BMW-autodealer van Poelgeest neemt motordealer Van Harten over

BMW-autodealer van Poelgeest neemt BMW-motordealer Van Harten uit Amersfoort over. Is deze overname van een motordealer door een autodealer een trend die op doorbreken staat of gaat het hier om een ondernemer die een kans ziet zijn rendement te verhogen? Als je je een beetje verdiept in het wel en wee van auto’s, denk je wel eens dat zo’n dealer geen benijdenswaardig beroep heeft. Hard werken voor bar weinig rendement. Alleen als je heel veel auto’s verkoopt, kun je een goed belegde boterham verdienen. Daarom zijn er in de autowereld ook grote ketens werkzaam, die dealerbedrijven bundelen onder één naam.

BMW Van Poelgeest lijft BMW Van Harten in

In de motorwereld is zo’n krachtenbundeling niet gebruikelijk. MotoPort zou je denken, maar dat is een coöperatie/franchise-achtige constructie waarin de leden zelfstandig lokaal opereren. Of een poging begin jaren 90 met de Safe-keten. Deze faalde jammerlijk. Maar nu heeft een grote BMW-keten een BMW Motorrad-dealer overgenomen: Van Poelgeest lijft Van Harten in. Zien we dit de komende jaren meer gebeuren?

2021 BMW R 18 Classic: een nostalgisch ogende toermotorfiets

Dat zou heel goed kunnen. In tegenstelling tot autobedrijven leveren motordealerbedrijven wel een behoorlijk rendement. En niet minder onbelangrijk: motordealers zijn niet gevoelig voor een pandemie, die mensen beknot in hun vrijheid. Dit jaar werden meer motoren verkocht dan in 2019. Ook in omringende landen noteerden dealers hogere verkopen. In dezelfde periode klaagden autoverkopers steen en been.

Vestigingsmanager Gertjan Eikendal blijft BMW Van Harten leiden.

Dat wetende is het niet vreemd dat BMW-autodealer Van Poelgeest BMW Motorrad-dealer Van Harten inlijft. De bedoeling is dat het merk BMW Van Harten blijft bestaan. Ook het personeel zal niets merken van de overname.

En denk nog eens verder, Ducati is eigendom van Audi. Zien we straks ook Ducati dealers opgaan in deze auto-dealerships? Als dat al gebeurt hopen we dat de afzonderlijke motorwinkels blijven bestaan en er geen gecombineerde etalages komen. Motorrijders zijn nog steeds een andere klant dan de automobilist. Laten we het maar in de gaten houden.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?