Alles over de Tour de TT

We hebben al summier bericht over de Tour de TT, maar inmiddels zijn we dieper in de materie gedoken, en waren we aanwezig bij de persconferentie waarbij de route officieel werd onthuld. Daarom zetten we de historische route nu even uiteen.

De route
De 65 km lange Tour de TT, zoals de toeristische route is gedoopt, voert uiteraard niet over het nu in gebruik zijnde circuit, omdat dat nu eenmaal geen openbare weg is. Niet elke kilometer heeft deel uitgemaakt van de vroegere circuits, want er zitten ook verbindingsstukken bij tussen het eerste en het tweede circuit, vandaar dat de route van de Tour de TT langer is dan de som van de lengtes van de beide circuits. Als je de route hebt gereden, heb je over historische weggedeelten gereden, waar alle groten uit de geschiedenis van de TT hebben gestreden. Het is overigens niet de bedoeling dat je probeert hun snelheden te evenaren, want het is een puur toeristische route, met voldoende horecagelegenheden om eens een ‘pitstop’ te maken.

Omdat de Tour de TT een door borden uitgezette route is, hoef je niet op het beginpunt te beginnen. Het volstaat om onderweg een geel routebord op te pikken. Wil je jezelf zoekwerk besparen, dan kun je het best naar één van de volgende horecabedrijven gaan: de Bonte Wever in Assen (geldt als het startpunt van de route), Hotel Erkelens (Rolde), CR Hofsteenge (Grolloo), CR Hegeman (Schoonloo), Eetcafé de Aanleg (Rolde) of het Wapen van Schotland (Hooghalen), wat dat zijn locaties waar je de bewegwijzering kunt oppikken. Van deze bedrijven heeft hotel Erkelens een stevige band met de TT. Totdat Suzuki enige jaren geleden haar GP-activiteiten stopte, verbleven de teamleden tijdens de TT in dit hotel. Als Suzuki volgend jaar weer terugkeert in de GP’s zal het ander onderdak moeten zoeken, want de mensen van de IRTA verblijven hier nu.

Hoewel er op meerdere plaatsen kan worden gestart, kent de Tour de TT wel degelijk een startpunt en dat is bij De Bonte Wever in Assen, het complex dat bekend is van de ijsbaan, waar jaarlijks het ijsseizoen wordt afgesloten met een Grand Prix ijsrace. Vanaf De Bonte Wever gaat het door Assen naar Rolde, de startplaats van de allereerste TT. Dan door een bosrijke omgeving naar Borger. Net voor Borger wordt afgebogen naar Schoonloo. Vandaar gaat het weer richting Rolde, dat nu niet wordt aangedaan, want bij Nooitgedacht wordt het eerste circuit verlaten en buigt de route naar links richting Ekehaar en Anreep. Even verderop bij Graswijk kom je op het tweede TT circuit. Je gaat dan naar het zuiden tot Hooghalen. Langs Laaghalen en het Laaghalerveen kom je bij de zuidlus van het huidige circuit. Ter hoogte van TT World pak je nog een stukje van het 7,7 lange circuit mee en dan ben je al weer bijna terug bij de Bonte Wever.

Drenthe is niet alleen door de TT vast met motoren verbonden, door de Drentse Rijwielvierdaagse ook met recreatief fietsen. Ook aan fietsers is gedacht, want in tegengestelde richting is een bewegwijzering voor fietsers aangebracht. Het bord voor de motorrijders is rechthoekig en daar staat een motorcoureur op, het fietsbord is rond en daar staat een vélocipède (zo’n fiets met een heel groot voorwiel en een klein achterwiel) op.

Historie
Net als elke wegrace in die tijd begon ook de TT op een parcours over de openbare weg, die voor de race werd afgesloten. Voor de training niet… Niet de hele route van ruim 28 km was verhard. Er werd gestart in Rolde. Van Rolde ging het naar Borger. Daarna via Westdorp naar Schoonloo en daarna via Grolloo weer terug naar Rolde. Dit was een eenmalig parcours, want een stuk zandweg in een wegrace bleek toch niet in de smaak te vallen. In 1926 werd een baan van ruim 16 km uitgezet met de start in Assen… op precies dezelfde plaats als waar nu 88 jaar later de races van start gaan. De gemeenten Rolde en Borger maakten er toen geen deel meer van uit; deze tot en met 1954 gebruikte baan voerde door Assen en Beilen. In 1955 werd de baan sterk ingekort tot 7,7 km en lag de strook asfalt helemaal binnen de gemeentegrenzen van Assen. Daarna werd de baan nog tweemaal korter tot de huidige lengte van 4,5 km.

De TT werd voor het eerst verreden in 1925. Toch eigenlijk vreemd dat het een kleine negentig jaar heeft moeten duren alvorens er een toeristische route gewijd aan de TT – het grootste vaste jaarlijkse sportevenement van Nederland – is gekomen. Want het circuit is van levensbelang, niet alleen voor Assen, maar ook voor de wijde omgeving. Nu er steeds meer evenementen naar Assen komen, wordt het belang alleen nog maar groter. Was het jarenlang uitsluitend de TT, nu komen er ook drommen mensen naar het WK Superbike, het Brits Superbike, de Gamma Racing Day, het Truckstar Festival, maar ook bij de aanzienlijk minder goed bezochte ONK-races en autoraces wordt er geld uitgegeven in de omgeving van het circuit. In de provincie Drenthe draait ongeveer een kwart van de economie op het toerisme en daarin speelt het circuit een heel belangrijke rol.

Voor meer informatie over de Tour de TT kun je terecht op www.tourdett.nl.

Tekst en foto’s: Jan Boer

Foto geheel boven: Personen met een rijk TT-verleden openden de Tour de TT. Van links naar rechts: Jaap Timmer, Wil Hartog, Piet Knijnenburg, Theo Bult en Egbert Streuer.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.