BMW introduceert ketting met cardanvoordelen

BMW heeft een ketting ontwikkeld die naar eigen zeggen net zo weinig onderhoud nodig heeft als een cardan. De M Endurance-ketting wordt eerst als accessoire of fabrieksoptie voor de BMW S1000RR en S1000XR aangeboden. Daarna zijn de andere BMW-modellen aan de beurt.

Op het eerste gezicht is de M Endurance een typisch X-ring-ketting, met een permanente smering tussen de rollen en de pennen. Het geheim volgens BMW is een nieuw coatingmateriaal dat tetrahedrale-amorfe-koolstof (ta-C) heet. Het is een soort industriële diamant dat op de rollers en bussen komt.

Diamond Like Carbon (DLC)-coatings worden al gebruikt voor het verminderen van wrijving van voorvorkpoten of draaiende delen in het motorbok voor extra hardheid en verminderde wrijving. Ta-C is een vorm waarvan BMW zegt dat het ergens tussen DLC-coatings en zuivere diamant presteert. Volgens BMW slijten door ta-C coatings metalen oppervlakken niet af, terwijl ze wel een lage wrijvingscoëfficiënt hebben.

Het resultaat is een ketting die geen onderhoud of reiniging vereist. Het heeft de voordelen die zijn weggelegd voor motorfietsen met een cardanas, maar zonder het toegevoegde gewicht.

De M Endurance-ketting staat op de online motorconfigurator van BMW als een extraatje van €101,64,-.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?