BMW R18: kopen zonder kijken?

Inmiddels is de pre-reservering van de BMW R18 al een bijna een maand open. Niels van Egmond van BMW Motorrad Nederland wist ons te vertellen dat enkele tientallen mensen al ingetekend hebben. Dat is inclusief een aanbetaling van 1000 euro.

Feitelijk kopen deze mensen dus een motorfiets die ze nog nooit gezien hebben. De foto’s zijn van ‘de BMW R18‘ zijn legio, maar ook op die foto’s betreffen het nog altijd concept-modellen. Met de R18 spreekt BMW van ‘onze eerste Big Boxer’ en met concept R18/2 zou het om hun tweede Big Boxer gaan. Alleen is het dus compleet de vraag hoe de productieversie eruit gaat zien.

BMW R18 Concept

BMW R18 Concept

Die eerste Big Boxer van BMW ziet er behoorlijk productierijp uit, maar tot zelfs de oranje reflectoren op de voorvork zitten, is ‘ie dat simpelweg niet. De R18 bouwt op de nieuwe 1802cc tweecilinder-boxer uit Beieren en qua styling enorm klassiek ingestoken. Markante details zitten hem in de opengewerkte cardan-aandrijving, de gewelfde uitlaatdempers en het panzadeltje. Zaken die de look absoluut maken. De cardan blijft open, dat is al bekend, terwijl het uitlaatsysteem waarschijnlijk net zo Euro 4-conform is als het eruit ziet. Het panzadel zou het wellicht ook nog kunnen redden – kijk naar Triumph, met de Bonneville Bobber – maar zeker is het niet.

BMW R18/2 Concept

BMW R18/2 Concept

Een compleet andere motor dan de BMW R18, deze R18/2. Veel minder klassieke custom en veel meer moderne powercruiser. Alle technische zaken zijn verder weggewerkt en op het oog een stuk meer productierijp in elkaar gedraaid. Met 90 pk bij 4.750 tpm, zou je hem niet per se in het powercruiser-segment parkeren. Maar gezien het feit dat het 1.802cc boxerblok maar liefst 158 Nm koppel bij slechts 3.000 tpm door die ontblote cardanas jaagt, past ‘ie er desondanks maar wat goed.

Kortom, BMW heeft met beide R18-concepts klaarblijkelijk genoeg interesse gewekt. ‘Wat er kan…’ spreekt blijkbaar dusdanig tot de verbeelding dat ‘Hoe het eruit gaat zien…’ kan wachten.

BMW R18 blok

Over een exacte datum kon men vervolgens weinig loslaten. Meer informatie over de definitieve looks, de kleuren, de overige specificaties en de uitrusting, maar ook wanneer de R18 – of R18’s – in productie gaat blijft dus uit. Het is enkel duidelijk dat het allemaal in 2020 komen gaat. Te zijner tijd zou ook de prijs duidelijk moeten zijn. De vroege vogels weten dan dus pas of hun aanbetaling van 1.000 euro een grote of juist kleine investering was om als eerste de R18 te kunnen bestellen.

We wachten geduldig af!

Foto’s: BMW Motorrad

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?