16.9 C
Nederland
woensdag 18 mei 2022

Bluetooth-communicatiefabrikanten dringen aan op industriestandaard

Bluetoothhelm-communicatiesystemen zijn alomtegenwoordig geworden in de afgelopen paar jaar. Van accessoire add-ons zoals de Cardo PackTalk-serie tot de volledig geïntegreerde Sena Outrush R-helm, merken zijn altijd op zoek naar manieren om de functies, connectiviteit en opties te verbeteren. De Bluetooth-communicatiemarkt heeft echter geen industriestandaard om de technologie vooruit te helpen.

Om de industrie te helpen gereguleerde richtlijnen te vormen, hebben Cardo Systems, Midland, Uclear en Sygn House de Universal Communication Solution (UCS) ondersteund. Het voorstel roept op tot standaardisatie van de afmetingen van de comm-unit-luidsprekers en de compatibiliteit van stekkers. De voorstanders hopen dat de criteria helmfabrikanten zullen helpen om binnenbekledingen te maken die geschikt zijn voor alle luidsprekersystemen. De standaard kan ook de onderzoeks- en ontwikkelingstijd voor fabrikanten van communicatiesystemen verkorten en de keuzemogelijkheden voor consumenten vergroten.

Met de Harley-Davidson Pan America door Noorwegen

Op dit moment stellen de makers van comm-units hun eigen specificaties en merkpartnerschappen vast om een stapje voor te hebben op de concurrentie. Een samenwerking tussen Shoei en Sena voor de GT Air II is een perfect voorbeeld van deze praktijk, maar UCS-regelgeving zou de mogelijkheid kunnen verminderen dat één fabrikant een specifieke markt inpalmt. Dat zou uiteraard de concurrentie tussen de merken doen toenemen, maar het zou ook het aantal beschikbare modellen voor alle klanten doen toenemen.

Als gevolg van de niet-gereguleerde praktijken van de industrie, ondervinden de meeste gebruikers van comm-units connectiviteits- en compatibiliteitsproblemen tussen verschillende merken. Als je ooit hebt geprobeerd om Cardo- en Sena-toestellen te koppelen, ken je het probleem maar al te goed. Natuurlijk zal het nivelleren van het speelveld met specifieke afmetingen de installatie voor klanten vergemakkelijken en de concurrentie tussen comm-unit-bedrijven versterken, maar de UCS zou ook een standaard moeten zetten voor software en connectiviteit over meerdere platforms.

Dit is niet de enige keer dat de technologiesector streeft naar meer consistentie. De Europese Unie kondigde aan dat alle smartphones USB-C-connectoren moeten gebruiken voor het opladen. Dat nieuws schokte techgigant Apple, aangezien het merk vertrouwt op eigen software en hardware die exclusief zijn voor zijn systeem. Net als in de wereld van de smartphones zullen fabrikanten van Bluetooth-communicatie wellicht een reeks regels moeten aannemen als de industrie het Universal Communication Solution-plan invoert.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen