zondag 28 april 2024

2024 BMW R 1300 GS: alles wat je wilt weten

We wisten dat hij ging komen en ook exact wanneer, dus het was in spanning afwachten op de officiële foto’s en info. De 2024 BMW R 1300 GS heeft een serieuze metamorfose ondergaan. Hij ziet er niet alleen een stuk slanker uit, hij verliest ook heel wat gewicht en is – hoe kan het ook anders – weer wat sterker geworden. De GS is klaar voor 2024 en vooral om de verkooplijsten aan te voeren.

De BMW GS heeft altijd een functioneel design gehad; hoog, breed, stoer, industrieel. Een eigen, unieke, herkenbare look. De nieuwe R 1300 GS stapt van die lijn af en ziet er veel lichter en minder bombastisch uit. Een elegante motorfiets met een knap lijnenspel, maar gelukkig nog steeds herkenbaar als GS. De nieuwe koplamp springt het meest in het oog, met twee led-units voor dim- en grootlicht en vier leds voor het dagrijlicht. De richtingaanwijzers zijn nu verstopt in de handkappen. Achteraan ‘ontbreekt’ een achterlicht, maar zijn zowel de standverlichting als het remlicht geïntegreerd in de richtingaanwijzers. Met het optionele ‘Headlight Pro’ krijg je bochtverlichting, waarbij de lichtbundel van de standaard ledkoplamp in de bocht meedraait.

BMW presenteert zijn drie nieuwe telgen uit de GS-serie

-12 kg, +9 pk

De nieuwe GS ziet er dus niet alleen lichter uit, hij heeft ook 12 kg verloren ten opzichte van de R 1250 GS. Een nieuwe lithium-ion batterij bespaart 2,5 kg. Doordat de versnellingsbak nu onder de motor is geplaatst en niet erachter, wat voor een compacter aandrijvingsgeheel zorgt, werd er daarop in totaal 6,5 kg bespaard. De boxermotor mag dan gegroeid zijn qua cilinderinhoud, hij is wel 3,9 kg lichter. Met exact 1300 cc levert de nieuwe tweecilinder 145 pk bij 7.750 tpm en 149 Nm koppel bij 6.500 tpm. Dat is 9 pk en 6 Nm meer dan de 1250, waardoor het ook meteen de sterkste in serie geproduceerde boxer is die BMW ooit gemaakt heeft. De nieuwe motor zou even zuinig moeten zijn als de R 1250 GS. Verder belooft BMW een betere respons bij ieder toerental en een soepelere motorloop. ShiftCam variabele kleptiming en een pingelsensor voor een zo goed mogelijke verbranding helpen daarbij.

DSA nog uitgebreider

Net als de motor werd de volledige ophanging van de BMW R 1300 GS opnieuw ontworpen. Het stalen hoofdframe is niet alleen compacter, maar ook stijver. In plaats van de vorige stalen buisconstructie heeft de GS nu een achterframe van gegoten aluminium. Daardoor is een korte, slanke achterkant mogelijk, wat meer rijprecisie en stabiliteit zou moeten opleveren. De vernieuwde elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) gaat nog een stap verder dan het systeem op de 1250 en combineert de dynamische aanpassing van de demping voor en achter met een overeenkomstige aanpassing van de veerstijfheid, afhankelijk van de geselecteerde rijmodus, rijomstandigheden en manoeuvres. De automatische aanpassing zorgt dus voor compensatie van de belasting, solo, met z’n tweeën of met bagage.

Optioneel is de nieuwe adaptieve hoogteregeling en sportophanging. Met de adaptieve hoogteregeling wordt de zithoogte verlaagd van 850 naar 820 mm bij stilstand en tijdens langzaam rijden. Het verlagen of verhogen gebeurt snel en bijna onmerkbaar voor de rijder, en alleen wanneer het echt zinvol is. Daarnaast kan de adaptieve hoogteregeling worden aangepast en kan de rijder kiezen tussen automatische of permanente verlaging, of de permanente hoge stand, afhankelijk van zijn persoonlijke wensen.

Door de als optie leverbare sportophanging presteert de nieuwe R 1300 GS nog beter offroad. Met 20 mm meer veerweg voor en achter, en een speciaal ontwikkelde set-up, kunnen offroadrijders helemaal losgaan.

Extra elektronica nu standaard

Op het gebied van elektronica en rijhulpmiddelen maakt de nieuwe GS ook weer een sprong vooruit. Voortaan zijn vier in plaats van drie rijmodi standaard. Rain, Road en Eco waren dat al. Enduro, met een specifieke tuning voor offroadrijden, is het nu ook. Optioneel kan er ook nog voor de Riding Modes Pro gekozen worden, wat bestaat uit Dynamic, Dynamic Pro en Enduro Pro. Bij die laatste twee rijmodi kun je heel specifiek alles instellen om de motor compleet naar wens af te stellen. Verder is Engine Drag Torque Control (MSR), om een slippend achterwiel bij te snel terugschakelen te voorkomen, Hill Start Control en Dynamic Traction Control standaard op de nieuwe R 1300 GS.

Optioneel is de nieuwe Riding Assistant, bestaande uit Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (SWW). Active Cruise Control (ACC) met geïntegreerde afstandsregeling kan worden gebruikt om de gewenste rijsnelheid en de afstand tot de voorligger in te stellen. Front Collision Warning (FCW) met remingreep is ontworpen om aanrijdingen te voorkomen, terwijl Lane Change Warning de rijstroken links en rechts bewaakt en kan helpen om veilig van rijstrook te wisselen.

2024 BMW R 1300 GS

Vier kleuren

De 2024 BMW R 1300 GS komt standaard met een smartphone-oplaadcompartiment met geïntegreerde USB-aansluiting, een 12 V-aansluiting, bandenspanningscontrole (RDC), keyless bediening, verwarmde handvatten, motorkoppelregeling (MSR), ABS Pro en cruise control met remfunctie. Optioneel zijn er bijzonder veel mogelijkheden. Zo wordt er bijvoorbeeld gedacht aan grote rijders door een 30 mm hoger stuur (riser) aan te bieden, vier verschillende zadelhoogten en drie voetsteunen.

Er zullen vier kleuren/modelvariaties beschikbaar zijn. Een standaardmodel in de kleur wit; de Triple Black-versie, met vrijwel alles in het zwart inclusief het achterframe, comfortzadels, comfort passagiersvoetsteunen, een middenstandaard en extra winddeflectoren; de GS Trophy-variant in de gekende sportieve BMW-kleuren die meer offroadgericht is. Hij krijgt een hoger 870mm-zadel, radiateurbescherming en spaakwielen. Tot slot is er ook nog een Option 719 Tramuntana. Deze versie combineert goudkleurige spaakwielen met zwarte onderdelen, zoals het hoofd- en achterframe, de aandrijflijn en de bagagedrager. Het goudkleurig geanodiseerde stuur past mooi bij de goudkleurige bekleding van de carrosseriecomponenten en de goudkleurige velgranden. De zijdelingse sierdelen, de aluminium benzinetank en de afdekking van de inlaatdemper zijn afgewerkt in Aurelius Green. Erg geslaagd die Tramuntana, naar onze mening.

Vanaf 28 oktober staat de 2024 BMW R 1300 GS voor een vanafprijs van € 23.250,- bij de dealer.


Koplamp

De nieuwe Matrix-ledkoplampen geven de GS een compleet nieuw gezicht. De lichtunit bestaat uit twee leds voor dim- en grootlicht, en vier leds voor het dagrijlicht. Dat laatste lijkt sterk op de DRL’s van moderne Porsches. De led-richtingaanwijzers zitten op de R 1300 GS verwerkt in de handbeschermers. Met de optionele uitrusting ‘Headlight Pro’, draait de lichtbundel van de koplamp in de bocht mee.

2024 BMW R 1300 GS

Motorblok

De boxer-tweecilinder met ShiftCam werd opgeboord tot exact 1300 cc en levert nu 145 pk bij 7.750 tpm en 149 Nm bij 6.500 tpm. Een toename van 9 pk en 6 Nm in vergelijking met de R 1250 GS. Dat maakt van de R 1300 GS de sterkste boxermotor die BMW ooit in serie heeft gemaakt.

Versnellingsbak

De nieuwe R 1300 GS heeft 12 kg verloren ten opzichte van de R 1250 GS. De grootste gewichtswinst hebben ze in Berlijn bereikt door de versnellingsbak onder de motor te plaatsen, en er niet meer achter zoals voorheen. Het resultaat is een compacter aandrijvingsgeheel, wat 6,5 kg uit de schaal haalt. De boxermotor zelf is 3,9 kg lichter dan zijn voorganger.

2024 BMW R 1300 GS

Elektronische vering

De elektronische vering ‘Dynamic Suspension Adjustments (DSA)’ is grondig vernieuwd. Niet enkel de demping werd aangepast, maar ook de veerstijfheid, afhankelijk van de geselecteerde rijmodus, rijomstandigheden en manoeuvres. Met andere woorden: de vering past zich automatisch aan hoe je rijdt, of je nu alleen bent, met passagier of met bagage.

Adaptieve hoogteregeling

Adaptieve hoogteregeling, waarbij de zithoogte wordt verlaagd van 850 naar 820 mm bij stilstand en tijdens langzaam rijden, is optioneel. Het verlagen of verhogen gebeurt bijna onmerkbaar voor de rijder, en alleen wanneer het nodig is. Rij je liever permanent in een hoge of eerder lage stand? Ook dat is mogelijk.

Achterframe

Zowel het frame als het achterframe zijn volledig nieuw. Het hoofdframe is van staal en werd een stuk compacter en stijver. De stalen buisconstructie van het achterframe heeft plaatsgemaakt voor een gegoten aluminium exemplaar. Minder gewicht, een slanke achterkant, meer rijprecisie en stabiliteit.

2024 BMW R 1300 GS

Dashboard

De nieuwe GS heeft nu standaard vier rijmodi in plaats van drie. Rain, Road en Eco worden vergezeld van Enduro, met specifieke offroadsettings. Optioneel kun je ook nog gaan voor Dynamic, Dynamic Pro en Enduro Pro. Engine Drag Torque Control (MSR), Hill Start Control en Dynamic Traction Control zijn standaard. De nieuwe Riding Assistant, bestaande uit Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (SWW), is optioneel.

2024 BMW R 1300 GS

Vier versies

De nieuwe R 1300 GS komt in vier smaken: een standaardmodel in de kleur wit; de Triple Black-versie, inclusief comfortzadels, comfort passagiersvoetsteunen, een middenstandaard en extra winddeflectoren; de GS Trophy-variant, die meer offroadgericht is met een hoger zadel, radiateurbescherming en spaakwielen; een speciale Option 719 Tramuntana-uitvoering met een diepgroene kleur Aurelius Green en onder andere goudkleurige spaakwielen.

Motor.NL-redacteur Gijs is aanwezig bij de premiere in Berlijn. Vergeet ons niet te volgen via Instagram.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen