donderdag 25 april 2024

BMW legt elektrisch aangedreven supercharger vast in octrooi

Het lijkt erop dat BMW ook onderzoekt of er een toekomst is weggelegd voor motorblokken met extra drukvulling.

Na Kawasaki, die al drie supercharged (H2) modellen in de aanbieding heeft, Honda en Suzuki zou BMW het vierde grote merk zijn dat serieus werk wil maken van een blok met drukvulling. BMW heeft namelijk een patent aangevraagd voor een elektrisch aangedreven supercharger. Volgens bijgevoegde schetsen zou een S1000RRR als basis zijn gebruikt. Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat dit model ook met zo’n supercharger wordt uitgerust.

Voor wie niet op de hoogte is; het gebruik van een elektrisch aangedreven supercharger is niet nieuw. Sommige autofabrikanten gebruiken het al een tijdje en ook de Formule 1 heeft deze techniek omarmd. Het concept is eenvoudig. In wezen drijft een elektromotor de supercharger aan die het blok van extra pep voorziet. Maar de toepassing is in de praktijk nogal lastig te verwezenlijken.

In de Formule 1 wordt het gebruikt om het turbogat te verkleinen. Dat is het moment waarop de turbo nog niet genoeg druk levert zodat het blok niet het optimale rendement levert. En dat beïnvloedt de beheersing van de raceauto enorm. In plaats van geforceerde inductie van de uitlaatgassen (turbolading) te gebruiken of van de mechanica van het blok (supercharging), wordt de druk volledig opgebouwd door een elektromotor.

Dat lijkt relatief eenvoudig, maar de uitvoering van het concept is weerbarstig. Het vereist namelijk een complex motormanagementsysteem. En dat brengt ons bij het octrooi van BMW, dat zich richt op de wijze waarop de elektrische supercharger bestuurd moet worden.

Hoewel BMW het concept laat zien op een S1000RRR, zou het natuurlijk net zo goed bruikbaar zijn op alle modellen. Het zou ook een oplossing kunnen zijn waarmee BMW aan de aanscherping van de Europese emissienormen kan blijven voldoen. Net zoals bij auto’s kijken ook motorfabrikanten naar een supercharger als een antwoord op strengere emissie-eisen.

Het diagram van BMW (nevenstaande schets) illustreert de relatie tussen de verschillende componenten. De compressor (nummer 28) wordt aangedreven door de elektromotor (24) en een warmtewisselaar (18) koelt de lucht naar van de inlaatkleppen.

Je kunt je afvragen of motorfabrikanten hiermee de juiste weg bewandelen. Het kan immers maar zo gebeuren dat een uitgerijpte supercharger te laat komt. Immers ontstond de drang naar het ontwikkelen van superchargers al toen elektrische voertuigen nog niet echt in beeld waren. En juist deze voertuigen ontwikkelen zich toch in de richting van mogelijke oplossing voor meer duurzame mobiliteit. Puur beschouwd bestaat het voordeel van het BMW-idee slechts uit een elektrisch motortje dat een compressor aandrijft.

Motorfabrikanten zouden zich een grotere dienst kunnen bewijzen met het ontwikkelen van een hybride aandrijflijn in plaats van een ten dode opgeschreven techniek als het op druk brengen van een explosieblok om zo aan toekomstige emissie-eisen te voldoen. Maar misschien werkt BMW beide ideeën wel uit…

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen