donderdag 28 maart 2024

2022 MV Agusta Brutale 1000 Nurburgring: exclusief en beperkt leverbaar

2022 MV Agusta Brutale 1000 Nurburgring. MV Agusta heeft een nieuwe gelimiteerde serie gepresenteerd, ditmaal gebaseerd op de Brutale 1000RR. De motorfiets komt na de recente Brutale 1000RS versie en heet Brutale 1000 Nurburgring. Er worden 150 genummerde exemplaren gemaakt en ze zijn te koop vanaf 39.900 euro (excl. NL-belastingen), 7.600 euro meer dan de Brutale 1000RR waar-ie van is afgeleid.

Gewichtsbesparing

De MV draagt het logo van de beroemde Nordschleife – het in 1927 aangelegde Duitse circuit van 20,8 km waar in het verleden MotoGP-, Endurance- en Formule 1-races plaatsvonden – en is daarmee de meest extreme Brutale ooit. De motorfiets verschilt van de Brutale 1000RR door een vermindering van het droog gewicht met 3 kg, van 186 tot 183 kg (177 kg met de Racing kit). De besparing is voornamelijk bereikt door het gebruik van koolstofvezel wielen. Die zijn gemaakt door BST en hebben naven van aluminiumlegering. Aangezien we te maken hebben met onafgeveerde en roterende massa’s, is gewichtsvermindering uiteraard belangrijk voor de rijeigenschappen.

Andere veranderingen zijn de toepassing van een mini-kuipje van koolstofvezel, boven de koplamp, met een downforce-functie. Dan is er de speciale kleurstelling in zilver, rood en grijs en een reeks stickers her en der verspreid met initialen en nummers die het model onderscheiden, naast een nummerplaat met de oplopende nummering tot 150.

De Racing-kit omvat de titanium Arrow-uitlaat met koolstofvezel bescherming, een regeleenheid met specifieke mapping, koolstofvezel bekleding van het duozadel en het certificaat van echtheid van de genummerde serie.

Kawasaki ZZX 1500-gerucht: 300 pk, turbocharged sport-toer

Het blok van de Brutale 1000 Nurburgring

De uitlaat, die samen met Arrow werd ontwikkeld op basis van Superbike-ervaring, heeft een andere indeling van de spruitstukken: 4 in 2 (cilinders 1-2 en 3-4) alvorens uit te monden in de enkele einddemper. Voor de rest heeft de MV vele koolstofvezel onderdelen en gesmede voetsteunen voor de rijder gelijk aan die van de 1000RR. De technische basis is ook dezelfde, met de 998cc-viercilinder-lijnmotor die zich onderscheidt met zijn dubbele nokkenassen met centrale ketting, uitneembare zesversnellingsbak en vier radiaal geplaatste kleppen per cilinder.

De zestien kleppen zijn gemaakt van titanium, net als de drijfstange. De nokkenassen hebben een andere timing gekregen, klepgeleiders en klepbekers hebben een DLC-behandeling ondergaan om de wrijving te verminderen, het uitlaatspruitstuk is gewijzigd maar de vier typische dempers zijn gebleven.

Deze vernieuwing werd gebruikt om de motor te homologeren volgens de Euro5-norm. Het maximumvermogen bedraagt naar verluidt 208 pk bij 13.000 tpm en het koppel heeft een piek van 116,7 Nm bij 11.000 tpm. De topsnelheid bedraagt naar verluidt meer dan 300 km/u.

Brutale 1000 Nurburgring: chassis

Het chassis bestaat uit een versterkt stalen frame met geïntegreerde schetsplaten uit een gegoten aluminiumlegering. Er is een enkelzijdige achterbrug en er zijn nieuwe wielen. Het Brembo-remsysteem bestaat uit een radiale frontpomp en Stylema-remklauwen voor de 320 mm grote voorschijven. Nieuw is Continental’s MK100 ABS met bochtenfunctie.

De ophanging en stuurdemper zijn van Ohlins, alle met elektronische hydraulische verstelling, en hebben nieuwe afstellingen gekregen. De elektronische versnellingsbak EAS 3.0 heeft een nieuwe sensor en de lichten zijn volledig led. Het elektronica pakket omvat vier mappings, tractiecontrole op acht niveaus en wheelie control.

Nieuwe IMU

De Brutale 1000 Nurburgring is uitgerust met een nieuwe IMU dat liftcontrole vooraan, launch control en cruise control toevoegt; er is ook een 5,5-inch tft-kleurendashboard dat verbinding kan maken met de MV Ride App waarmee je verschillende parameters van de motorfiets rechtstreeks vanaf je smartphone kunt aanpassen, er is een navigatiefunctie (turn by turn) en het Mobisat anti-diefstalsysteem.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen