2021 Kawasaki Ninja ZX-10R en Ninja ZX-10RR

Als een verrassing komt de 2021 Kawasaki Ninja ZX-10R en Ninja ZX-10RR niet meer. De nieuweling werd ‘op tape’ gekoesterd door de kersverse WorldSBK-kampioen Jonathn rea. Daarbij vooral de nieuwe neus op, waarvan de coureur zei dat-ie voor meer topsnelheid zorgde. Nu is topsnelheid wel het laatste probleem van de ZX-10R. Sterker: er zijn problemen voor de concurrentie. Want waar waren Ducati, Honda, BMW, Yamaha en Suzuki? Maar het gevecht om de centen wordt niet op het circuit gestreden, maar in de showroom. Waar steeds minder ruimte is voor de superbikes. De reden? De liefhebberij in dergelijke motoren vermindert met de het verstrijken van de jaren. Toch investeren De Merken grote sommen geld in dit zieltogende, hoogtechnologische segment. Dat is op z’n minst dapper te noemen, want zo blijft de sport bestaan.

Na het behalen van de zesde superbike wereldtitel op rij introduceert Kawasaki de nieuwe Ninja ZX-10R en Ninja ZX-10RR. De modellen is in nauwe samenwerking met het Kawasaki Racing Team. *Om meteen maar de vraag te beantwoorden waar de meeste belangstelling voor is:

De Ninja ZX-10R

  • Max. vermogen van 203 pk @ 13.200 tpm
  • Max. koppel van 114,9 Nm @ 11.400 tpm
  • RAM-air vermogen 213 pk

De Ninja ZX-10RR

  • Max. vermogen van 204 pk @ 13.200 tpm
  • Max. koppel van 111,8 Nm @ 11.400 tpm
  • RAM-air vermogen 214 pk

*De cijfers betreffen Australische specs, de Europese kunnen hiervan verschillen.

Kawasaki Ninja ZX-10R: het blok

Beide modellen maken natuurlijk gebruik van het 998cc 4-in-lijn motorblok met sleeptuimelaars en een nieuw nokkenasprofiel. Nieuw voor dit jaar is een luchtgekoelde oliekoeler voor betere koeling en prestaties. Door onder andere een herzien uitlaatsysteem voldoet het blok nu aan de Euro 5 normen zonder vermogen te verliezen. Het piekvermogen is verschoven naar hogere toerentallen om rijders meer stabiliteit en vertrouwen te geven tijdens het accelereren uit bochten.  De close ratio cassette versnellingsbak heeft kortere ratio’s in versnelling 1,2 en 3 en een groter achter tandwiel om zo sneller te accelereren in lage tot middelhoge toeren. Enkele versnellingstandwielen zijn voorzien van een ‘dry film lubricant’ om zo soepeler en trefzekerder schakelen te faciliteren.

2021 WorldSBK Kawasaki ZX-10RR: Rea stelt ‘m voor (video)

Kawasaki Ninja ZX-10R: De rijhulpsystemen

We schreven het al: de tragiek van de superbikes. Ondanks verminderende belangstelling wordt heel veel geïnvesteerd in techniek die de motoren veiliger en meer handelbaar maken. Zo zijn ook beide Ninja’s volgehangen met rijhulpsystemen. Om het overzichtelijk te houden, maken e weer gebruik van bulletpoints.

  • Up/Down Quick Shifter
  • Sport Traction Control
  • Launch Control
  • Bochten ABS
  • instelbare Engine Brake Control
  • Öhlins Electronic Steering Damper
  • Kawasaki’s Cornering Management Functie
  • 4 selecteerbare rijmodi (Sport, Road, Rain en Rider)

Kawasaki Ninja ZX-10R: Het chassis

De updates van het chassis omvatten een 1 mm lager scharnierpunt van de swingarm (in hoogte verstelbaar op het RR-model) voor een verbeterde veerwerking tijdens uitaccelereren. De langere swingarm (+8 mm) en grotere vorksprong (+2 mm) vergroten de totale wielbasis tot 1.450 mm en geven de 2021 Kawasaki Ninja ZX-10R een nóg stabieler rijgedrag. De grotere vorksprong vertaalt zich in een kortere naloop wat resulteert in beter insturen in een bocht, met name in de gas-los fase.  Ook de veerconstante is veranderd. De voorvork is nu zachter en de schokdemper harder, terwijl een groter klemoppervlak van de onderste kroonplaat de stijfheid van de voorvork vergroot voor meer precisie.

Het afremmen gebeurt middels 330 mm semi-zwevende schijven en Brembo M50 Monobloc-remklauwen gekoppeld aan een radiale Brembo-rempomp. De achterrem is voorzien van nieuwe remblokken voor meer stabiliteit en remkracht. Het reservoir voor de achterrem is verder naar binnen gemonteerd om de rijder meer bewegingsvrijheid te geven.

Het uiterlijk

En dan wat je ziet: het nieuwe uiterlijk van de Ninja. Innovatieve geïntegreerde winglets – je ontkomt er niet aan – zorgen voor meer downforce. Vergeleken met de vorige ZX-10R: 17% meer neerwaartse druk terwijl de luchtweerstand wordt verminderd met 7%. De achterzijde is herzien om een vacuüm te creëren achter de rijder. In combinatie met de bredere topkuip, een 40 mm hogere ruit, verder naar voren geplaatste clip-ons en hogere voetsteunen zorgt dit voor betere aerodynamica en meer windbescherming.

Kawasaki Ninja ZX-10R: Achter de kuip

Achter de nieuwe topkuip gaan meer nieuwe toevoegingen schuil. Zo is er een nieuw 4.3-inch-tft-display -inclusief Bluetooth verbinding – met twee selecteerbare layouts en een prominente schakelindicator. Functies die het comfort verhogen: elektronische cruise control en optioneel verwarmde handvatten. De rondom volledige led verlichting bevat, voor het eerst op een motorfiets, Direct Projection-koplampen. Deze koplampunits zorgen voor een betere lichtopbrengst en een gewichtsbesparing van 450 gram ten opzichte van conventionele koplampen.

Prijs en beschikbaarheid

De nieuwe Ninja ZX-10R is beschikbaar vanaf medio mei 2021.

  • Ninja ZX-10R                KRT-edition                 €21.999,-
  • Ninja ZX-10R                Flat Black                     €21.999,-

Kijk voor meer informatie of een dealer bij u in de buurt op www.kawasaki.nl

De nieuwe topper: 2021 Kawasaki Ninja ZX-10RR
Naast de nieuwe ZX-10R, is er de nieuwe ZX-10RR. Met recht een Superbike replica voor op straat. Het motorblok is het summum van race geïnspireerde techniek. Zo is het motorblok van de RR voorzien van Pankl Titanium drijfstangen, Pankl lichtgewicht zuigers, Pankl zuigerpennen met DLC coating, een gewijzigde nokkenas en nieuwe klepveren. Deze wijzigingen zorgen voor een hogere toerenlimiet (+400 tpm t.o.v. de ZX-10R), meer piekvermogen en een gewichtsbesparing in het motorblok van 500 gram.

Om de ZX-10RR af te maken is deze standaard voorzien van speciaal ontwikkelde Marchesini wielen van gegoten aluminium. Deze lichtgewicht wielen zorgen voor een lichtere handling, in het bijzonder tijdens het snel veranderen van richting. Slechts 500 stuks van deze nieuwe RR zullen worden geproduceerd. De Ninja ZX-10RR is exclusief leverbaar in de kleur lime vanaf medio 2021 en kost € 32.999,-.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?