13 C
Nederland
vrijdag 1 juli 2022

2021 BMW G 310 R: meer techniek en spullen

De 2021 BMW G 310 R is vernieuwd voor het volgende seizoen. Met een update die het blok schoner maakt en met verbeteringen in de uitrusting. Met deze details wil de BMW G 310 R een aantrekkelijke aanbieding zijn voor beginnende motorrijders.

De BMW G 310 R oogt als de meest agressieve versie van de serie lichte eencilinders. In vergelijking met BMW G 310 GS, die door het bredere inzetgebied en grotere bescherming de meest rationele keus is, vraagt de roadster om een meer agressieve rijstijl.

De basis van beide modellen is hetzelfde. De eencilinder is iets naar achteren gekanteld en de cilinderkop gedraaid. Op de G 310 R zit de uitlaatpijp aan de achterzijde en de inlaat aan de voorzijde.

2021 BMW S 1000 R: lichter en meer flex

Schoner blok

De 2021-versie van de G 310 R is in eerste instantie gewijzigd om te voldoen aan de Euro5. Maar dat as niet de enige update. Een van de belangrijkste innovaties is de komst van een elektronisch gashendelsysteem dat een beter motormanagement mogelijk maakt.

De elektronische gashendel maakt het ook mogelijk om het stationair toerental automatisch te regelen. Het toerental stijgt wanneer de temperatuur niet optimaal is om de motor sneller op te warmen. Wanneer de motor op lage temperaturen draait, nemen de emissies toe door een slechte verbranding. Ook de controlesondes en katalysator werken dan niet goed.

2021 BMW G 310 R: details

De vermindering van de uitstoot was niet het enige waarop de BMW G 310 R verbeterde ten opzichte van de vorige versie. Een belangrijke verandering is de nieuwe koppeling. Die heeft een koppelbegrenzingssysteem dat slippen en stuiteren van het achterwiel onmogelijk maakt wanneer je te veel versnellingen terugschakelt. In 2021 is ook de koplamp met led-lampen nieuw, alsmede knipperlichten, en verstelbare rem- en koppelingshendels. De 2021 BMW G 310 R heeft nieuwe kleuren en een exclusieve rode Sport-versie.

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen