis, de motor en de elektronica zijn geleend van de populaire Brutale 1000 serie. De adviesprijs van de Rush was in 2021 € 38.300,-, maar op een occasionsite zagen we ‘m al staan voor € 44.500,-.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen