Kingston Customs en BMW Motorrad onthullen Art Deco-R18

Als je van de BMW R18 houdt, maar diep in je hart wenst dat-ie wel wat gestroomlijnder en ‘art decoeristischer’ mag zijn, dan is er goed nieuws. Kingston Custom wordt gerund door Dirk Oehlerking. En die heeft samen met BMW Motorrad de wereld een art-deco-R18 voorgeschoteld.

De BMW R18 in Dirk Oehlerking-verpakking heet de Spirit of Passion en is voorzien van een van Kingston’s herkenbare handgemaakte kuipen. Oehlerking vertelt dat hij een groot deel van de R18 eronder intact heeft gelaten en ook moeite heeft gedaan om het lakwerk en de lijnen van de basismotor te behouden en voort te zetten. In plaats van mrt een schone lei te beginnen en een geheel nieuwe structuur te bouwen, koos Oehlerking ervoor om verder te gaan met de ontwerp-ideeën waaraan BMW oorspronkelijke al was begonnen.

Bijna originele BMW R18

‘De BMW R18 is zo perfect dat ik de techniek heb gelaten zoals die is. Het frame is 100 procent origineel en zo geavanceerd dat er niets aan mag worden veranderd’, aldus Oehlerking in een verklaring. Andere elementen die hij in deze aangepaste R18 heeft geïntegreerd, zijn een zadel uit de accessoirecatalogus, Kellermann-knipperlichten en een led-koplamp die in die schuine voorkuip is geïntegreerd. Oehlerking creëerde voor dit project ook een volledig origineel voorwiel en tank.

Dirk Oehlerking en Kingston Customs hebben een lange geschiedenis van BMW-customs. Tot nu toe zijn 17 custom bikes in samenwerking met BMW gemaakt. in 2018 streek de Kingston Custom White Phantom neer tijdens een speciale tentoonstelling van custommotoren in het Petersen Automotive Museum in Los Angeles, Californië. Oehlerking is al meer dan 35 jaar druk met het customizen van motoren.

Eerste test BMW R1250GS 40 Years GS Edition

Herkenbare customs

De BMW R18 in Dirk Oehlerking-verpakking heet de Spirit of Passion en is voorzien van een van Kingston’s herkenbare handgemaakte kuipen. Oehlerking vertelt dat hij een groot deel van de R18 eronder intact heeft gelaten en ook moeite heeft gedaan om het lakwerk en de lijnen van de basismotor te behouden en voort te zetten. In plaats van mrt een schone lei te beginnen en een geheel nieuwe structuur te bouwen, koos Oehlerking ervoor om verder te gaan met de ontwerpideeën waaraan BMW oorspronkelijke al was begonnen.

‘De BMW R18 is zo perfect dat ik de techniek heb gelaten zoals die is. Het frame is 100 procent origineel en zo geavanceerd dat er niets aan mag worden veranderd’, aldus Oehlerking in een verklaring. Andere elementen die hij in deze aangepaste R18 heeft geïntegreerd, zijn een zadel uit de accessoirecatalogus, Kellermann-knipperlichten en een led-koplamp die in die schuine voorkuip is geïntegreerd. Oehlerking creëerde voor dit project ook een volledig origineel voorwiel en tank.

Petersen Automotive Museum

Dirk Oehlerking en Kingston Customs hebben een lange geschiedenis van BMW-customs. Tot nu toe zijn 17 custom bikes in samenwerking met BMW gemaakt. in 2018 streek de Kingston Custom White Phantom neer tijdens een speciale tentoonstelling van custommotoren in het Petersen Automotive Museum in Los Angeles, Californië. Oehlerking is al meer dan 35 jaar druk met het customizen van motoren.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?