WorldSBK Navarra: Hogere verwachtingen bij Van der Mark

Michael van der Mark had na de trainingen een goed gevoel op het circuit van Navarra. Maar de races werden verreden onder warmere omstandigheden en daarop reageerde zijn BMW niet zoals gehoopt. Een zevende positie was zijn beste klassering van het weekend. Het WorldSBK streek voor het eerst neer op Navarra. Het Spaanse circuit bevat een aantal ingewikkelde bochtensecties waardoor de coureurs veel moeten remmen en terugschakelen naar de laagste versnelling. En er was eigenlijk ook maar één racelijn wat inhalen moeilijk maakte. Michael van der Mark stapte voor het eerst als vader van een zoon – Mason - op de ...
Michael van der Mark had na de trainingen een goed gevoel op het circuit van Navarra. Maar de races werden verreden onder warmere omstandigheden en daarop reageerde zijn BMW niet zoals gehoopt. Een zevende positie was zijn beste klassering van het weekend. Het WorldSBK streek voor het eerst neer op Navarra. Het Spaanse circuit bevat een aantal ingewikkelde bochtensecties waardoor de coureurs veel moeten remmen en terugschakelen naar de laagste versnelling. En er was eigenlijk ook maar één racelijn wat inhalen moeilijk maakte. Michael van der Mark stapte voor het eerst als vader van een zoon – Mason - op de motor. Dat deerde hem niet. Onder koele omstandigheden had hij het tijdens de trainingen goed naar zijn zin. Hoewel hij in de Superpole als tiende eindigde, was het gat naar plaats vijf klein. Dat bood perspectief voor de rest van het weekeinde. Helaas was het warm tijdens de races en daar heeft de Nederlander geen baat bij. Wanneer het warm is, heeft hij het moeilijker met zijn BMW. In de eerste race finishte hij als zevende achter teamgenoot Tom Sykes. Voor de race op zondag werden aanpassingen doorgevoerd, maar dat leverde nauwelijks progressie. In de Superpole kwam Van der Mark niet verder dan de achtste plaats. Race 2 begon veelbelovend, met een positie in de top vijf. Maar helaas kon hij het tempo niet vasthouden en viel hij terug naar plaats acht. Uiteindelijk werd hij als negende in de uitslag opgenomen vanwege track limits in de laatste ronde. Hoewel de afstand tot de winnaar klein was, finishte Van der Mark wel twee keer achter zijn teamgenoot. Redding naar BMW Over teamgenoot gesproken; voorafgaand aan het raceweekeinde maakte BMW bekend dat Scott Redding volgend jaar het team komt versterken. Redding wordt in 2022 dus van der Marks nieuwe teamgenoot. De komst van Brit geeft nog maar eens aan hoe hoog de ambities zijn bij BMW. Daar kan onze landgenoot van profiteren, al zal hij volgend jaar zijn handen vol hebben aan zijn nieuwe teamgenoot. De transfer is des te verrassender omdat Redding met het Ducati-fabrieksteam nog volop meestrijdt voor de wereldtitel. Redding zegt er het volgende over: ‘Het Ducati-team was goed voor mij, maar met een aantal dingen gingen we niet de juiste richting op. De relatie is goed en we willen nog steeds winnen dit seizoen.’ Redding voegde de daad bij het woord en liep punten in op Rea en Razgatlioglu, ce nummers een en twee. Rea wist voor Race 1 op zaterdag nog wel de pole position te pakken, maar het was Redding die met de zege aan de haal ging. De Superpole Race was een spektakelstuk waarin de drie beste coureurs het met elkaar aan de stok hadden. Rea en Razgatlioglu raakten elkaar zelfs in de eerste sector, wat ook is toe te schrijven aan de krappe bochten van Navarra. Redding won de Superpole Race. De drie hoofdrolspelers van het WorldSBK 2021 maakten ook Race 2 spannend tot en met. De verschillen aan de kop waren klein, maar Razgatlioglu had ditmaal de meeste snelheid. Redding rekende in de slotfase nog af met Rea. In het kampioenschap hebben Razgatlioglu en Rea nu evenveel punten. Redding houdt hoop op zijn eerste wereldtitel met een achterstand van 38 punten. World Superbike tussenstand (na 21 races) 1          Toprak Razgatlioglu (TR), Yamaha, 3112          Jonathan Rea (GB), Kawasaki, 3113          Scott Redding (GB), Ducati, 2734          Alex Lowes (GB), Kawasaki, 1695          Andrea Locatelli (I), Yamaha, 1516          Michael Ruben Rinaldi (I), Ducati, 1507          Tom Sykes (GB) BMW, 1468          Garrett Gerloff (USA), Yamaha, 1359          Michael van der Mark(NL), BMW, 13110        Chaz Davies (GB), Ducati, 92

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?