Dragster RR officieel gepresenteerd

‘De verwachting is dat ruim voor de officiële presentatie tijdens de EICMA, begin november, alle technische informatie al naar buiten komt.’ Met deze woorden sloten wij vanmorgen het bericht over de MV Agusta Dragster 800 RR af. Bepaald geen loze woorden, want zojuist plofte het persbericht vanuit Italië al op de digitale deurmat. 

Het grootste nieuws is dat de RR 140 pk bij 13.100 toeren en een koppel van 86 Nm bij 10.100 toeren heeft. Niet dat je op de Dragster 800 met 125 paarden en een koppel van 81 Nm niet van z´n plek kwam, helemaal niet, maar bij een RR verwacht je meer. En precies aan die verwachtingen doet MV met het sterkere driecilinder blok. 

Binnenshuis maakte één injector per cilinder plaats voor twee exemplaren en verder werd de computer opnieuw geprogrammeerd. Hierdoor moet de vermogensafgifte een stuk meer lineair zijn, maar weest gerust, het blijft een MV Agusta. Zo zal het eindschot zeker een stukkie steviger zijn. Ook de airbox werd aangepast, waardoor de tank iets gewijzigd moest worden, en de RR kreeg een efficiënter uitlaatsysteem. Als al eerder gemeld op MOTOR.nl, is de RR standaard uitgerust met een instelbare stuurdemper. 

Onder andere het achtvoudig instelbaar traction controle en het ride-by-wire-systeem werden wel 1-op-1 overgenomen van de standaard  Dragster. En datzelfde geldt voor de Sachs-achtervering, Brembo-monoblocs en ABS. Met een drooggewicht van 168 kilo -mede dankzij een kilo lichtere, volledig instelbare 43 mm Marzocchi-upside down-voorvork- moet de RR met zijn opgefokte prestaties een top kunnen halen van zo’n 245 kilometer per uur. 

De prijsstelling voor Nederland moet nog volgen. Wel zeker is dat de Dragster RR komt in het rood-wit en rood-carbon zwart. 

Maar dat is niet alles, want MV heeft ook meteen een Brutale RR in elkaar geknutseld. Uiteraard heeft ook de RR de ‘opgevoerde’ driecilinder meegekregen. Maar waar de Dragster op tubeless spaakwielen staat, krijgt de Brutale vijfspaaks gietwielen. Qua vering is er alleen uiterlijk een verschil tussen de beide RR’s. Bij de Dragster gaat het namelijk om een rood geanodiseerd versie, terwijl bij de Brutale een gouden versie gebruikt is. 

De stuurdemper is dan weer hetzelfde op beide modellen, terwijl ook bij het drooggewicht en de opgegeven topsnelheid geen verschillen zijn. Let als je op zoek bent naar de stuurdemper ook meteen even op het andere achterlicht, die je in het verkeer beter moet doen opvallen. De Brutale 800 RR komt naar Nederland in de kleuren rood-wit en grijs-zwart. We hopen je snel te kunnen informeren over de prijs.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?