dinsdag 21 mei 2024

Aantal motorregistraties blijft doorgroeien: +32% in september 2023

De RAI Vereniging en BOVAG melden dat de registratiecijfers voor motoren van september en het derde kwartaal van 2023 een aanzienlijke groei laten zien, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

In september 2023 werden maar liefst 1.427 nieuwe motorfietsen verkocht, wat neerkomt op een indrukwekkende stijging van 32 procent, in vergelijking met september 2022. Het derde kwartaal van 2023 vertoonde eveneens een opmerkelijke groei van 23 procent, ten opzichte van het voorgaande jaar. Het totaal aantal nieuw geregistreerde motorfietsen kwam in deze periode namelijk op 4.540 uit.

Groeiende populariteit motorfiets zet door: +22% in augustus 2023

Dit jaar hebben tot nu toe in totaal 15.551 motoren hun weg naar de registratie gevonden. Dat is een scherp contrast met het aantal van 13.450 registraties van vorig jaar. De stijging bedraagt dus 15,6 procent. Deze voortdurende groei is te verklaren door verschillende factoren. De toenemende populariteit van motorfietsen als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer, in combinatie met het brede scala aan beschikbare modellen, maakt de motor steeds aantrekkelijker als mobiliteitsoplossing. Bovendien beschouwen veel Nederlanders motorrijden als een bron van ontspanning.

Deze officiële cijfers zijn afkomstig van BOVAG, RAI Vereniging en RDC.

De top 3 meest geregistreerde merken in september 2023
1. BMW (156 registraties, goed voor 10,9% marktaandeel)
2. Yamaha (146 registraties, met een marktaandeel van 10,2%)
3. KTM (88 registraties, en een marktaandeel van 6,2%
De top 3 meest geregistreerde modellen in september 2023
1. BMW R1250 GS (79 registraties, met 5,5% marktaandeel)
2. Yamaha Tracer 900 (60 registraties, goed voor 4,2% marktaandeel)
3. Yamaha MT-07 (54 registraties, met een marktaandeel van 3,8%)
Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen