2019 BMW R1250 GS met Shiftcam

De zelfbenoemde Koning van de Reis-enduro krijgt een opvolger: BMW R1200 GS Shiftcam.

Alles aan onderstaande video lijkt heel officieel, maar uitsluitsel hierover heeft München nog niet gegeven. In plaats daarvan wordt veiligheidshalve gesproken van een lek.  Het zou dus zo maar kunnen zijn dat een nieuwe Gelände Strasse op stapel staat.  Maar zolang duurt het niet meer tot de Intermot…

Dat de inhoud van de boxer wordt vergroot van 1170 naar 1254 cc is al maanden geen geheim meer. Het gerucht ging lange tijd dat die zelfs variabel zou worden. Het ter ziele gegane automerk Saab heeft jaren geleden al eens met een variabel aantal cc’s geëxperimenteerd. Het zou dus kunnen dat BMW…

Het gerucht zou variabel op waarheid kunnen berusten. Immers laat de video wel een variabele kleptiming zien. Afhankelijk van het toerental krijgen de kleppen meer of minder lift. Waar dat goed voor is? In lage toeren meer koppel en in hoge meer vermogen. Dat laatste zou volgens de uitgelekte specs kunnen kloppen. Het vermogen stijgt van 125 naar 136pk en het maximum koppel ligt op 143Nm.

Aan de stroomlijn is het een en ander bijgeschaafd, maar frame en Telelever zijn ongewijzigd aanwezig. Het nieuwe 1254-platform maakt natuurlijk niet exclusief z’n debuut in de GS, maar zal ook verschijnen in de andere R-modellen. BMW kennende volgt na de lancering de RT. Maar nogmaals, de Intermot die op 2 oktober begint, zal de nodige duidelijkheid moeten verschaffen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.