BMW R18 Touring en Bagger: nieuwe patenten

BMW heeft homologatiedocumenten ingediend bij het Californische emissiebureau met betrekking tot de volgende variaties van de R18. Terwijl de Touring-versie in wezen bevestigd is, tonen de tekeningen ook talrijke details van de Bagger-versie, hier gehuld in overvloedig plastic.

R18 Touring en Bagger

Geruchten over de mogelijke komst van een Touring-versie van de grote BMW R18 zijn nu bevestigd door de patenten die door de Duitse fabrikant bij CARB zijn ingediend. Om eerlijk te zijn, de documenten die door het Californische emissiebureau zijn ‘gefilterd’, vermelden de komst van twee versies: een touring- en een baggerversie.

Kingston Customs en BMW Motorrad onthullen Art Deco-R18

De geruchten rond de BMW R18 Touring werden al in 2020 bevestigd door spionagebeelden. Het model dat werd getest had een ander windscherm, gemonteerd op de voorvork, extra spotlights en lederen zijtassen. Aangezien veel details – vooral de nieuwe uitlaten in plaats van de fishtail-uitlaten – ook in de CARB-octrooien voorkomen, is het voor de toekomstige Touring (waarvan aanvankelijk werd aangenomen dat het de bagger zou zijn) in wezen een bevestiging.

Lekker lompe kuip

Wat de bagger betreft, kunnen we dankzij nieuwe geruchten meer te weten komen over zijn kenmerken en specificaties. Terwijl het uitlaatsysteem hier verschilt van dat van de Classic, zien we ook vier ronde wijzerplaten boven het rechthoekige paneel, waarvan we aannemen dat dit het 10,25-inch Bosch tft-display is dat al op de R1250RT is gemonteerd. De brandstoftank ziet er ook anders uit, zeker groter en gecombineerd met een nieuw, dikker zadel (en dus comfortabeler voor lange afstanden) dat niet uit een maar uit twee gedeelten bestaat. Gezien de voor de hand liggende toevoeging van de ‘lompe’ kuip, kunnen we niet meteen eventuele wijzigingen aan het frame uitsluiten. Die zijn waarschijnlijk nodig om het toegenomen gewicht van de bagger, misschien bijna 400 kg, te dragen. Geen twijfel over het blok van de BMW R18 Bagger, dat natuurlijk 1802 cc meet, 91 pk levert en 158 Nm van het maximumkoppel.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?