2021 Ducati Multistrada V4: in Australië kennen ze ‘m al

Ducati introduceert vandaag om 19.00 uur de nieuwe Multistrada V4. In Australië – waar het eerder vandaag was – is de motor al gecertificeerd en om dat voor elkaar te krijgen, moet je specs delen.

Het certificeringsdocument bevat twee kleurenfoto’s van de Ducati Multistrada V4 uit 2021. Ze zijn helaas in een kleine resolutie zijn. Toch is het voldoende om enkele details te zien. De algemene styling volgt die van de Multistrada 1260- en 950-modellen. Maar er zijn ook verschillen.

De koplamp zit bovenop een kleine snavel zoals bij de V-twin-modellen, maar we kunnen een klein spleetje in de zwarte snavel zien, net onder waar hij de rode carrosserie ontmoet. Hier heeft Ducati de voorste Bosch radarsensoren gepositioneerd die het adaptieve cruisecontrol systeem van de Multistrada V4 mogelijk maken.

Hoewel we niet veel van het hoofdframe kunnen zien, is het rode frame van de Multistrada V4 duidelijk zichtbaar. Het subframe wordt bevestigd aan zijdelingse schetsplaatjes in plaats van als een enkele geïntegreerde eenheid zoals bij de andere Mulitstradas. Dat zou het makkelijker moeten maken om te repareren.

Ook is de uitlaat zichtbaar, die parallel aan het subframe omhoogkomt, waardoor de geluiddemper een hogere positie heeft dan bij de andere Multistrada-modellen. Het magnesiumkleurige 1158cc-V4-Granturismo-blok steekt af tegen het zwarte, rode en zilveren styling van de motor, in plaats van zich te mengen zoals bij de V-twin-modellen.

Radar op de Ducati Multistrada V4

Onder de uitlaat zien we een dubbelzijdige achterbrug. Die moet zich onderscheiden van het enkelzijdige ontwerp van de Multistrada 1260. De V4 verliest ook het ‘beugelspatbord’ van de 1260, maar heeft een lange nummerplaathouder. De lengte van de houder helpt waarschijnlijk om de plaat naar beneden en weg te houden, zodat er voldoende ruimte is voor de achterste radarsensor die onder het achterlicht is gemonteerd.

Het certificeringsdocument bevestigt dat de Multistrada V4 in een standaard en in een S-versies wordt aangeboden. Het bevestigt ook een 19-inch voorwiel en een 17-inch achterwiel voor beide versies. De Multistrada V4 op de foto heeft gegoten wielen, maar dat sluit de mogelijkheid van spaakwielen op het S-model niet uit.

Het document vermeldt ook een gewicht van 228 kg, inclusief alle vloeistoffen, maar met een gedeeltelijk gevulde brandstoftank. Ter vergelijking: in de certificeringsdocumenten voor de Multistrada 1260 staat een gewicht van 232 kg.

Rond 13.00 uur meer.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?