maandag 30 januari 2023

Bike-Farm Melle wint Indian Motorcycles European Biker Build-Off 2022

Afgelopen weekend, tijdens de Custombike Show in Bad Salzuflen, Duitsland, vond de finale plaats van de European Biker Build-Off. Indian motorcycle dealer Bike-Farm Melle won overweldigend met bijna drie keer zoveel stemmen voor hun op de Indian Chief gebaseerde Longfork Chopper “Purple Haze” van Harley-Davidson Bielefeld, en harkte daarmee de titel binnen.

Voor het eerst gehouden in 2007 en inmiddels het hoogtepunt van de beroemde Custombike-show, ziet men tijdens de European Biker Build-Off twee teams strijden om hun custom bike in slechts drie dagen live te voltooien, onder de ogen van de bezoekers van de beurs. De titelstrijd van dit jaar was nog spannender omdat beide finalisten uit de regio komen, op slechts 30 km van elkaar: Bike-Farm, de Indian Motorcycle dealer uit Melle en Reibchen + Stegemann, de Harley Davidson-dealer uit Bielefeld.

Van vrijdag tot zondagmiddag was de creatie van twee buitengewone custom bikes te volgen op het showpodium en tegen 13.00 uur op de zondag was het zover: Judgement Day.  Met 529 tegen 179 stemmen, bijna een verhouding van 3:1, koos het publiek bike-farm’s ‘Purple Haze’ Indian Chief chopper als duidelijke winnaar.

“Een klassieke lange-voorvork chopper, gebaseerd op de Indian Chief van 2022! Het is absoluut verbluffend wat de Bike-Farm-bemanning hiervan heeft gemaakt. Deze bike brengt op radicale wijze de zaadjes tot bloei die de kern vormen van de huidige Chief line-up: de geest van het verleden in combinatie met de technologie van vandaag”, aldus Ola Stenegärd, Director of Industrial Design bij Indian Motorcycle. “We hadden altijd de bouwers in gedachten tijdens de ontwikkeling en we hebben heel hard gewerkt om van de vernieuwde Indian Chief een genot te maken om aan te werken. Dus het is zo’n plezier om dit geweldige canvas te zien om motorkunst te maken.”

Facelift voor de 2023 Indian FTR’s én een 2023 Indian FTR 1200 Sport

Niet alleen is ‘Purple Haze’ volledig ontworpen rond de huidige luchtgekoelde Thunderstroke 116-motor, het beschikt ook nog steeds over alle elektronische voorzieningen van de originele Chief Dark Horse waaruit het is geëvolueerd: van ABS tot GPS-navigatie, via het touchscreen van de originele meter die nu is gecentreerd in de herziene Chieftain-tank.

Andere kern-componenten zijn ook overgenomen en aangepast van de originele motorfiets, zoals de voetsteunen en remsystemen. Het frame, met een volledige 48° balhoofdshoek, werd vervaardigd door de Nederlandse experts VG Motorcycle Specials, en alle andere componenten zijn op maat gemaakt door de Bike-Farm crew: Plaatwerk onderdelen zoals de tankafdekking met geïntegreerde meter en GPS-zender naar het spatbord zijn in eigen huis gemaakt, net als de sissy bar, zadel, wielen, stuur, aandrijving,  inlaat- en uitlaatsysteem. Zelfs de afdichtingsloze, olievrije vork met zijn teflongesmeerde vorkpoten met progressieve ophangingscartridges. Tot slot zorgde ‘Lange Metallveredelung’ voor de chroomoppervlakken, terwijl Vossi Lackcenter Melle zoals gebruikelijk de afwerking van de verf verzorgde.

“De hele fiets is binnen acht weken gemaakt”, vertelt werkplaatsmanager Tristan Frische. “Met vier man hebben we dag en nacht gebogen, gevormd en gedraaid. Des te meer zijn we blij met deze titel. Niet alleen zijn alle elektronische functies behouden gebleven, maar ook de volledige weglegaliteit, inclusief de Euro 5 normering. Deze droomfiets zal dus binnenkort vrij regelmatig op de openbare weg te zien zijn.”

Voor het geval iemand zich geïnspireerd voelt om zijn eigen Longfork Chief Chopper te bouwen: het VG-frame is te bestellen bij Indian Motorcycle Melle, de Indian Chief, natuurlijk bij elke officiële Indian Motorcycle-dealer.

Meer informatie over de ‘Purple Haze’ en Bike Farm/Indian Motorcycle Melle vind je op www.indian-melle.de en op hun sociale profielen op Facebook en Instagram.

Foto’s: Ben Ott (@benottfilm) & Fabrian Friese (@fabfri)

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen