vrijdag 3 februari 2023

BMW viert 100-jarig bestaan met R nineT 100 Years en R18 100 Years

2023 wordt een bijzonder jaar voor BMW omdat het dan 100 jaar geleden is dat de legendarische R32 van de hand van de beroemde ontwerper Max Friz zijn intrede deed. En BMW heeft besloten dat een paar weken eerder te vieren door vandaag twee feestelijke modellen te presenteren.

Het gaat om de R nineT ‘100 Years’ en de R 18 ‘100 Years’, speciale modellen die in beperkte series van 1.923 stuks zijn gebouwd om de eerdergenoemde verjaardag te herdenken. De R nineT is te koop vanaf 23.550 euro en de R18 vanaf 26.170 euro.

Zeven prachtige BMW R 18 Custom Builds uit Polen

Eigenlijk was dat, zoals bekend, niet BMW’s eerste boxermotor, want een vroeg embryo van dat ontwerp was al gezien in 1920 met de M2 B15. Maar het was een boxer met de cilinders in de lengte en niet in de breedte zoals bij de boxer die door Friz en niet door Martin Stolle werd ontworpen. Uiteindelijk vertelt de geschiedenis ons dat in december 1922, dus een eeuw geleden, werd begonnen met de bouw van de R32, een motorfiets die in september 1923 zou worden gepresenteerd.

BMW koos voor deze viering de twee modellen van de Heritage-familie, de R nineT en de R18, juist vanwege de link met de motortraditie van BMW en omdat ze nog steeds luchtkoeling en een meer klassiek motorontwerp gebruiken.

R ninet 100 Years

De R ninet 100 Years neemt de bekende technische basis over, te beginnen met de 1170cc-boxermotor die 109 pk levert bij 7.250 tpm. Er is de 46mm-upside-down vork en de achterste monoshock in combinatie met de enkelzijdige Paralever achterbrug die de eindaandrijving bevat. De wielen zijn gespaakt, in de maat 17 inch en met 120/70 en 180/55 banden; het remsysteem is met 320mm-dubbele schijf voor en radiaal gemonteerde remklauwen. Het gewicht is 221 kg in rijklare toestand.

De nieuwe kenmerken zijn dus esthetisch en uitrustingsgebonden. De zwarte lak wordt gecombineerd met chromen oppervlakken. Deze laatste bestaan zoals gebruikelijk uit een laag koper, nikkel en uiteindelijk chroom voor een hoge duurzaamheid, bescherming tegen corrosie en vooral een spiegelglans.

Stijlkenmerk

Verchromen is een stijlkenmerk geworden sinds de late jaren 1920. De R 75/5, met zijn verchroomde tankzijden en zijkappen, werd daar ook beroemd om. Op de R nineT 100 Years is de tank, net als op de R 18 100 Years, een combinatie van zwart met chroom en een witte dubbele fillet, aangevuld met kniebeschermers en de 100 Years badge. Chroom is ook aanwezig op de cover.

De voorspatbord is eveneens zwart gespoten en voorzien van een witte dubbele fillet. Het tweekleurige zwart/bloedrode zadel maakt de unieke esthetiek compleet. Zwarte onderdelen zoals de vorkpoten, de luchtinlaat en enkele speciaal gemonteerde 719-optieonderdelen vallen op.

Er zijn de 719 Classic wielen met zwart geanodiseerde velgen, het Option 719 Shadow gefreesde onderdelenpakket (met gefreesde cilinderkopdeksels), motorhuisdeksels, zadelbevestigingen, olievuldop en het Option 719 Shadow II gefreesde onderdelenpakket. Het bestaat uit verstelbare stuurhendels en een voetsteunsysteem, voetsteunen voor de duo, alsmede deksels voor het expansievat van de remvloeistof en spiegels die aan de stuuruiteinden zijn bevestigd. Adaptieve bochtverlichting en het Comfort-pakket met verwarmde handgrepen, cruise control en Driving Mode Pro maken de rijke standaarduitrusting compleet.

R18 100 Years

De ruggengraat is de R18 Classic. De opvallende 1802cc-grote boxer produceert meer dan 157 Nm koppel bij slechts 3.000 tpm en een vermogen van 91 pk bij slechts 4.750 tpm voor een topsnelheid van meer dan 180 km/u.

De styling is klassiek met het oog op het cruiser-genre, de zitting is slechts 690 mm van de grond, de wielbasis is een indrukwekkende 1.630 mm en de wielen meten 19-inch voor en 16-inch achter. Aan de achterzijde wordt de ophanging gecamoufleerd door het stijf ogende frame en met zoveel metaal erbij komt het gewicht op 345 kg in rijklare toestand.

Het kleurenschema combineert, zoals gezegd, zwarte lak en gepolijste chromen oppervlakken, evenals de dubbele witte striping en 100 Years-badge.

Classic Chrome-lak zit ook op het achterspatbord in combinatie met de witte dubbele striping. Het voorspatbord en de zijkappen zijn zwart en worden aangevuld met een witte dubbele striping op de voorspatbord. Het zadel uit de Option 719-catalogus is bekleed in de tweekleurige combinatie zwart/ossenbloed en heeft een ruitvormig reliëf.

Akrapovič uitlaatdempers

De motor, transmissiebehuizing en achteraandrijving zijn ook in Avus Black. Deze speciale versie wordt aangevuld met talrijke chromen onderdelen van de designoptie Chroom.

De gegalvaniseerde coating komt voor op stuurfittingen, versnellings- en voetremhendels, stuurklemmen, stuurtegengewichten, spiegels, hoofdremcilinders, remklauwen, motorhuisdeksels, cilinderkopdeksels en inlaatspruitstukpakkingen.

De standaarduitrusting omvat verchroomde Akrapovič uitlaatdempers met geperforeerde uitlaatpijpbekleding met de BMW logo propeller. Dan is er Headlight Pro met adaptieve bochtverlichting, elektrische achteruitrijinrichting, elektronische cruise control en verwarmde handgrepen.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen