2021 Suzuki GSX-S950: Grote verrassing

De 2021 Suzuki GSX-S950 komt als een verrassing. De nieuweling gaat vergezeld van de slogan Beauty and Excitement. De GSX-S950 laat je eigenlijk niet onverschillig: De agressieve stijl komt van de nieuwe GSX-S1000, frame, achterbrug en mechaniek zijn afgeleid van de sportieve GSX-R1000. De 2021 Suzuki GSX-S950 is ook de grootste motorfiets die je ook met een A2-rijbewijs mag rijden. De Suzuki heeft namelijk een vermogen van 95 pk / 70 kW, het wettelijk toegestane maximum.

Uiterlijk valt de motorfiets op door zijn gespierde vormen en scherpe lijnen, door de massa die naar voren lijkt geschoven en die contrasteert met de slanke en taps toelopende achterkant en de compacte voorkant met de led-koplamp erbovenop.

Hints voor een Suzuki GSX-S1000 Tour-versie

Kenmerken van het blok

Het is een motorfiets vol persoonlijkheid, wat de krachtige viercilindermotor van 999 cm³ met dubbele bovenliggende nokkenasverdeling benadrukt. Suzuki belooft een krachtige respons, zelfs bij lage toerentallen: 70 kW (95 pk) bij 7.800 tpm en 92 Nm koppel bij 6.500 tpm worden opgegeven voor de vrije-versie, terwijl we voor de beperkte-versie spreken van 35 kW (47,5 pk) en 76 Nm bij 3.250 tpm.

2021 Suzuki GSX-S950: Vering en rijwielgedeelte

Het frame is een klassiek aluminium frame dat op de meest directe manier het balhoofd en het achterbrugscharnier verbindt. Die laatste is afgeleid van de GSX-R1100. De vering bestaat uit een progressieve veer die inwerkt op een schokdemper met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, terwijl de voorvork is voorzien van een KYB upside-down-voorvork van 43 mm Ø. De vering is afgestemd op het gebruik van Dunlop Roadsport 2-radiaalbanden, die op de Japanse streetfighter de maten 120/ 70ZR 17M/C (58W) voor en 190/ 50ZR 17M/C (73W) achter hebben.

2021 Suzuki GSX-S950: remsysteem

Het remsysteem van de 2021 Suzuki GSX-S950 is uitgerust met de nieuwste generatie ABS: vooraan zijn er twee zwevende schijven van 310 mm Ø met Tokico radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers.

Elektronica

Onder de noemer Suzuki Intelligent Ride System zijn een reeks elektronische voorzieningen verzameld die het rijden vergemakkelijken: ride-by-wire, tractiecontrole op drie niveaus, het Suzuki Easy Start System en de Low RPM Assist die het toerental zachtjes opvoert wanneer je de koppelingshendel loslaat bij het wegrijden vanuit stilstand of bij het rijden in een gematigd tempo, waardoor wordt voorkomen dat de motor afslaat.

De 2021 Suzuki GSX-S950 is in twee kleuren beschikbaar: blauw of de versie die glanzend zwart en matzwart combineert.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.