vrijdag 19 april 2024

BMW patenteert opladen accu via zijstandaard

BMW maakt een ommezwaai naar elektrische motoren. En in de drang naar klimaatneutrale producten bewijzen ze zich opnieuw innovatief. Je accu opladen via de jiffy. Wie had dat ooit kunnen bedenken.

BMW laat zien dat het gelooft in een toekomst van elektrisch motorrijden. Of ten minste: een groot deel van de motoren wordt elektrisch aangedreven. Dat betekent dat je voortdurend een laadkabel bij je moet hebben. Maar voor het opladen kun je ook de zijstandaard gebruiken. Zegt BMW.

Het systeem werkt door gebruik te maken van het enige metalen deel van de motor dat de grond raakt als die staat geparkeerd. Op een draadloos oplaadkussen zet je dan de jiffy en dan vloeit er stroom naar de accu van je motorfiets. Het systeem moet gelijkwaardig zijn aan een druppellader op de accu, of te wel Level 1-oplading. In de praktijk word je motor dan in een nacht weer opgeladen

Het systeem zou automatisch beginnen met het opladen wanneer je de motorfiets parkeert met het zijstandaardblok op de draadloze oplader. Draadloos opladen werkt het beste wanneer de twee in bijna direct contact staan, een beetje zoals de draadloze oplaadsystemen op sommige mobiele telefoons. Het draadloze elektrische motorsysteem van BMW lijkt dat ook te doen.

Kan het BMW systeem ook werken op verbrandingsmotoren?

Hoewel alle tekenen erop wijzen dat dit systeem wordt gebruikt op volledig elektrische motorfietsen, is er geen reden waarom een dergelijk systeem niet zou kunnen worden ingebouwd in een conventionele motor met benzinemotor. De lage stroomoverdracht van het draadloze oplaadkussen zou zo geregeld kunnen worden dat een druppelladingsfunctie naar de conventionele 12v-accu van een motorfiets mogelijk is.

De voordelen hiervan lijken vrij duidelijk; geen moeite meer om een druppellader op de accu aan te sluiten, geen stroomlijndelen meer verwijderen in een ijskoude garage of schuur en geen excuses meer om de accu niet elke keer aan te sluiten als je de motor parkeert!

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen