Benelli TRK 800: hoe ziet die eruit?

Hoewel er op dit moment geen plannen zijn om de SRB 750 naar Europa te halen, is het goed mogelijk dat de hoogpotige Benelli TRK 800 zich straks wel vertoont in Europa. Benelli gaat dan het off-road gevecht aan met de middelzware Triumph Tiger 800 en de BMW F 750 GS en F 850 GS-modellen. 

Het Chinese QJ Motor heeft net de SRB 750 adventure gelanceerd voor niet-Europese markten. De motor wordt naar verluidt aangedreven door dezelfde 754 cc vloeistofgekoelde, vier-in-lijn die ook de Benelli 752S aandrijft. Het blok is wel iets sterker: 81,6 pk in plaats van de 77 van de 752S.

Getest: Benelli TRK502

Voor alle duidelijkheid, Benelli heeft expliciet verklaard dat de TRK 800, wanneer hij komt, volledig in Italië zal worden ontwikkeld en weinig of geen gelijkenis zal vertonen met de QJ Motor SRB 750. Het tweecilinderblok zal dezelfde zijn als in de 2020 Benelli Leoncino 800 modellen, die op zijn beurt sterke gelijkenissen heeft met het blok uit de 752S.   

De Benelli TRK800 krijgt de twin van de 752S.

Betekent dit dat de TRK 800 wellicht een vergelijkbare technische stand van zaken heeft als het 752S-blok en de Leoncini? Dat is volledig speculeren, met absoluut nul procent bewijs om het te staven. Toch lijkt het een duidelijke mogelijkheid. OEM’s houden ervan om blokken op te rekken, aan te passen en te herprogrammeren. Het scheelt veel gld wanneer je verschillende modellen ontwerpt rond een blok.

Wat design betreft zou je iets mogen verwachten dat in lijn ligt met de bestaande TRK 502. Niet alleen omdat het de grotere broer of zus van die motor zal zijn, maar ook gewoon omdat de 502 in Europa behoorlijk populair is.

Meer over de Benelli TRK 800 op de website van Benelli

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?